Den Røde Zone
En teoretisk forståelse af, hvordan mennesker med handicap kan udvikle en signifikant tro på egne evner igennem udfordrende idræts- og bevægelsesoplevelser i den fjerneste udviklingszone
Abstract
Teorien om den røde zone er et supplement til teorier som Den nærmeste udviklingszone og Flow-teori og beskriver et mulighedsrum for at benytte store udfordringer til at udvikle menneskers tro på egne evner – særligt med fokus på mennesker med handicap i en idræts- og bevægelseskontekst. Teorien beskriver også, at ikke alle udfordringer indebærer et udviklingspotentiale. Det kræver nøje overvejelser og kendskab til både deltager og kontekst at sikre en berigende rød-zone-oplevelse. I artiklen præsenteres derfor, hvordan fagprofessionelle kan sikre, at en aktivitet bliver grænseovervindende og hermed styrkende og horisontudviklende og ikke grænseoverskridende og hermed potentielt traumatiserende og horisontindsnævrende.
References
Andersen, M.M. (2020). Betydningsfulde oplevelser. Ph.d.-afhandling. Københavns Universitet.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman.
Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. Harper & Row.
Dreier, O. (1999). Læring som ændring af personlig deltagelse i sociale kontekster (Learning as a Modification of Personal Participation in Social Contexts). In: Nielsen, K. and Kvale, S. Mesterlære – læring som social praksis (Apprenticeship – Learning as Social Practice). Copenhagen: Hans Reitzels Forlag.
Friston, K. (2005). A theory of cortical responses. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 360(1456), 815–836.
Gergen, K.J. (2010) En invitation til social konstruktion (2. udgave). Købehavn: Mindspace.
Merleau-Ponty, M. (2009). Kroppens fænomenologi. Frederiksberg: Det lille forlag.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Strauss, A. & Corbin, J. (1998/2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications.
White, M. (2008). Kort over narrative landskaber. København. Hans Reitzels Forlag.
Yerkes, R. M., & Dodson, J. D. (1908). The relationship of strength of stimulus to rapidity of habit-formation. Journal of Comparative Neurology and Psychology, 18(5), 459-482.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).