Inkluderende Idrætsundervisning
Hvordan motiveres alle elever til deltagelse?
DOI:
https://doi.org/10.7146/ffi.v35i1.120586Resumé
Artiklen tager sit afsæt i et toårigt projekt på Professionshøjskolen Metropol med titlen: 'Inkluderende idrætsundervisning'. Målet med projektet har været at undersøge mulighederne for at skabe en idrætsundervisning, der tilgodeser alle eleverne. Der er tale om et interventionsstudie, hvor den inkluderende idrætsundervisning er afprøvet på elever i udskolingsklasser i København og omegn med henblik på at undersøge særlige motivationsskabende faktorer.
Empirien omhandler observationer, interviews og en større spørgeskemaundersøgelse. I artiklen vil fundene blive præsenteret, og der vises modeller for principper bag den motiverende og inkluderende idrætsundervisning. Afslutningsvis angives praksiseksempler på baggrund af projektets resultater.
Referencer
Van den Berghe, L., Vansteenkiste, M., Cardon, G., Kirk, D., & Haerens, L. (2014). Research on self-determination in physical education: Key findings and proposals for future research. Physical Education and Sport Pedagogy, 19(1), 97–121. https://doi.org/10.1080/17408989.2012.732563
Børne- og undervisningsministeriet (2020). Folkeskolen/Læring og læringsmiljø/Bevægelse. Lokaliseret 12. maj 2020 på https://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/bevaegelse
Danmarks Evalueringsinstitut (2004). Idræt i folkeskolen – Et fag med bevægelse.
Deci, E. L. & Ryan, R. M., (1985). Intrinsic Motivation and Self Determination in Human Behavior. New York: Plenum Press.
Deci, E. L. & Ryan, R. M., (2002). Handbook of self-determination research. Rochester: The University of Rochester Press.
Hedeskov, B. & Gade, K. (2015). Tjek på Idræt. Gyldendal.
Munk, M. & von Seelen, J. (2012). Status på idrætsfaget 2011, webudgave, KOSMOS. Lokaliseret d. 23. september 2016 på: https://www.ucviden.dk/portal/en/publications/status-paa-idraetsfaget-2011-spif11(357113ec-00ef-4df0-addb-8bfd21225b84).html
Nicholls, J. G. (1984). Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance. Psychological Review, 91(3), 328–346. https://doi.org/10.1037/0033-295X.91.3.328
Nielsen, C. P., Hansen, A. T., Jensen V. M., & Arendt, K. S., (2015). Folkeskolereformen – Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever. SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. Lokaliseret 15. juni 2018 på: http://www.sfi.dk/publikationer/folkeskolereformen-9111/
Nilges, L., (1998). I Thought Only Fairy Tales had Supernatural Power: A Radical Feminist Analysis of Title IX in Physical Education. Journal of Teaching in Physical Education, 17(2): 172–194. https://doi.org/10.1123/jtpe.17.2.172
Papaioannou, A., Marsh, H. W., & Theodorakis, Y. (2004). A Multilevel Approach to Motivational Climate in Physical Education and Sport Settings: An Individual or a Group Level Construct? Journal of Sport and Exercise Psychology, 26(1), 90–118. https://doi.org/10.1123/jsep.26.1.90
Papaioannou, A., Tsigilis, N., Kosmidou, E., & Milosis, D., (2007). Measuring perceived motivational climate in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 26, 236-259. https://doi.org/10.1123/jtpe.26.3.236
Rasmussen, M., Pedersen, T. P., & Due, P. (2015). Skolebørnsundersøgelsen 2014. Statens Institut for Folkesundhed. Syddansk Universitet.
Reed, J. A., Einstein, G., Hahn, E., Hooker, S. P., Gross, V. P., & Kravitz, J. (2010). Examining the impact of integrating physical activity on fluid intelligence and academic performance in an elementary school setting: A preliminary investigation. Journal of Physical Activity and Health, 7(3), 343–351. https://doi.org/10.1123/jpah.7.3.343
Regeringen (2014). Sundere liv for alle. Nationale mål for danskernes sundhed de næste 10 år. Lokaliseret d. 15. juni 2018 på: http://www.sum.dk/~/media/Filer%20-%20Publikationer_i_pdf/2014/Nationale-maal/Nationale-Maal.ashx
Standage, M., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2003). A model of contextual motivation in physical education: Using constructs from self-determination and achievement goal theories to predict physical activity intentions. Journal of Educational Psychology, 95(1), 97–110. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.1.97
Wetton, A. R., Radley, R., Jones, A. R., & Pearce, M. S. (2013). What are the barriers which discourage 15-16 year-old girls from participating in team sports and how can we overcome them? BioMed Research International, 2013. https://doi.org/10.1155/2013/738705
Østergaard, C. & Rostbøll, S. (2016). Pigers trivsel i udskolingens idrætsundervisning. MOV:E 4.

Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).