Refleksiv praksislæring i virtuelle, transparente læringsmiljøer

Forfattere

  • Monica Irene Krarup Olesen University College Nordjylland

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v10i17.108160

Nøgleord:

virtuelle læringsfællesskaber, refleksiv praksislæring, ePortfolioer

Resumé

Et undervisningsforløb tilrettelagt som blended learning (BL) inddrog ePortfolier som virtuelt værktøj og omdrejningspunkt for social læring og refleksion. Forløbet dannede afsæt for et forskningsprojekt, der ønskede at identificere de læringsfremmende faktorer, som de oplevedes af de pædagogisk diplomstuderende, og at undersøge, om den læring der fandt sted, kunne defineres som refleksiv praksislæring (RPL). I artiklen argumenteres for, at ePortfolie-metodikken skaber mulighed for transparente læringsmiljøer, og at asynkron og skriftlig kommunikation gennem bundne og praksisrettede refleksionsopgaver fremmer udvikling af professionel identitet og professionskompetencer  og lægger således op til RPL og udvikling af selvfaciliteringskompetencer.

Keywords: Virtuelle læringsfællesskaber, refleksiv praksislæring, ePortfolier.

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Downloads

Publiceret

14-02-2019

Citation/Eksport

Olesen, M. I. K. (2019). Refleksiv praksislæring i virtuelle, transparente læringsmiljøer. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 12(20), 30. https://doi.org/10.7146/lom.v10i17.108160