Etablering af et Professionelt Læringsfællesskab blandt idrætslærere på et grønlandsk gymnasium
DOI:
https://doi.org/10.7146/ffi.v34i1.117367Resumé
I gymnasieskolen opleves i idrætsundervisning, som i andre fag, kulturelle udfordringer med gymnasiefremmede elever. Nærværende artikel kobler sig til disse problematikker i det grønlandske gymnasium ved at analyserer og belyse idrætslærernes arbejde med at skabe en udviklende kultur i idrætslærergruppen, herunder udvikling af et Professionelt LæringsFællesskab (PLF) i en grønlandsk kontekst.
Referencer
Boolsen, M. W. (2016). Knudsen, R. J. (2016). Perspectives on skills: an anthology on informally acquired skills in Greenland. Denmark: University of Copenhagen.
Braun, V., Clarke, V., & Weate, P. (2016). Using thematic analysis in sport and exercise research. In A. C. S. Brett Smith (Ed.), Routhledge handbook of qualitative research in sport and exercise (Vol. 1, pp. 191-206). New York: Routledge.
Coghlan, D., & Brannick, T. (2014). Doing action research in your own organization: version 4, London: Sage.
Duus, G., Husted, M., Kildedal, K., Laursen, E., & Tofteng, D. (2012). Aktionsforskning. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Hein, H. H. (2013). Primadonnaledelse: Når arbejdet er et kald. Gyldendal A/S.
Fullan, M., Hill, P., & Crevola, C. (2006). Breakthrough. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Goodyear, V. A., & Casey, A. (2015). Innovation with change: Developing a community of practice to help teachers move beyond the ‘honeymoon’of pedagogical renovation. Physical Education and Sport Pedagogy, 20(2), 186-203. https://doi.org/10.1080/17408989.2013.817012
Hargreaves, A. (2009). A decade of educational change and a defining moment of opportunity—an introduction. Journal of Educational Change, 10(2-3), 89-100. https://doi.org/10.1007/s10833-009-9103-4
Heikkinen, H. L., Huttunen, R., & Syrjälä, L. (2007). Action research as narrative: five principles for validation. Educational Action Research, 15(1), 5-19. https://doi.org/10.1080/09650790601150709
KTI. (2017). GUX_ipaper. In KTI (Ed.). www.kti.gl, 14/11/2017.
Koskinen, I., Zimmerman, J., Binder, T., Redstrom, J., & Wensveen, S. (2011). Design research through practice: From the lab, field, and showroom. Elsevier.
Kvale, S. (2009). Interview - Introduktion til et håndværk: Hans Reizels Forlag.
Qvortrup, L., & LSP, A. U. (2015). Team’et som professionelt læringsfællesskab.
Sparkes, A. (2002). Telling tales in sport and physical activity: A qualitative journey: Human Kinetics Publishers.
Turner, J. C., Christensen, A., Kackar-Cam, H. Z., Fulmer, S. M., & Trucano, M. (2018).
The Development of Professional Learning Communities and Their Teacher Leaders: An Activity Systems Analysis. Journal of the Learning Sciences, 27(1), 49-88. https://doi.org/10.1080/10508406.2017.1381962
Vangrieken, K., Meredith, C., Packer, T., & Kyndt, E. (2017). Teacher communities as a context for professional development: A systematic review. Teaching and Teacher Education, 61, 47-59. doi:https://doi.org/10.1016j.tate.2016.10.001
Ovens, A., Dyson, B., & Smith, W. (2012). Implementing the Cooperative Learning model in physical education: The experience of New Zealand teachers. In Cooperative Learning in Physical Education (pp. 31-42). London: Routledge.
Spradley, J. P. (1980). Participant Observation. Belmont, C, United States: Cengage Learnin INC.
Wenger, E. (1999). Communities of practice: Learning, meaning, and identity: Cambridge University Press.
Wenger, E., McDermott, R. A., & Snyder, W. (2002). Cultivating communities of practice: A guide to managing knowledge: Harvard Business Press.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).