Temabaseret idrætsundervisning – lige til højrebenet eller sort snak?
Resumé
I artiklen undersøger vi udfordringer og potentialer forbundet med temabaseret idrætsundervisning. Det gør vi med udgangspunkt i dokumentanalyser af forskellige styringsdokumenter samt resultater fra undersøgelser og forskningsprojekter. I forlængelse heraf inddrages tre kvalitative interviews med idrætslærere, som har til formål at nuancere og konkretisere udfordringer og potentialer, som de oplever i deres praksis. Afslutningsvis samler vi op på analysen ved at præsentere fire anbefalinger til arbejdet med temabaseret idrætsundervisning.
Referencer
Arnold, P. J. (1979). Meaning in movement, sport and physical education. Heinemann.
Braun, V., Clarke, V., & Weate, P. (2016). Using thematic analysis in sport and exercise research. In B. Smith & A. C. Sparkes (Eds.), Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise. Routledge.
Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2015). Kvalitative metoder: en grundbog (2. udgave). Hans Reitzel.
Børne- og Undervisningsministeriet (2014). Folkeskolens formål.
Børne- og Undervisningsministeriet (2019a). Idræt - Faghæfte 2019.
Børne- og Undervisningsministeriet (2019b). Vejledning til folkeskolens prøver i idræt.
Christensen, A. B. (2021). Temabaseret undervisning - at arbejde med hele idrætsfaget.
Christensen, A. B. (2022). At integrere teori og praksis i idræt. In K. L. Madsen & A. M. Svendsen (Eds.), Fagdidaktik i idræt. Frydenlund.
Christensen, A. B., Petersen, E., & Messell, M. (2021). Når teori i idræt understøtter den praktiske dimension i faget. Forum for Idræt, 36(1), 19. https://doi.org/10.7146/ffi.v36i1.124972
Christensen, A. B., & Svendsen, A. M. (2019). (Be)greb om idræt 3. Meloni.
Hansen, T. (2017). Udskolingen I bevægelse: Et aktionsforskningsprojekt med henblik på udvikling af next practice idrætsundervisning. Syddansk Universitet. Odense.
Hansen, T. A. (2022). Temabaseret idræt - en dannelsestilgang til idrætsundervisningen. Idræt i skolen, 4. https://www.epaper.dk/jtoas/skoleidraet/574/
Hastie, P. A., Casey, A., & Tarter, A. M. (2010). A case study of wikis and student‐designed games in physical education. Technology, Pedagogy and Education, 19(1), 79-91. https://doi.org/10.1080/14759390903579133
Hedeskov, B. (2021). Tjek på idræt : tema og teori. Gyldendal.
Kirkeby, O. F. (2008). Protreptik - filosofisk coaching i ledelse. Samfundslitteratur.
Knudsen, M. E., & Seelen, J. v. (2019). Teori i idrætsfaget. In K. Thorgaard & A. v. Oettingen (Eds.), Universitetsskolen: mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling. Dafolo.
Larsson, L. (2009). Idrott – och helst lite mer idrott. Idrottslärarstudenters möte med utbildningen Stockholms Universitet. Stockholm.
Larsson, L. (2013). Reproduktion och förandring. In E. Backman & L. Larsson (Eds.), I takt med tiden? : perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien. Studentlitteratur.
Madsen, K. L. (2022). At skabe kreativitetsfremmende læringsmiljøer. In K. L. Madsen & A. M. Svendsen (Eds.), Fagdidaktik i idræt. Frydenlund.
Moen, K. M. (2011). Shaking or stirring. Norges Idrettshøgskole. Oslo.
Ronglan, L. T., & Ertesvåg, V. (2009). Teamball i praksis – en intervensjonsstudie. In L. T. Ronglan, H. A., & T. G. (Eds.), Ballspill over Grenser – skandinaviske tilnærminger til læring og uvikling. Akilles.
Rønholt, H., & Peitersen, B. (2008). Idrætsundervisning: en grundbog i idrætsdidaktik (2. udgave). Institut for Idræt. Museum Tusculanums Forlag
Seelen, J. v., Guldager, J. D., Bruun, T. H., Knudsen, M. E., & Berthelsen, K. (2018). Status på idrætsfaget 2018
Seelen, J. v., & Munk, M. (2012). Status på idrætsfaget 2011. Kosmos.
Svendsen, A. M., & Christensen, A. B. (2019). (Be)greb om idræt - Lærerens håndbog. Meloni.
Svendsen, A. M., & Christensen, A. B. (2022). (Be)greb om idræt 1. Meloni.
Tanggaard, L. (2016). FAQ om kreativitet. Hans Reitzel.
Volshøj, E. S. (2020, 5. februar). Et dannelsesargument for temabaseret idrætsundervisning. re-move.dk. http://re-move.dk/?p=2275

Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).