Internettet som personaliseret og socialt medie

  • Christian Dalsgaard Aarhus Universitet

Resumé

 

De nye netbaserede digitale medier, der ofte går under betegnelsen social software eller Web 2.0, har ændret anvendelsen af internettet, og på få år er anvendelsen af disse medier blevet meget udbredt. Først og fremmest er e-mail og World Wide Web1 blevet taget bredt i brug og har dermed suppleret den traditionelle "push"-formidling med en "pull"-dimension, der muliggør, at interesserede kan opsøge informationerne, når og hvor de øsker det. Derudover er der de sidste par år fremkommet en række netbasrede teknologier, som muliggør social interaktion, aktiv deltagelse og egenproduktion. De mest udbredte teknologier er weblogs, wikier, sociale fælesskaber og sites til deling af digitale materialer (Freedman 2006; O'Reilly 2005; Dalsgaard 2006; Dalsgaard 2007). Disse teknologier har medført, at mediernes rolle har ændret sig.

Spørgsmålet, som artiklen vil stille er, hvordan internettet kan fungere som vidensmedie. Hvad er potentialerne i internettet til at formidle og konstruere viden, og hvilke karakteristiske egenskaber har internettet som vidensmedie? Artiklen argumenterer for, at nye former for vidensdeling og vidensformidling kan opstå gennem personaliserede og sociale medier. Målet at identificere en række centrale egenskaber ved internettet i egenskab af personaliseret og socialt vidensmedie. Samtidig vil artiklen diskutere, hvordan internettet som vidensmedie muliggør, at uddannelsesinstitutioner og kulturinstitutioner kan udvide deres virke ud over deres fysiske rammer og deres hjemmesider. Artiklen afsluttes med en diskussion, der har til hensigt at pege i retning af, hvordan institutioner kan anvende digitale vidensmedier.

Citation/Eksport
Dalsgaard, C. (1). Internettet som personaliseret og socialt medie. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 3(5). https://doi.org/10.7146/lom.v3i5.3948