Mere hold – mindre spil
Betydningen af målrettede tilbud for socialt udsatte borgeres deltagelse i idrætsaktiviteter
DOI:
https://doi.org/10.7146/ffi.v36i1.129601Resumé
Denne artikel har som mål, med baggrund i Lave og Wengers begreb om situeret læring som legitim perifer deltagelse, at give et bud på, hvordan idrætsaktiviteter kan planlægges og gennemføres, så der skabes mulighed for aktiv deltagelse for socialt udsatte borgere. Artiklen er baseret på et udviklingsprojekt, som professionshøjskolen UC SYD har lavet i samarbejde med en kommune. Empirien er indsamlet via deltagerobservationer af et træningsforløb med målgruppen. Resultaterne viser, at det er afgørende, at man som instruktør har forståelse af de problematikker, ens målgruppe har, da det ellers kan være vanskeligt at foretage de nødvendige tilpasninger af holdspillet.
Referencer
Ahlman, N., Sørensen, I., Davidsen, M., & Ekholm, O. (2018). SUSY Udsat 2017. Sundhedsprofil for socialt udsatte i Danmark og udviklingen sigen 2007. ISBN 978-87-7899-417-2
Andersen, M. H., Ottesen, L., & Thing, L. F. (2019). The social and psychological health outcomes of team sport participation in adults: An integrative review of research. Scandinavian Journal of Public Health, 47(8), 832–850. https://doi.org/10.1177/1403494818791405
Andersen, R., Niestrup, A., Laurent, I., Knudsen, P., Hansen, H., Bjørnø, L., & Pagaard, H. (2019). Holdspilskatalog—Anvendelse af tilpassede holdspil som sundhedsfremmende aktivitet. Center for holdspil og sundhed. https://holdspil.ku.dk/nyheder/2020/13-anbefalinger-til-succesfuld-implementering-af-holdspil/holdspilskatalog.pdf
Benjaminsen, L., Birklund, J., Enemark, M., Andrade, S., & Det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd. (2018). Socialt udsatte borgeres brug af velfærdssystemet—Økonomiske aspekter. Det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd.
Eiberg, S., & Siggaaard, P. (2001). Boldbasis—En praktisk håndbog. Hovedland. Fereday, J., & Muir-Cochrane, E. (2006).
Fereday, J., & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigour using thematic analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International journal of qualitative methods, 5(1), 80-92. https://doi.org/10.1177/160940690600500107
Hornstrup, T., Wikmana, J., Fristrupa, B., Povoas, S., Helge, E., Nielsen, S., Krustrup, P., Helge, J. W., Andersen, J. L., & Nybo, L. (2018). Fitness and health benefits of team handball training for young untrained women—A cross-disciplinary RCT on physiological adaptations and motivational aspects. Journal of Sports and Health Science, 7(2), 139–148.
Idrættens Analyseinstitut. (2018a). Idræt for socialt udsatte. Et blik på aktørerne. (p. 66). https://idan.dk/vidensbank/downloads/idraet-for-socialt-udsatte-et-blik-paa-aktoererne/479a905e-d7b9-4707-aeda-a8bd00a3c715
Idrættens Analyseinstitut. (2018b). Socialt udsatte i idrætten. Definitioner og eksisterende viden. (p. 55). https://www.idan.dk/vidensbank/downloads/socialt-udsatte-i-idraetten-definitioner-og-eksisterende-viden/021770db-5c47-4fdb-b09c-a8bd00a1f93b
Kirk, D., & Kinchin, G. (2003). Situated Learning as a Theoretical Framework for Sport Education. European Physical Education Review, 9(3), 221–235. https://doi.org/10.1177/1356336X030093002
Kirk, D., & Macdonald, D. (1998). Situated Learning in Physical Education. Journal of Teaching in Physical Education, 17(3), 376–387. https://doi.org/10.1123/jtpe.17.3.376
Krogstrup, H., & Kristiansen, S. (2015). Deltagende observation. Hans Reitzels Forlag.
Lave, J., & Wenger, E. (2003). Situeret læring – og andre tekster. Hans Reitzels Forlag.
Pedersen, M., Vorup, J., & Bangsbo, J. (2018). Effect of a 26- month floorball training on male elderly’s cardiovascular fitness, glucose control, body composition and functional capacity. Journal of Sport and Health Science, 7(2).
Pilgaard, M., & Kjær, M. (2019). Idræt for socialt udsatte. Et blik på udøverne.
Pilgaard, M., & Rask, S. (2018). Socialt udsatte i idrætten—Definitioner og eksisterende viden.
Wenger, E. (2004). Praksis fællesskaber. Læring, mening og identitet.
Wikman, J. M., Elsborg, P., Nielsen, G., Seidelin, K., Nyberg, M., Bangsbo, J., Hellsten, Y., & Elbe, A. (2018). Are team sport games more motivating than individual exercise for middle-aged women? A comparison of levels of motivation associated with participating in floorball and spinning. Kinesiology, 50(1), 34–42.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).