Den mulige og umulige krop
En undersøgelse af kropsopfattelser, badekultur og sociale sammenligninger blandt piger i 4.-6. klasse
DOI:
https://doi.org/10.7146/ffi.v37i2.132714Resumé
Artiklen omhandler kropsopfattelse og badekultur blandt piger i 4. til 6. klasse. Undersøgelsen viste, at pigerne havde en mere negativ end positiv kropsopfattelse, og at fravalget af bad efter idræt skyldtes usikkerhed om kroppen. Pigernes manglende viden om kroppens forandring og manglende opmuntring fra skoler og forældre til at bade i skolen kan også være årsag til, at få folkeskoleelever bader efter idræt.
Fravalget af badet kan have negativ indflydelse på pigernes kropsopfattelse. Der kan skabes bedre forudsætninger for bad efter idræt ved at italesætte udfordringer og bekymringer overfor hinanden og opstille fælles regler for badet samt forbedring af badefaciliteterne.
Referencer
Dansk Skoleidræt. (2016). Problematisk at få eleverne til at bade efter idræt. Idræt i skolen, 5-8. (Senest læst d. 24.2.2022)
Festinger, L. (1954). A Theory of Social Comparison Processes: Human Relations 1954: http://www2.psych.ubc.ca/~schaller/528Readings/Festinger1954.pdf
Frandsen, M. & Thomsen, C. (2018) Kropsopfattelse og badekultur – en kvalitativ undersøgelse af folkeskoleelevers kropsopfattelse og badekultur i 4. – 6. klasse, Bachelorprojekt ved Institut for Idræt, Århus Universitet.
Giddens, A. (1991). Modernitet og selvidentitet. København: Hans Reitzels Forlag
Groesz, L. M., Levine, M. P., & Murnen, S. K. (januar 2002). The effect of experimental presentation of thin media images on body satisfaction: A meta-analytic review. International Journal of Eating Disorders, s. 1-16. (Senest læst d. 24.2.2022)
Halkier, B. (2015). Fokusgrupper, kap. 6. I Brinkmann & Tanggaard (red.), Kvalitative metoder; en grundbog (s. 137-152)
Møller, V. (2017). I bad efter idræt? GISP nr. 164, 21-26. (Senest læst d. 24.2.2022)
Rasmussen, M., Pedersen, T. P., & Due, P. (2015). Skolebørnsundersøgelse, 2014. Mental sundhed, s. 34-45. København: Statens Institut for Folkesundhed. (Senest læst d. 24.2.2022)
Reenberg, S. (8.. juli 2016). Lærerne kæmper forgæves: Så mange elever nægter at bade efter idræt.: https://www.sondagsavisen.dk/familien/2016-07-08-laererne-kaemper-forgaeves-sa-mange-elever-naegter-at-bade-efter-idraet/ (Senest læst d. 24.2.2022)
Troensegaard, 2018 - Epinion for TV2 Østjylland: Piger tør ikke gå i bad efter idræt: Vil ikke sammenligne kroppe: https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/piger-toer-ikke-gaa-i-bad-efter-idraet-vil-ikke-sammenligne-kroppe (Senest læst d. 24.2.2022)

Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).