Indsendelser

Du skal Login eller Registrér for at kunne foretage en indsendelse.

Tjekliste til forberedelse af indsendelse

Som en del af indsendelsesprocessen skal forfattere afkrydse, at deres indsendelse overholder alle følgende elementer, og manuskripter kan returneres til forfattere, der ikke overholder disse retningslinjer.
  • Manuskriptet er et originalt forskningsbidrag, ikke tidligere publiceret eller indsendt til et andet tidsskrift samtidigt. Hvis der tvivlsspørgsmål kontakt redaktøren.
  • Alle forfattere har godkendt indsendelsen. Dette gælder også genindsendelser efter revisioner.
  • Manuskriptet foreligger i to versioner i en af følgende filformater (OpenOffice, MS Word eller et RTF-format)
    1. En fuld version som ikke er anonymiseret og som indeholder alle afsnit som er angivet under ”4. Manuskriptets struktur”.
    2. En anonymiseret version som kun indeholder titel, manuskriptteksten, referencer og evt. appendiks. Anonymisering skal både ske for filens egenskaber og for selve teksten. Se under ”III 6. Anonymisering”.
  • Den anonymiserede version er formateret som foreskrevet under ”formatering af teksten” (se forfattervejledning) og manuskriptet overstiger ikke 50.000 tegn (alt inklusive, men minus en evt. appendiks).

Retningslinjer for forfattere

Retningslinjer for forfattere

For at sikre en nem proces er det meget vigtigt at du/I følger disse retningslinjer.
Desuden gælder Den danske kodeks for integritet i forskning https://ufm.dk/publikationer/2015/den-danske-kodeks-for-integritet-i-forskning

Indhold

I. Registrering som forfatter

II. Indsendelse af manuskript

III. Processen efter indsendelse

  1. Redaktionel vurdering
  2. Første bedømmelsesrunde
  3. Første revision
  4. Flere bedømmelser og revisioner
  5. Endelig bedømmelse og manuskriptredigering (copy editing)
  6. Korrekturlæsning (proof reading)
  7. Layout, sats og publicering

IV. Overblik over krav til manuskripter

  1. Artikeltype
  2. Valg af sprog
  3. Omfang
  4. Manuskriptets struktur
  5. Formatering af teksten
  6. Sprog og grammatik

I. Registrering som forfatter

Inden indsendelse af et manuskript skal alle forfattere være registreret i tidsskriftssystemet (www.tidsskrift.dk, Det kongelige bibliotek) for tidsskriftet Studier i læreruddannelse og -profession (LUP).

  • Se menu Hjælp til tidsskriftssystemet på LUP’s hjemmeside https://tidsskrift.dk/SLP/indsendelse.
  • Bruger, som allerede er registreret i tidsskrift.dk for et andet tidsskrift, kan bare tilknytte sig som forfatter i LUP under egen profil.

Alle forfattere til et manuskript bør være registreret i LUP, men det er kun én af forfatterne som kan blive kontaktperson til redaktionen.

NB.: Dreier det sig kun om indsendelse af et abstract til et tematisk call, sendes det direkte til de ansvarlige redaktører.

II. Indsendelse af manuskript

Efter login bliver du bedt om

  1. Sektion: Angiv om manuskript er til et tematisk call eller uden for tema.
  2. Indsendelseskrav: Tjek manuskriptet ud fra følgende krav. Hvis kravene ikke bliver overholdt bliver manuskriptet afvist. Er du i tvivl, så kontakt redaktionen.
  3. Manuskriptet er et originalt forskningsbidrag, ikke tidligere publiceret eller indsendt til et andet tidsskrift samtidigt.

NB: Et originalt forskningsbidrag betyder også, at det ikke substantielt er tilvejebragt gennem AI (kunstig intelligens). Brug af teknologi, herunder AI, er tilladt til redigering af egen tekst. Andet brug af AI fx til databehandling skal deklareres i metodebeskrivelsen.

  1. Alle forfattere har godkendt indsendelsen. Dette gælder også genindsendelser efter revisioner.
  2. Manuskriptet foreligger i to versioner i en af følgende filformater (OpenOffice, MS Word eller et RTF-format)
    1. En fuld version som ikke er anonymiseret og som indeholder alle afsnit som er angivet under ”4. Manuskriptets struktur”.
    2. En anonymiseret version som kun indeholder titel, manuskriptteksten, referencer og evt. appendiks. Anonymisering skal både ske for filens egenskaber og for selve teksten. Se under ”III 6. Anonymisering”.
  3. Den anonymiserede version er formateret som foreskrevet under ”formatering af teksten” (se forfattervejledning) og manuskriptet overstiger ikke 50.000 tegn (alt inklusive, men minus en evt. appendiks).
  4. Kommentarer til redaktør. Her har du mulighed for at skrive kommentarer angående din indsendelse til redaktøren.
  5. Du skal acceptere copyright-betingelser og behandling af oplysninger.
  6. Upload af filerne. Manuskriptet skal uploades i to versioner
    1. en fuld version med kort filnavn (fx studerendesmodellering_fuldversion)
    2. en anonymiseret version med filnavn_anonym (fx studerendesmodellering_anonym).
    3. Tekstgenre Andet: Her kan uploades andre, underordnede filer som fx datasæt, casebeskrivelser, illustrationer, billeder, m.m.
  7. Indtast metadata (som er vigtig for databaserne og søgbarhed)
    1. Skriv artiklens titel (evt. undertitel)
    2. Skriv et resumé på indsendelsessproget på maksimum 150 ord
    3. Angiv alle bidragsydere og angiv den primære kontaktperson (helst den der laver indsendelsen)
    4. Angiv maksimum 5 nøgleord som rammer bidragets emne.
  8. Bekræft din indsendelse

Du får en bekræftelsesmail for indsendelsen og redaktionen modtager en notifikation.

III. Processen efter indsendelse

1. Redaktionel vurdering

Redaktionen tildeler en hovedredaktør til det indsendte manuskript. Redaktionen tager stilling til om manuskriptet kan indsendes til fagfællebedømmelse. Redaktionen bestræber sig på at svare inden for en måned. Er manuskriptet ikke klar til at blive sendt i bedømmelse, vurderes det, om det enten kan forbedres eller skal afvises.

2. Første bedømmelsesrunde

Redaktionen finder to uafhængige og fagligt relevante bedømmere (dvs. forskere med ph.d.-grad) til dobbeltblind bedømmelse, dvs. forfattere og fagfællebedømmere er anonyme overfor hinanden. Al kommunikation foregår gennem redaktøren. Bedømmere får ca. en måned til at foretage bedømmelsen.

Kriterier for bedømmelsen kan du se her: https://tidsskrift.dk/SLP/fagfaellebedoemmelse

Når begge bedømmere har vurderet manuskriptet, får du fremsendt den redaktionelle vurdering og begge bedømmelserne. Konklusionen kan være:

  • Accepteret manuskript, som går videre til korrekturlæsning
  • Anmodning om mindre ændringer
  • Anmodning om større ændringer med ny bedømmelsesproces
  • Manuskript afvist.

3. Første revision

Når redaktionen anmoder om revision bedes forfatter(ne) om at revidere manuskriptet efter redaktionens anvisninger og bedømmelserne fra fagfællerne. Forfatter(ne) genindsender (ikke nyindsender! Se Hjælp til tidsskriftssystemet), det reviderede manuskript på følgende måde:

  • En anonymiseret version med registrerede ændringer som kan tilgå bedømmerne. Ved en gennemgribende revision af manuskriptet er registrerede ændringer ikke nødvendig.
  • Et anonymiseret Svar til fagfællebedømmerne (cover letter), hvor forfatter(ne) har taget stilling til hvert punkt af redaktionens og bedømmernes anvisninger. Cover letter kan tilgå bedømmerne.
  • en direkte besked til redaktøren via beskedsystemet.

4. Flere bedømmelser og revisioner

Redaktionen vurderer om manuskriptet kan gå til korrekturlæsning, om det kræver yderligere revisioner, eller om det skal til genbedømmelse. Man kan godt forvente flere revisionsrunder, som foregår på samme måde som beskrevet ovenfor.

5. Endelig bedømmelse og manuskriptredigering (copy editing)

Når manuskriptets indholdsmæssige kvalitet er godkendt, samarbejder forfatterne og redaktøren om manuskriptredigering, så alle formelle krav til teksten er overholdt. Der sørges for alle tekstelementer (se manuskriptets struktur) er opdateret og at metadata svarer til manuskriptets titel, resumé, sprog, nøgleord m.m.

OBS: Ved manuskripter i de nordiske sprog udarbejdes og tilføjes følgende på engelsk: Titel, undertitel, abstract, nøgleord. Ligeledes kontrolleres metadata på engelsk. Ved manuskripter på engelsk udarbejdes og tilføjes det tilsvarende på dansk.

6. Korrekturlæsning (proof reading)

Når redaktionen har godkendt både manuskriptets indhold og de formelle krav, sendes det til korrekturlæsning. Forfatterne bedes efterkomme korrekturlæserens anmodninger. Også her kan flere revisioner forekomme.

7. Layout, sats og publicering

Når alt er godkendt, sendes manuskriptet og evt. appendiks til layout.
Det layoutede manuskript sendes til forfatter(ne) til gennemsyn på maksimum en uge.
Manuskriptet publiceres som færdig artikel og forfatterne får en notifikation.

IV. Overblik over krav til manuskripter

1. Artikeltype

Tidsskriftet modtager manuskripter som kan publiceres som videnskabelige artikler inden for tidsskriftets formål og scope. En videnskabelig artikel præsenterer resultater, der bygger på en tydelig empirisk metode, udgør et stringent teoretisk/begrebsmæssigt studie, eller er et metodeudviklende bidrag. Empiriske studier kan både indeholde kvalitative og/eller kvantitative tilgange. Ikke-empiriske studier skal på en systematisk måde bidrage til teori/begrebs- og/eller metodeudvikling inden for forskningsfeltet.

2. Valg af sprog

Tidsskriftet hovedsprog er dansk, men modtager også manuskripter på svensk og norsk. Ved forudgående accept fra redaktionen kan manuskripter på engelsk indsendes.

3. Omfang

Manuskriptteksten inklusive noter og referencer (dvs. uden resumé, nøgleord, abstract, keywords, erklæringer og appendix) må ikke overskride 50.000 tegn inklusive mellemrum.

4. Manuskriptets struktur

Titel/title

En kort og fagligt rammende titel er at foretrække. Hvis manuskriptet har en mere eksperimenterede titel, anbefaler vi, at den suppleres med en mere faglig undertitel.

Forfatternavne/names

Lige efter titlen står kun forfatternavne. Angiv gerne den rigtige rækkefølge hvis ikke det skal være alfabetisk efter efternavn.

Resumé/abstract

Et resumé eller abstract på indsendelsessproget kræves ved indsendelse. Resumé eller abstract må højst være på 150 ord.

Et engelsk abstract hhv. dansk resumé tilføjes når manuskriptet er godkendt til udgivelse.

Nøgleord/keywords

Angiv 3 men maksimum 5 nøgleord på indsendelsessproget.

Keywords på engelsk hhv. nøgleord på dansk tilføjes når manuskriptet er godkendt til udgivelse.

Manuskriptteksten/manuscript text

Selve manuskriptteksten indeholder typisk

  • En indledning som skitserer studiets problemstilling
  • Et state of the art, som fører frem til et afgrænset forskningsspørgsmål
  • En afklaring af det teoretiske ståsted
  • En klar beskrivelse af det metodiske design og begrundelser herfor
  • En konkret redegørelse for den metodiske fremgangsmåde, som omfatter ikke kun dataindsamling, men også dataudvalg (fx case-valg), databearbejdning (fx kodning), kvalitative og/eller kvantitative analysestrategier og fortolkningsarbejde.
  • Et analyseafsnit, der underbygger og præsenterer artiklens resultater
  • En diskussion af resultaterne i lyset af forskningsspørgsmålet, state of the art, analysen og de metodiske begrænsninger
  • En konklusion

Bidragserklæring/contribution statement

Ved flere forfattere er der behov for en bidragserklæring. Det udspecificeres hvem der har bidraget til:

  • Udvikling af studiets design
  • Dataindsamling
  • Dataanalyse
  • Skrivning og revision af artikel

=> Eksempel

X designede og udførte spørgeskemaundersøgelsen. Y udviklede statistiske modeller og udførte statistisk analyse. Begge forfattere diskuterede og analyserede resultaterne og ydede ligeværdige og originale bidrag til manuskriptet. Begge forfattere har accepteret ansvar for hele indholdet af dette manuskript og har givet samtykke til dets indsendelse til tidsskriftet, gennemgået alle resultater og godkendt den endelige version af manuskriptet.

Taksigelser/acknowledgments

Husk at kreditere andre som har bidraget til det pågældende studie, men ikke er på forfatterlisten (fx hjælp til statistiske beregninger, hjælp til kodning, faglige sparring).

Her kan der også stå noget, hvis studiet er en del af et større projekt.

Etisk erklæring/ethical statement

En erklæring om særlige etiske forhold der gør sig gældende for studiet bag manuskriptet. Fx anvendt hjemmel til data, brug af personfølsomme oplysninger, anonymitet og respekt for deltagerne. Er der indhentet tilladelser fra en etisk komité? Har man fulgt en kodeks for integritet i forskning?

Ekstern finansiering/conflict of interest

Er manuskriptet blevet til i rammen af en ekstern finansiering, angives dette (fx LEGO, NAFA, DFF, …). Hvis ikke der er ekstern finansiering involveret skrives der bare ”Ingen ekstern finansiering”

Erklæring om datatilgængelighed/data availability statement

Beskriv i hvilket omfang og på hvilke måder, data, som manuskriptet er baseret på, er tilgængelige for andre. Dette felt gælder især statistiske data, men kan også være relevant i kvalitativ forskning

Referencelisten/references

Der må kun optræde referencer som indgår i selve manuskriptet.

Oplysninger om forfatter(ne)/contact information

Forfatternavne gentages helt til sidst i artiklen efter følgende skabelon

  • Navn
  • Akademisk grad og/eller stillingsbetegnelsen
  • Institution
  • E-mailadresse
  • ORCID

Appendiks/appendix

Det er muligt at tilføje en appendiks. Det kan fx være en udfoldet casebeskrivelse, et spørgeskema, en kodningsmanual.

5. Formatering af teksten

Manuskriptet skal være i et redigerbart Word- (.docx), Rich Text (.rtf) eller Open Document (.odt) format. Manuskriptet må ikke indeholde andre formateringer en dem som er beskrevet herunder. Brug gerne den tilgængelige Wordskabelon .

Overskriftsniveauer

Ud over artiklens titel må der maksimum være 3 overskriftsniveauer (1: Arial 17 pkt., 2: Arial 15 pkt., 3: Arial 12 pkt.), som er tydelig markeret.

Brødtekst

I brødteksten (normal: Palatino Linotype, 12 pkt.) må der ikke forekomme andre formateringer end fremhævninger af ord eller en sætning i kursiv (fx ikke fed skrift, ingen indrykning, m.m.).

Punktopstillinger

Brug punktopstillinger som er indbygget i editor. Indryk på 1 cm.

Referencer i løbende tekst

Referencer i løbende tekst følger APA 7th-style: fx (Benner, 2004) eller narrative citering, fx Ifølge Benner (2004) er ikke-affirmativ pædagogik …

Citater

Der anvendes følgende former for citering:

  • Korte citater i teksten (under tre linjer) gengives som originalen, i normal skrift og sættes i ”anførelsestegn” i løbende tekst,
  • Lange citater (over tre linjer) indrykkes med en centimeter fra venstre side og gengives som originalen i normal skrift (fx ikke kursiv) med ”anførelsestegn”,
  • […] bruges for udeladelser om nødvendigt i begyndelsen, i midten og i slutningen,
  • originale fremhævninger i citater bibeholdes,
  • ved ændringer af det originale citat (fx en fremhævning med kursiv) markeres det i den efterfølgende reference: fx (Benner, 2004, s. 145, kursiv ved forfatter).
  • Alle citater skal afsluttes med en reference med sidetal, fx (Benner, 2004, s. 56).

Præsentation af empiri

Fremstilling af empiri er noget andet end citater og skal klart adskilles fra forfatternes egen tekst.

  • Korte empiriuddrag (under tre linjer) i løbende tekst gengives lige som korte citater med ”anførelsestegn”, men i stedet for en reference, angives hvor uddraget kommer fra fx (interview, lærer A), (feltnoter skole X), el. lign.
  • Større empiriuddrag (over tre linjer) (fx en dialog, en casebeskrivelse, et længere interviewuddrag) afgrænses klart fra artikelteksten og tilføjes en reference ligesom ved korte empiriuddrag. Det kan fx gøre ved
    • Et længere citat indrykkes med en centimeter fra venstre og gengives i normal skrift og sættes i ”anførelsestegn”
    • en casebeskrivelse sættes i en tabelramme/boks eller rykkes ind ligesom lange citater med angivelse af hvor uddraget kommer fra
    • en dialog eller et interview stilles op som nedenfor:

=> Eksempel

William:     Ude på landet var der en gammel gård, og der var en gammel herremand

Agnes:       Jo, det tror jeg.

William:     som havde to sønner ...

Illustrationer: Figurer, grafer, modeller, tabeller, skemaer

Enhver illustration i manuskriptet

  • skal nævnes og forklares i brødteksten så der skabes sammenhæng (fx se figur 2),
  • skal have et mærkat med fortløbende nummer over illustrationen
  • mærkatet har følgende form: fx Figur 1: Procesmodel for samarbejde; Tabel 1: Oversigt over empirien.
  • Det er muligt at tilføje en note under en illustration: fx N=468, p<0,001, elever er grønne, lærer er røde, eller lignende).

=> Eksempel for en tabel

Tabel 1: Baggrundsvariabler

 

Variabel 1

Variabel 2

Variabel 3

 

 

 

 

 

 

Note 1: N=2345

Fodnoter

Noter er tilladte, men skal begrænses til et minimum. Noter udformes som fodnoter.

Referencelisten

Referencelisten udformes ifølge APA 7th style.

Se fx https://libguides.sdu.dk/apa7; https://apastyle.apa.org/

6. Sprog og grammatik

Alle manuskripter skal skrives i et klart og korrekt sprog hvad angår tegnsætning (grammatisk komma) og grammatik. Manuskriptets kvalitet har indflydelse på redaktionens og bedømmeres vurdering. Få hjælp om nødvendigt. https://ordnet.dk/ddo

Angående officielle forkortelser se https://dsn.dk/wp-content/uploads/2021/01/Rigtigt-kort-indskannet.pdf

Navneforkortelser som fx UNESCO, EVA, ECER, NERA, skal introduceres første gang.

Selvkonstruerede forkortelser skal helst undgås. I så fald skal de introduceres første gang, de optræder.

Erklæring om beskyttelse af personlige oplysninger

De navne og adresser, der angives på dette tidsskrifts websted, vil udelukkende blive anvendt til tidsskriftets angivne formål og vil ikke blive gjort tilgængelige til andre formål eller for andre parter.

Brugeroplysninger bevares så længe brugeren er aktiv. Hvis brugeren ikke har været aktiv i et år, kontaktes brugeren via mail. Hvis brugeren ikke reagerer på denne mail, vil brugerkontoen og vedkommendes oplysninger blive slettet efter 1 måned. Hvis brugeren har deltaget i redaktionelle opgaver (fx som redaktør, gæsteredaktør eller bedømmer) eller har indsendt en artikel til et tidsskrift, vil brugeroplysningerne dog blive bevaret i 3 år efter sidste afsluttede redaktionelle opgave eller indsendelse.