Trip-Trap-Trapez
Seks didaktiske greb til at understøtte meningsfulde idrætsoplevelser i indskolingen
Resumé
Artiklens afsæt er aktionsforskningsprojektet ’Mere meningsfuld idrætsundervisning i indskolingen’, hvor vi i samarbejde med pædagoger og idrætslærere har undersøgt og udviklet didaktiske greb, der understøtter meningsfulde idrætsoplevelser for elever i idrætsundervisningen i indskolingen. Artiklen præsenterer seks didaktiske greb, hvor elevernes (inter)aktioner og deres nysgerrighed og kreativitet er centrale elementer. Artiklen giver med de didaktiske greb et empirisk baseret forslag til en idrætsdidaktik for indskolingens idrætsundervisning, der kan fremme bevægelsesglæde og motivere børn til livslang fysisk aktivitet. Idrætsdidaktikken er desuden et bidrag til den internationale idrætsforskning i Meaningful Physical Education.
Referencer
Barton, G. (2015). Arts-based educational research in the early years. International Research in Early Childhood Education, 6(1), 62. www.education.monash.edu.au/irecejournal/
Beni, S., Fletcher, T., & Ní Chróinín, D. (2017). Meaningful Experiences in Physical Education and Youth Sport: A Review of the Literature. Quest 69(3). https://doi.org/10.1080/00336297.2016.1224192.
Biesta, G. (2015). Teaching, Teacher Education, and the Humanities: Reconsidering Education as a Geisteswissenschaft. Educational Theory, 65(6), 665–679. https://doi.org/10.1111/edth.12141
Biesta, G. (2017). The rediscovery of teaching. Routledge.
Biesta, G. (2022). World-centred education: a view for the present. Routledge.
Braun, V., Clark, V & Hayfield, N. (2015). Thematic Analysis. In Smith, J. A. (ed), Qualitative Research in Psychology, (pp. 222–248). Thousand Oaks, CA: SAGE.
Brinkmann, S. (2010). “Etik i En Kvalitativ Verden.” In Brinkmann, S. og Tanggaard, L. (eds.) Kvalitative Metoder (pp. 429–446). Copenhagen: Hans Reitzel.
Børne- og Undervisningsministeriet (2019). Idræt. Fælles Mål. Hentet 26/8-24 på: https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_F%C3%A6llesM%C3%A5l_Idr%C3%A6t.pdf
Børne og Undervisningsministeriet (2006). Folkeskolens formål. Hentet d. 28/11-24 på https://www.uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-maal-love-og-regler/om-folkeskolen-og-folkeskolens-formaal/folkeskolens-formaal
Colombetti, G. (2007). Enactive appraisal. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 6(4), 527–546. https://doi.org/10.1007/s11097-007-9077-8
Damasio, A. R. (2001). Descartes’ fejltagelse: følelse, fornuft og den menneskelige hjerne. Hans Reitzel.
Emerson, R. M., Fretz, R. I. & Shaw, L. L. (2011). Writing Ethnographic Fieldnotes. 2nd ed. Chicago: The University of Chicago Press.
Fletcher, T. & Ní Chróinín, D. (2022). Pedagogical Principles That Support the Prioritisation of Meaningful Experiences in Physical Education: Conceptual and Practical Considerations. Physical Education and Sport Pedagogy 27(5), 455–466. https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1884672.
Fletcher, T., Ní Chróinín, D., Gleddie, D. & Beni, S. (2021). Meaningful Physical Education: An Approach for Teaching and Learning. New York: Routledge.
Fletcher, T., Ní Chróinín, D., O’Sullivan, M. & Beni, S. (2020). Pre-Service Teachers Articulating Their Learning about Meaningful Physical Education. European Physical Education Review 26(4), 885–902. https://doi.org/10.1177/1356336X19899693.
Francesconi, D., & Gallagher, S. (2019). Embodied Cognition and Sport Pedagogy. In M. L. Cappuccio (Ed.), Handbook of Embodied Cognition and Sport Psychology. MIT Press.
Fuchs, T., & De Jaegher, H. (2009). Enactive intersubjectivity: Participatory sense-making and mutual incorporation. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 8, 465–486. https://doi.org/10.1007/s11097-009-9136-4
Dalgas, B. W. (2024). Moving Denmark: Physical Activity Beliefs and Motivation within and Across Life. Ph.d. afhandling, Syddansk Universitet.
Gallagher, S. (2017). Enactivist Interventions: Rethinking the Mind. Oxford: Oxford University Press.
Gallagher, S., & Lindgren, R. (2015). Enactive metaphors: Learning through full-body engagement. Educational Psychology Review, 27(3), 391–404. https://doi.org/10.1007/s10648-015-9327-1
Guldager, J. D., Bertelsen, K., & Bruun, T. H. (2021). Hvad påvirker elevers og idrætslæreres motivation for idrætsfaget? Forum for Idræt, 36(1), 96–110. https://doi.org/10.7146/ffi.v36i1.127454
Guldager, J. D., Andersen, M. F., Christensen, A. B., Bertelsen, K. & Christiansen, L. B. (2023). Status på Idrætsfaget 2022 - Idrætsunderviseres oplevelse af idrætsfaget og udviklingen af faget gennem årene. Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring, SDU.
Kemmis, S. (2009). Action Research as a Practice-Based Practice. Educational Action Research 17(3), 463–474. https://doi.org/10.1080/09650790903093284.
Kemmis, S. & McTaggart, R. (2005). Participatory Action Research. In Denzin and Lincoln (eds.). The SAGE Handbook of Qualitative Research (pp. 559–604). 3rd ed. Thousand Oaks, CA: SAGE.
Kretchmar, R. S. (2000). Movement Subcultures: Sites for Meaning. Journal of Physical Education, Recreation & Dance 71(5), 19–25. https://doi.org/10.1080/07303084.2000.10605140.
Kretchmar, R. S. (2005). Practical Philosophy of Sport and Physical Activity. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics.
Kretchmar, R. S. (2006a). Life on Easy Street: The Persistent Need for Embodied Hopes and Down-to-Earth Games. Quest 58(3), 344–354. https://doi.org/10.1080/00336297.2006.10491888.
Kretchmar, R. S. (2006b). Ten More Reasons for Quality Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance 77(9), 6–9. https://doi.org/10.1080/07303084.2006.10597932.
Kretchmar, R. S. (2007). What to Do with Meaning? A Research Conundrum for the 21st Century. Quest 59(4), 373–383. https://doi.org/10.1080/00336297.2007.10483559.
Ladwig, M. A., Vazou, S. & Ekkekakis, P. (2018). ‘My Best Memory Is When I Was Done with It’: PE Memories Are Associated with Adult Sedentary Behavior. Translational Journal of the American College of Sports Medicine, 3(16), 119–129. https://doi.org/10.1249/TJX.0000000000000067.
Laursen, P. F. (2004). Den autentiske lærer. Bliv en god og effektiv underviser – hvis du vil. København: Gyldendal.
Lyngstad, I. Hagen, P.M. & Aune, O. (2016). Understanding pupil’s hiding techniques in physical education. Sport, Education and Society, 21(8), 1127-1143. https://doi.org/10.1080/13573322.2014.993960
Merleau-Ponty, M. (2009). Kroppens fænomenologi (2nd ed.). Det lille Forlag.
Munk, M., & Agergaard, S. (2015). The Processes of Inclusion and Exclusion in Physical Education: A Social-Relational Perspective. Social Inclusion, 3(3), 67–81. https://doi.org/10.17645/si.v3i3.201
Ní Chróinín, D., Fletcher, T., Beni, S., Griffin, C., & Coulter, M. (2021). Children’s experiences of pedagogies that prioritise meaningfulness in primary physical education in Ireland. Education 3-13, 51(1), 41–54. https://doi.org/10.1080/03004279.2021.1948584
Noë, A. (2004). Action in Perception. MIT Press.
Pink, S. (2015). Doing sensory ethnography (2. ed.). Sage Publications.
Rask, S., Petersen, F., Hansen, K. & Eske, M. (2022). Danskernes Motions- Og Sportsvaner 2020: Baggrundsport. Aarhus: Idrættens Analyseinstitut.
Reason, P. & Bradbury, H. (2008). Handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice. London: SAGE.
Skulmowski, A., & Rey, G. D. (2018). Embodied learning: introducing a taxonomy based on bodily engagement and task integration. Cognitive Reseamurch: Principles and Implications, 3(1). https://doi.org/10.1186/s41235-018-0092-9
Smith, W. (2022). Enactive cognition and physical education – a natural coupling. Sport, Education and Society, 27(9), 1061–1070. https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1960497
Sparkes, A. C. (2002). Telling Tales in Sport and Physical Activity: A Qualitative Journey. Champaign, IL: Human Kinetics.
Vasily, A., Fletcher, T. Gleddie, D. & Ní Chróinín, D. (2020). “An Actor-Oriented Perspective on Implementing a Pedagogical Innovation in a Cycling Unit.” Journal of Teaching in Physical Education 40(4), 652–661. https://doi.org/10.1123/jtpe.2020-0186.
Winther, Helle, 2015, Bachelorprojekter indenfor det sundhedsfaglige område - Indblik i videnskabelige metoder. Glasdam, S. (red.). 2. udg. København: Nyt Nordisk Forlag. Arnold Busck, s. 218-226.
Winther, H., & Berg, M. S. (2021). Kunstnerisk baserede forskningsmetoder. Om kreative og bevægende tilgange til bacheloropgaver, specialer og forskningsprojekter. Idrottsforum, Maj, 1–18.
Zeni, J. (1998). A Guide to Ethical Issues and Action Research. Educational Action Research 6(1), 9–19. https://doi.org/10.1080/09650799800200053.

Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).