Virus i idrætsfaget?
DOI:
https://doi.org/10.7146/ffi.v37i1.128377Resumé
En stadig tilbagevendende diskussion om idræt i grundskolen handler firkantet udtrykt om modsætningen mellem en aktivitetsbaseret hhv. læringsbaseret tilgang til undervisningen. Hele situationen omkring COVID-19 har på mange måder tydeliggjort, hvilke forskellige opfattelser der er af idrætsfaget – både set indefra med lærerøjne og set udefra. Er opgaven med at højne idrætsfagets status blevet ramt af en virus på linje med resten af samfundet?
Referencer
Børne- og Undervisningsministeriet. (2019). Idræt Fælles Mål.
Børne- og Undervisningsministeriet. (2020a). Bekendtgørelse om nødundervisning m.v. på børne- og undervisningsområdet som led i forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med covid-19. Lokaliseret på: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/242
Børne- og Undervisningsministeriet. (2020b). Kompetencedækning i folkeskolens fag. Lokaliseret på: https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/1781.aspx
Danmarks Evalueringsinstitut. (2004). Idræt i folkeskolen. Danmarks Evalueringsinstitut.
Jakobsen, F. G., & Jørgensen, C. (2021, 4. marts). Lærerne: Disse fag er mest forberedelsestunge. Folkeskolen.dk. Lokaliseret på: https://www.folkeskolen.dk/1867073/laererne-disse-fag-er-mest-forberedelsestunge
Jensen, J.-O. (2020). Idræt – når et fag bliver prøvefag. Test og prøver, KvaN 116.
Møller, E. B. (2020): Første lektion var forfærdelig – det var den anden, tredje og fjerde sådan set også. Folkeskolen.dk. Lokaliseret på: https://www.folkeskolen.dk/1858716/foerste-lektion-var-forfaerdelig--det-var-den-anden-tredje-og-fjerde-saadan-set-ogsaa
Pawlowski, C. S., & Schmidt, T. (2021). Børn og unges bevægelse i krise? Forskningsenheden Active Living, Institut for Idræt og Biomekanik, SDU. Lokaliseret på: https://www.sdu.dk/da/om_sdu/institutter_centre/iob_idraet_og_biomekanik/nyt_iob/corona-nedlukning+rammer+boern+og+unge
Regeringen. (2013). Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre og Dansk Folkeparti om et fagligt løft af folkeskolen. Regeringen. Lokaliseret på: https://www.uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-maal-love-og-regler/politiske-oplaeg-og-aftaler
Skole og Forældre. (2021). Alle elever har brug for at komme tilbage i skole. Lokaliseret på: https://www.skole-foraeldre.dk/nyheder/alle-elever-har-brug-komme-tilbage-i-skole
von Seelen, J., Guldager, J. D., Bruun, T. H., Knudsen, M. E., & Bertelsen, K. (2019). Status på idrætsfaget 2018. Haderslev.
von Seelen, J., & Munk, M. (2012). Status på idrætsfaget 2011. Haderslev.
Downloads
Publiceret
Versioner
- 2022-05-03 (2)
- 2021-08-27 (1)
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).