Den Røde Zone

En teoretisk forståelse af, hvordan mennesker med handicap kan udvikle en signifikant tro på egne evner igennem udfordrende idræts- og bevægelsesoplevelser i den fjerneste udviklingszone

Authors

  • Mie Maar Andersen

Abstract

Teorien om den røde zone er et supplement til teorier som Den nærmeste udviklingszone og Flow-teori og beskriver et mulighedsrum for at benytte store udfordringer til at udvikle menneskers tro på egne evner – særligt med fokus på mennesker med handicap i en idræts- og bevægelseskontekst. Teorien beskriver også, at ikke alle udfordringer indebærer et udviklingspotentiale. Det kræver nøje overvejelser og kendskab til både deltager og kontekst at sikre en berigende rød-zone-oplevelse. I artiklen præsenteres derfor, hvordan fagprofessionelle kan sikre, at en aktivitet bliver grænseovervindende og hermed styrkende og horisontudviklende og ikke grænseoverskridende og hermed potentielt traumatiserende og horisontindsnævrende.

Author Biography

Mie Maar Andersen

Specialkonsulent og ph.d., Videnscenter om handicap

References

Andersen, M.M. (2020). Betydningsfulde oplevelser. Ph.d.-afhandling. Københavns Universitet.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman.

Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. Harper & Row.

Dreier, O. (1999). Læring som ændring af personlig deltagelse i sociale kontekster (Learning as a Modification of Personal Participation in Social Contexts). In: Nielsen, K. and Kvale, S. Mesterlære – læring som social praksis (Apprenticeship – Learning as Social Practice). Copenhagen: Hans Reitzels Forlag.

Friston, K. (2005). A theory of cortical responses. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 360(1456), 815–836.

Gergen, K.J. (2010) En invitation til social konstruktion (2. udgave). Købehavn: Mindspace.

Merleau-Ponty, M. (2009). Kroppens fænomenologi. Frederiksberg: Det lille forlag.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Strauss, A. & Corbin, J. (1998/2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications.

White, M. (2008). Kort over narrative landskaber. København. Hans Reitzels Forlag.

Yerkes, R. M., & Dodson, J. D. (1908). The relationship of strength of stimulus to rapidity of habit-formation. Journal of Comparative Neurology and Psychology, 18(5), 459-482.

Person i en kajak

Downloads

Published

2025-11-12

How to Cite

Andersen, M. M. (2025). Den Røde Zone: En teoretisk forståelse af, hvordan mennesker med handicap kan udvikle en signifikant tro på egne evner igennem udfordrende idræts- og bevægelsesoplevelser i den fjerneste udviklingszone. Forum for Idræt, 40(2), 55–73. Retrieved from https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/161275

Issue

Section

Temanummer: Idræt blandt mennesker med nedsat funktionsevne - Faglig