Tjekliste til forberedelse af indsendelse
Som en del af indsendelsesprocessen skal forfattere afkrydse, at deres indsendelse overholder alle følgende elementer, og manuskripter kan returneres til forfattere, der ikke overholder disse retningslinjer.- Jeg har læst manuskriptvejledningen
- Manuskriptet er ikke tidligere blevet publiceret, og det er heller ikke sendt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret (eller der er angivet en forklaring under kommentarfeltet 'Kommentarer til redaktøren'). Vedr. danske resuméer af original artikler samt resume af afhandling henvises særskilt til manuskriptvejledningen, da disse som udgangspunkt refererer til allerede publiceret materiale.
- Manuskriptfilen er i OpenOffice- eller Microsoft Word-format.
- Teksten er skrevet med dobbelt linjeafstand, benytter en 12-punktsskrifttype, og alle illustrationer, figurer og tabeller er placeret til sidst i manuskriptet.
- Hvis du fremsender et dokument til en sektion af tidsskriftet, der undergår peer review (alle undtagen lederen), er instruktionerne under "Sikring af en blindbedømmelse" blevet fulgt, herunder at forfatternavne ikke fremgår af selve manuskriptet eller andre dokumenter, der skal fremsendes til bedømmelse. Redaktionen sikrer, at eksempelvis forfatterskabserklæringer ikke sendes videre til bedømmerne.
-
Der er angivet DOI, hvor de er tilgængelige. Dette sker automatisk, hvis du gør brug af output-stylen Vancouver i dit referenceprogram.
Fx. Andersen HR, Nielsen TT, Rasmussen K, Thuesen L, Kelbaek H, Thayssen P, et al. A comparison of coronary angioplasty with fibrinolytic therapy in acute myocardial infarction. N Engl J Med. 2003;349(8):733-42. DOI: 10.1056/NEJMoa025142
Læs mere om dette i manuskript/brugervejledningen
- Der er angivet URL-adresser til hjemmesidereferencer samt datoen, hvor hjemmesiden er tilgået, fx [access date 07 aug 2017]. Fx: Dansk Selskab for Akutmedicin. Udkast til målbeskrivelse for speciallægeuddannelse i Akutmedicin version 2. April 2017. http://dasem.dk/uddannelse/#maalbeskrivelse [Access date 22 aug 2017]
- Der er indhentet relevante tilladelser (fx etisk komité, Datatilsynet, Sundhedsstyrelsen), og studiet lever op til gældende etiske principper, herunder princippet om autonomi, kravene om informeret samtykke samt sikring af informanternes anonymitet. For uddybelse af ovenstående etiske principper henvises til Northern Nurses’ Federation’s konsensus for sygeplejeforskning i de nordiske lande.
- Hverken manuskriptet eller supplerende filer (fx appendix) indeholder personhenførbare data. Evt. samtykkeerklæring til fx case report, kliniske fotos mv. uploades under Supplerende filer på Trin 4.
- Alle forfattere opfylder kriterierne for medforfatterskab jf. ICMJE. Navne og tilhørsforhold for medforfattere er indtastet under Trin 3 ”Metadata”. Når manuskriptet er modtaget af redaktionen, vil en ICMJE-formular, der bekræfter medforfatterskab og interessekonflikter for hver forfatter, blive efterspurgt. Du vil modtage en e-mail med anmodning om at indsende disse inden for 2 uger.
- Alle forfattere er opfordret til at angive deres ORCID iD under indsendelsen.
Oplysninger om copyright
Ophavsretten deles mellem forfatter og tidsskrift. Artikler udgives under en Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), som tillader, at andre må dele og anvende indholdet, forudsat at forfatteren krediteres korrekt, og eventuelle ændringer tydeligt angives.
Erklæring om beskyttelse af personlige oplysninger
De navne og adresser, der angives på dette tidsskrifts websted, vil udelukkende blive anvendt til tidsskriftets angivne formål og vil ikke blive gjort tilgængelige til andre formål eller for andre parter.
Såfremt du er bedømmer, vil dit navn og tilknytning fremgå af Bedømmerlisten, medmindre andet er aftalt. Denne synlighed kan til enhver tid ændres eller fjernes efter anmodning.
Brugeroplysninger bevares, så længe brugeren er aktiv. Hvis en bruger ikke har været aktiv i ét år, vil vedkommende blive kontaktet via e-mail. Hvis brugeren ikke reagerer på denne henvendelse, vil brugerkontoen og de tilknyttede oplysninger blive slettet efter én måned.
Har brugeren derimod deltaget i redaktionelle opgaver (fx som redaktør, gæsteredaktør eller bedømmer) eller indsendt en artikel til et tidsskrift, bevares oplysningerne i 3 år efter den senest afsluttede opgave eller indsendelse.