Synkrone online læringsmiljøer – didaktisk design for synkron undervisning understøttet af digitale teknologier

Karsten Gynther, Ove Christensen, Rasmus Jørnø

Resumé


Synkrone online læringsmiljøer muliggør realisering af en didaktisk praksis, der synkront kobler forskellige kontekster. Forskning i og udvikling af didaktiske principper, som kan guide uddannelsesudviklere og undervisere i deres arbejde med at udvikle didaktiske designs for synkrone læringsmiljøer, er imidlertid kun i sin spæde vorden. I denne artikel introduceres til et overordnet designframework for synkrone onlinelæringsmiljøer samt en række konkrete didaktiske principper, som eksemplificeres med en række designeksempler. Det overordnede framework rummer tre dimensioner i et didaktisk design for synkrone læringsmiljøer, der i kort form kan præsenteres som: a) simulering af tilstedeværelsesundervisning, b) remediering af tilstedeværelsesundervisning og c) innovativ transformation af tilstedeværelsesundervisning.

Abstract in English

Synchronous online learning environments allow the realization of a didactic practice that creates contextual couplings. Research and development of didactic principles to guide teachers and developers of education in developing designs for synchronous learning environments is however still in its infancy. This article introduces a series of new conceptual tools and didactical principles for online learning environment and includes a general design framework for synchronous online learning environments and concrete didactic principles exemplified through a set of design examples. The framework outlines three dimensions of a didactic design: a) simulation of face-to-face teaching, b) remediation of face-to-face teaching and c) innovative transformation of face-to-face teaching.


Nøgleord


synkrone læringsmiljøer, synchronous e-learning

Fuld tekst:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.7146/lom.v6i11.8660



Denne webside bruger cookies til at lave statistik over trafikken på siden. Ved at klikke videre accepterer du brugen af cookies.
OK


ISSN-nummer: 1903-248X

Hosted by the Royal Danish Library