Når teori i idræt understøtter den praktiske dimension i faget
DOI:
https://doi.org/10.7146/ffi.v36i1.124972Resumé
I artiklen undersøger vi, hvordan teori kan inddrages i idrætsundervisningen, så det understøtter fagets praktiske dimension. Med udgangspunkt i et undervisningsforløb på læreruddannelsen om teoriintegration i idræt har vi udviklet en didaktisk model, der kan hjælpe idrætslærere med at inddrage teori. Modellen kalder vi for Teoriintegrationsmodellen (TIM). I artiklen udfolder vi modellen og kommer med en række praksisnære eksempler på god inddragelse af teori. Til slut afliver vi en række misforståelser om teori i idræt og opstiller i stedet, hvad vi mener, er mere korrekte forståelser.
Referencer
Andkjær, S. (2010). Betydninger af bevægelsesmiljøer i idrætten. FOCUS - Tidsskrift for idræt, 34(4), 6-14.
Bertelsen, K., Bruun, T. H., Halling, A., Hansen, M., & Knudsen, L. S. (2016). 9. klasse prøve i idræt 2015: en undersøgelse med fremadrettede perspektiv. Forsknings- og Innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring.
Børne og Undervisningsministeriet (2019). Idræt - Faghæfte 2019.
Christensen, A. B., & Svendsen, A. M. (2019). (Be)greb om idræt. Meloni.
Christensen, A. B., & Svendsen, A. M. (Under publicering). (Be)greb om idræt - Indskolingen. Meloni.
Dansk Skoleidræt (2020). Sundhedsdugen.
Engell, C., & Hansen, T. (2009). Læreprocesser gennem struktureret refleksion. In L. T.
Ronglan, G. Teng, & A. Halling (Eds.), Ballspil over grenser (Vol. 1). Akilles.
EVA, D. E. (2004). Idræt i folkeskolen. https://www.eva.dk/sites/eva/files/2017-10/Idraet_i_folkeskolen.pdf
Gallagher, S. (2017). Enactivist interventions – rethinking the mind. Oxford University Press.
Hansen, T. (2017). Udskolingen I bevægelse: Et aktionsforskningsprojekt med henblik på udvikling af next practice idrætsundervisning. Syddansk Universitet. Odense.
Hansen, T. I. (2020). Oplevelse, erfaring og erkendelse. In P. Brodersen (Ed.), Didaktisk opslagsbog (pp. 336). Hans Reitzel.
Hedeskov, B., & Gade, K. (2015). Tjek på idræt (1. udgave). Gyldendal.
Hovgaard, M. (2017). Aktivitetsudvikling i idræt: innovation i praksis (1. udgave). Samfundslitteratur.
Høegh, T. (2018). Mundtlighed og fagdidaktik (1. udgave). Akademisk Forlag.
Høj, B. B., & Dansk Skoleidræt. (2017). Koordinationstrappen. Dansk Skoleidræt.
Illeris, K. (2015). Læring (3. udgave ed.). Samfundslitteratur.
Knudsen, M. (2017). Lærebøger i skoleidræt – på vej mod ”idræt som undervisning”? Forum for Idræt, 32(1). https://doi.org/10.7146/ffi.v32i1.31963
Knudsen, M. E. (2015). Idræt på hjernen: elevhæfte udskoling. University College Syddanmark i samarbejde med Kosmos Nationalt Videncenter.
Knudsen, M. E., & Seelen, J. v. (2019). Teori i idrætsfaget. In K. Thorgaard & A. v. Oettingen (Eds.), Universitetsskolen: mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling (pp. 219). Dafolo.
Madsen, K. L., & Aggerholm, K. (2020). ”Den følelse kan jeg ikke skabe, hvis jeg bare står og fortæller” – Lærernes erfaringer med en handlingsorienteret tilgang til bevægelse i folkeskolen. Forskning og Forandring, 3(1), 132–152. https://doi.org/10.23865/fof.v3.2096
Mulvad, R. (2012). Hvorfor fortjener fagtekster særlig opmærksomhed? In M. R. Abildgaard (Ed.), Læsning og skrivning i alle fag (pp. 238). Dafolo.
Oettingen, A. v. (2018). Undervisning er dannelse. Aarhus Universitetsforlag i samarbejde med Danmarks Lærerforening og De Frie Skolers Lærerforening.
Peitersen, B., & Rønholt, H. (2008). Idrætsundervisning: en grundbog i idrætsdidaktik (Vol. Ny revideret udgave). Institut for Idræt.
Piaster, T. (2020). Teori i idrætsundervisningen med Thomas Piaster In Lyden af idræt. A. B. Christensen.
Piaster, T., Skole OL, & Dansk Skoleidræt. (2019). Løb, spring og kast-dugen. Dansk Skoleidræt.
Rostbøll, S. F. (2019). Dannelse i idrætsfaget - mere end kropslige kompetencer. In M. W. Andersen (Ed.), Dannelse i alle fag (pp. 246). Dafolo.
Seelen, J. v., Guldager, J. D., Bruun, T. H., Knudsen, M. E., & Berthelsen, K. (2018). Status på idrætsfaget 2018
Seelen, J. v., & Munk, M. (2012). Status på Idrætsfaget. https://vicekosmos.dk/fileadmin/user_upload/KOSMOS/Gamle_filer/fileadmin/user_upload/publikationer/SPIF-RAPPORT_e-version.pdf
Svendsen, A. M. (2012). Idræt (1. udgave ed.). Klim i samarbejde med Læremiddel.dk.
Svendsen, A. M., & Dansk Skoleidræt. (2018). Danserammen.
Thingholm, H. B. (2020). Didaktiske forståelsesdialoger (C. H. Rickmann & L. Rindholt, Trans.). In O. Dysthe, I. J. Ness, & P. O. Kirkegaard (Eds.), Dialogisk pædagogik, kreativitet og læring (pp. 386). Klim.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).