Forventningsafstemning i undervisningen ved brug af modellen for Det konvergente læringsrum
Et studenterperspektiv
Resumé
I en kontekst, hvor studerende generelt får gradvis større indflydelse på afgørende valg i deres uddannelse, ønskede forfatterne i et studenterperspektiv at arbejde videre med anvendelse og brugbarhed af en tidligere udviklet didaktisk refleksionsmodel, Det konvergente læringsrum. Konkret ønskede vi at undersøge, om modellen kunne formidles enkelt i ”studenterhøjde” på en sådan måde, at den kunne blive brugbar til forventningsafstemning mellem underviser og studerende. Artiklen beskriver udviklingen af et redskab samt afprøvningen heraf.
Referencer
Asmussen, J. (Ed.). (2014). Didaktisk design i dansk: Digital planlægning og praksis (1. udgave). Hans Reitzel. https://www.statsbiblioteket.dk/au/#/search?query=recordID%3A%22sb_6044340%22
Asmussen, J., Kjeldsen, L. P. B., & Kjærgaard, H. W. (2019). Rapport om pilotprojekt: Afprøvning af Det konvergente læringsrum til forventningsafstemning med studerende.
Beetham, H., Conole, G., de Freitas, S., Ellaway, R. H., Jones, C., Masterman, L., Pegler, C. R., Sharpe, R., & Traxler, J. (2013). Designing for Learning in an uncertain Future. In H. Beetham & R. Sharpe (Eds.), Rethinking Pedagogy for a Digital Age: Designing for 21st Century Learning (p. 258).
Dabbagh, N., & Kitsantas, A. (2012). Personal Learning Environments, social media, and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. The Internet and Higher Education, 15(1), 3–8.
Davidovitch, N., & Belichenko, M. (2018). Facebook Tools and Digital Learning Achievements in Higher Education. Journal of Education and E-Learning Research, 5(1), 8–14.
Franklin, M. (2012). Understanding research: Coping with the quantitative - qualitative divide. Routledge.
Gynther, K. (2010). Didaktik 2.0. Læremiddelkultur Mellem Tradition Og Innovation. Didaktikserien. Akademisk Forlag.
Kjærgaard, H. W., Asmussen, J., & Kjeldsen, L. P. B. (2017). Det konvergente læringsrum. Klim.
Kjeldsen, L. P. B., & Jensen, J.-O., f. 1968. (2010). Krop og kommunikation i skolen: Begreb om relationskompetence. Århus Kommune, Børn og Unge.
Kjeldsen, L. P. B., & Kjærgaard, H. W. (2016). A MODEL THAT ALLOWS TEACHERS TO REFLECT ON THEIR ICT APPROACHES : THE CONVERGENT LEARNING SPACE. INTED2016 Proceedings. https://www.statsbiblioteket.dk/au/#/search?query=recordID%3A%22sb_pure_ddfmxd%3A1c69e07f-e8b9-42dd-ac53-dfabcbfaf6f8%22
Kjeldsen, L. P. B., Kjaergaard, H. W., & Asmussen, J. B. (2014). Det Konvergente Læringsrum—Forskningsrapport. Unpublished.
Kress, G. R. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. Routledge.
Lave, J., & Wenger, E. (2004). Situeret læring og andre tekster, 2. Oplag. Lave, Jean & Wenger, Etienne (2004). Situeret Læring Og Andre Tekster, 2.
Levinsen, K. T., & Sørensen, B. H. (2014). Didaktisk design-digitale læreprocesser. Lindhardt og Ringhof.
McRae, L. (2015). Teaching in an Age of Ubiquitous Computing: A Decelerated Curriculum. Digital Culture & Education, 7. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&profile=ehost&scope=site&authtype=crawler&jrnl=18368301&AN=110123216&h=tWhQa7fgWCY547YldKDjng7jHfC0vQgFcBl9sa4SC74OoUEIbgnTA6Y75drHLZVpTZvZ76Ley%2BhFoqH59kJMxQ%3D%3D&crl=c
Olofsson, G. (2013). Utbildningskontraktet. In E. Fasth & G. Olofsson (Eds.), Studenterna och deras utbildningar vid ett nytt universitet. Ariadne förlag.
Prinds, E. (1999). Rum til læring. Center for Teknologistøttet uddannelse.
Vygotskij, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes (M. Cole, Ed.). Harvard University Press.
Wang, J., Yu, W.-C. W., & Wu, E. (2013). Empowering Mobile Assisted Social E-Learning:" Students’ Expectations and Perceptions". World Journal of Education, 3(2), 59–70.
Ophavsret (c) 2020 Lars Peter Bech Kjeldsen, Jørgen Bering Asmussen, Hanne Wacher Kjærgaard

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 3.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.