Datalogisk tænkning og teknologiforståelse i folkeskolen tur-retur
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v11i19.110919Resumé
I denne artikel undersøges fagområderne datalogisk tænkning (computational thinking) og teknologiforståelse i et historisk perspektiv. Artiklen formidler og analyserer den uddannelsesmæssige udvikling på området siden 1960'erne og op til i dag, hvor der op gennem 1970’erne og 1980’erne blev gennemført en række forsøg med faget datalære. Faget havde blandt andet teknologikritik og datalogisk problemløsning i fokus og minder på mange måder om det nye nutidige forsøgsfag teknologiforståelse. Formålet med artiklen er på denne baggrund at præsentere historien og diskutere, hvordan erfaringer og dyrt betalte lærepenge på området kan inspirere os i dag.
Artiklen præsenterer periodens begivenheder kronologisk. Metodisk er udvalgt empirisk materiale, der vedrører tiltag inden for og diskussioner om datalogi samt digital teknologi på grundskoleområdet. På baggrund af analyserne artiklen igennem identificeres afslutningsvist fire perioder fra 1966 og frem til i dag, der kan skabe overblik over tendenser og forskellige tiders centrale initiativer og diskussioner.
Downloads
Referencer
Bocconi, S., Chioccariello, A., Dettori, G., Ferrari, A., Engelhardt, K. (2016). Developing computational thinking in compulsory education – Implications for policy and practice. European Commission, Joint Research Centre. http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC104188/jrc104188_computhinkreport.pdf
Bundsgaard, J.; Petterson, M. & Puck, M. R. (2014). Digitale kompetencer. It i danske skoler i et internationalt perspektiv. Aarhus Universitetsforlag
Bundsgaards, J. (2017). Fagdidaktik og it. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, (2): 6-31.
Caeli, E. N. & Bundsgaard, J. (forthcoming). Teknologikritik i skolen – et demokratisk perspektiv på teknologiforståelse. Manuskript under udarbejdelse.
Dalgaard, L. (1994). Edb i undervisningen i folkeskolen. Nytt om data i skolan, nr. 1: 28-31.
Denning, P. J. (2017). Viewpoint. Remaining Trouble Spots with Computational Thinking. Communications of the ACM, 60(6): 33:39
EMU (2018). Teknologiforståelse valgfag (forsøg) – Fælles Mål og læseplan. https://www.emu.dk/modul/teknologiforst%C3%A5else-valgfag-fors%C3%B8g-%E2%80%93-f%C3%A6lles-m%C3%A5l-og-l%C3%A6seplan
Frandsen, K. (1983) (red.) EDB i skolens undervisning. Danmarks Skolelederforening.
Hansbøl, M. & Mathiasen, H. (2003). Junior PC-kørekort. Forskningsrapport ITMF-Projekt 373. Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.
Hansen, K. F. & Jensen, P. E. (1986). Informationsteknologi og skole. Status og udviklingslinjer. Danmarks Pædagogiske Institut. Munksgaard.
Hansen, T. H. (2012). Kritik: Københavns Kommune spilder 21 millioner på interaktive tavler. Version 2. https://www.version2.dk/artikel/koebenhavns-kommune-bruger-21-millioner-paa-fiasko-skole-it-46203
Hansen, T. I., & Bundsgaard, J. (2016). Effektmåling af demonstrationsskoleforsøg: Afrapportering af kvantitative undersøgelser på tværs af de tre demonstrationsskoleprojekter i AUUC-konsortiet. Læremiddel.dk.
Hjort Jensen, H. (1986). Datalære – også for piger: det kan være en fordel at dele klassen op i rene drenge- og pigegrupper i faget datalære. Folkeskolen. Årg. 103, nr. 19: 808-809.
IEA (2018). ICILS. International Computer and Information Literacy Study. http://www.iea.nl/icils
Jacobsen, J. (2001). Pc-kørekort til skoleelever. Folkeskolen.dk, 5. april 2001. https://www.folkeskolen.dk/13030/pc-koerekort-til-skoleelever
Knuth, D. E. (1974). Computer Science and its Relation to Mathematics. The American Mathematical Monthly, vol. 81: 323-343Malmberg, A. C. (1970). Datalogi i skolen: Læreruddannelsen – en flaskehals. Undervisningsministeriets tidsskrift, 272-276.
Mortensen, H.N. (2012). Ingen dokumenteret effekt: Skoler køber iPads i blinde for millioner. Version 2, 18. september 2012. https://www.version2.dk/artikel/ingen-dokumenteret-effekt-skoler-koeber-ipads-i-blinde-millioner-47792
Naur, P. (1967). Datamaskinerne og samfundet. Søndagsuniversitetet – Bind 85. Munksgaard.
Naur, P. (1968). Demokrati i datamatiseringens tidsalder. Kriterium, 3. årg., nr. 5 - juni 1968. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.
Naur, P. (1954). Elektronregnemaskinerne og hjernen. Perspektiv 1 (7): 42-46.
Naur, P. (1966). Plan for et kursus i datalogi og datamatik. Regnecentralen.
Naur, P. (1965). The Place of Programming in a World of Problems, Tools, and People. Proc. IFIP Congress 65: 165-199.
Papert, S. (1980, 1993). Mindstorms. Children, Computers, And Powerful Ideas. Basic Books.
Pea, R. & Kurland, M. (1984). On the cognitive effects of learning computer programming. New Ideas in Psychology 2, 2, 137-168.
Skole og edb (1985). Vejledende forslag til læseplan for valgfaget datalære i folkeskolen. Skole og edb, 1985: 149-152
Sveinsdottir, E. & Frøkjær, E. (1988). Datalogy – The Copenhagen Tradition of Computer Science. BIT Numerical Mathematics, 28 (3), 450–472.
Tedre, M. & Denning, P. J. (2016). The Long Quest for Computational Thinking. Proceedings of the 16th Koli Calling Conference on Computing Education Research, November 24-27, 2016, Koli, Finland: 120-129.
Undervisningsministeriet (1972). Betænkning om edb-undervisning i det offentlige uddannelsessystem. Betænkning nr. 666. Undervisningsministeriet.
Undervisningsministeriet (2018a). Handlingsplan for teknologi i undervisningen. https://www.stil.dk/-/media/filer/uvm/udd/fgu/180201-nyhandlingsplan-for-teknologi-i-undervisningen-februar-2018.pdf?la=da
Undervisningsministeriet (2018b). Indsatsen for øget anvendelse af it i folkeskolen. https://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/it-i-undervisningen/oeget-anvendelse-af-it-i-folkeskolen
Undervisningsministeriet (2017). Informationsteknologi C og B. https://www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og-laereplaner/laereplaner-2013/forsoegsfag-i-de-gymnasiale-uddannelser/permanente-forsoegsfag/informationsteknologi-c-og-b
UNI-C. På forkant i 40 år. Jubilæum 1965-2005. https://www.yumpu.com/da/document/view/17696419/historisk-tilbageblik-unioc/5
Wing, J. M. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.