At skabe nye kropslige fortællinger
Om læringsmulighederne forbundet med korte danseforløb i skolen
DOI:
https://doi.org/10.7146/ffi.v33i1.109160Resumé
Artiklens formål er at undersøge, hvilke læringsmuligheder der er forbundet med, at eleverne møder de kreative danseaktiviteter sammen med en professionel danseformidler et par timer en enkelt dag. Beskrivelser og analyser er funderet i et flerstedet feltarbejde og inkluderer observationer, uformelle og formelle interviews. Otte forskellige skoleklasser på tre forskellige skoler i Nordjylland, DK samt to danseformidlere indgår i studiet.
Referencer
Amado D., Villar F., Leo F., Oliva D., Sa ́nchez-Miguel P., Garci á-Calvo T., (2014). Effect of Effect of a Multi- Dimensional Intervention Programme on the Motivation of Physical Education Students, PLoS one, Vol 9, Issue 1. DOI:10.1371/journal.pone.0085275
Amit, V., (2000). Introduction. I Amit, V. (red.): Constructing the Field, London & New York: Routledge: 1-18.
Atkinson, P. & Hammersley M. (2007). Ethnography – Principles in practice. 3. Udgave. New York. Routledge.
Braun, V., Clarke, V. og Weate, P., (2016). “Using thematic analysis in sports and exercise research.” I Smith, B. og Sparkes, A. (red.): Routledge Handbook of Qualitative Research in Sport and Exercise: 191-205. doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Brouillette, L. & Greenfader, C. (2013). “Skills of English learners through dramatization and movement”. The Reading Teacher. Vol. 67 Issue 3. DOI:10.1002/TRTR.1192
Brouillette, L., Irvine, C., Childress, N., Evans, K., Hinga, B., Irvine, F., Farkas, G. (2014). “Increasing Engagement and Oral Language Skills of ELLs through the Arts in the Primary Grades.” Journal for Learning through the Arts. 10(1). https://escholarship.org/uc/item/8573z1fm
Bruner, J. (1999). Mening i handling. Oversat af: Hedin H. Forlaget Klim.
Bruner, J. (2004). Uddannelseskulturen. (1998) Oversat af Søgaard S. København. Hans Reitzels Forlag.
Bruun-Kristensen, L. (2007). Dansens vej frem i skole og institution. I: Ravn S., Nielsen S. C., Herskind M., Regnarsson, I. (red.). Tidsskrift for Dans i uddannelse, Tema : Dans i
uddannelse. Forlaget Bavnebanke: 35-40.
Fock, E. & Vedel, Karen (2007). Dans på skemaet: fra udviklingsprojekt til kulturpolitisk strategi – uddrag af evalueringsrapport. I: Ravn S., Nielsen S. C., Herskind M., Regnarsson, I. (red.). Tidsskrift for Dans i uddannelse, Tema : Dans i uddannelse. Forlaget Bavnebanke: 19-34.
Giguere, M. (2006). “Thinking as They Create – Do Children have Similar Experiences in Dance and in Language Arts?” Journal of Dance Education. Vol. 6, No. 2. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15290824.2006.10387311
Halkier, B. (2015). Fokusgrupper. I Brinkmann, S. og Tanggaard L. (red.): Kvalitative metoder – en grundbog, København: Hans Reitzels forlag: 137-152.
Herskind, M. (2007). Dans for små fødder. I. (red.). Tidsskrift for Dans i uddannelse, Tema: Dans i uddannelse. Forlaget Bavnebanke: 91-102.
Hoff, M. (2005). Kroppens larmende tavshed. I Ravn, S.: Bevægelse – om dans, krop og læring. Odense: Syddansk universitetsforlag: 34-44.
Illeris, K. (2007). Læring. 2. Udgave. Frederiksberg C., Roskilde Universitetsforlag.
Jensen, J. (2011). Rapport for Aktionsforskningsprojektet. Dans i skolen. Dansens æstetiske-demokratiske dannelsespotentiale. Aarhus Kommune, Børn og Unge. VIA University College. Videnscenter for Børn og Unges Kultur. https://www.ucviden.dk/ws/files/10463211/Dans_i_skolen_Rapport.pdf
Merleau-Ponty, M. (1962). The Phenomenology of Perception. London and New York: Routledge.
Nielsen, C.S. (2008). Ind i bevægelsen – et performativt fænomenologisk feltstudie om kropslighed, mening og kreativitet i børns læreprocesser i bevægelsesundervisning i skolen. Ph.d. afhandling. Institut for Idræt, Det naturvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet. http://nexs.ku.dk/formidling/udgivelser/phd_afhandlinger-forsvaret/tidligere-ifi-phd-afh/2009/charlotte_svendler_nielsen_phd/aestetiske_oejeblikke/CSN_phd_sikret.pdf
Nielsen, C. S. (2012). The Lived Space of Artistic Primary School Education: The Significance of Embodiment and Vulnerability. I: Ravn S. & Rouhiainen, L. (red.): Dance Spaces Practices of Movement. Odense: University Press of Southern Denmark ́s forlag.
Nielsen, C. S., Wehner, S.K., Herskind, M. (2015). Kvalitativ undersøgelse af Dansematematik-projektet. I: Bugge A., Seelen, J.V., Herskind, M., Nielsen, C.S., Thorsen, A.K., Dam, J., Tarp, J., Sørensen, M. H., Olesen, L.G. og Froberg, C.,: Rapport for Forsøg med Læring i Bevægelse. Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet. https://astra.dk/sites/default/files/Rapport-%20Forsøg%20med%20læring%20i%20bevægelse.pdf
Kayser-Nielsen, N. (1997). Krop og Kulturanalyser. Odense: Odense Universitetsforlag.
Pedersen, B. (2011). Dans i skolen. I: Grundmotorik. Årg. 7, no. 2. Serie: Dans. Ravn, S. (2007). Indledning. I: Ravn S., Nielsen S. C., Herskind M., Regnarsson, I. (red.). Tidsskrift for Dans i uddannelse, Tema : Dans i uddannelse. Forlaget Bavnebanke: 7-18.
Ravn, S., & Christensen, M. (2014). Listening to the body? How phenomenological insights can be used to explore a golfer’s experience of the physicality of her body. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 6(4): 462-477. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/2159676X.2013.809378
Smith, B. (2010). Narrative inquiry: ongoing conversations and questions for sport and exercise psychology research. International Review of Sport and Exercise Psychology. Vol. 3. No. 1. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17509840903390937
Smith B. & Sparkes A. (2016). Interviews: qualitative interviewing in the sport and exercise sciences. I B. Smith & A. C. Sparkes (red) Routledge Handbook of Qualitative Research in Sport and Exercise. London and New York: Routledge: 103-123.
Smith B. & Sparkes A. (2012). Narrative Analysis in sport and physical culture. I: Young K. & Atkinson M. (red). Qualitative Research on Sport and Physical Culture. Research in the Sociology of Sport, Volume 6.. Bingly, UK: Emerald.
Smith, B. & Sparkes, A.C. (2009). Narrative inquiry in sport and exercise psychology: What can it mean, and why might we do it?. I: Smith B. & Sparkes A.C. (red.) Psychology of Sport and Exercise.. No. 10. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1469029208000058
Sparkes A.C. (1999). Exploring Body Narratives. I: Sport, Education and Society. Vol. 4. No. 1. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1357332990040102
Taschuk, H. (2012). Creative Dance for Secondary School Students: A Foundation for Success. Physical & Health Education Journal. http://connection.ebscohost.com/c/articles/92508553/creative-dance-secondary-school-students-foundation-success
Thorpe, H. (2012). The ethnographic (i)nterview in the sports field: towards a postmodern sensibility. I I. Young, & M. Atkinson (red.): Qualitative Research on Sport and Physical Culture. Bingley: Emerald: 23-50
Thorpe, H. & Olive, R. (2016). Conducting observations in sports and exercise settings. I B. Smith & A. C. Sparkes (red) Routledge Handbook of Qualitative Research in Sport and Exercise. London and New York: Routledge: 124-138.
Vedel, K. (2010). Dans for børn. Pilotstudie af ordningens kunstneriske dimension. For Dansekonsulenterne, Dansens Hus.
Amit, V., (2000). Introduction. I Amit, V. (red.): Constructing the Field, London & New York: Routledge: 1-18.
Atkinson, P. & Hammersley M. (2007). Ethnography – Principles in practice. 3. Udgave. New York. Routledge.
Braun, V., Clarke, V. og Weate, P., (2016). “Using thematic analysis in sports and exercise research.” I Smith, B. og Sparkes, A. (red.): Routledge Handbook of Qualitative Research in Sport and Exercise: 191-205. doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Brouillette, L. & Greenfader, C. (2013). “Skills of English learners through dramatization and movement”. The Reading Teacher. Vol. 67 Issue 3. DOI:10.1002/TRTR.1192
Brouillette, L., Irvine, C., Childress, N., Evans, K., Hinga, B., Irvine, F., Farkas, G. (2014). “Increasing Engagement and Oral Language Skills of ELLs through the Arts in the Primary Grades.” Journal for Learning through the Arts. 10(1). https://escholarship.org/uc/item/8573z1fm
Bruner, J. (1999). Mening i handling. Oversat af: Hedin H. Forlaget Klim.
Bruner, J. (2004). Uddannelseskulturen. (1998) Oversat af Søgaard S. København. Hans Reitzels Forlag.
Bruun-Kristensen, L. (2007). Dansens vej frem i skole og institution. I: Ravn S., Nielsen S. C., Herskind M., Regnarsson, I. (red.). Tidsskrift for Dans i uddannelse, Tema : Dans i
uddannelse. Forlaget Bavnebanke: 35-40.
Fock, E. & Vedel, Karen (2007). Dans på skemaet: fra udviklingsprojekt til kulturpolitisk strategi – uddrag af evalueringsrapport. I: Ravn S., Nielsen S. C., Herskind M., Regnarsson, I. (red.). Tidsskrift for Dans i uddannelse, Tema : Dans i uddannelse. Forlaget Bavnebanke: 19-34.
Giguere, M. (2006). “Thinking as They Create – Do Children have Similar Experiences in Dance and in Language Arts?” Journal of Dance Education. Vol. 6, No. 2. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15290824.2006.10387311
Halkier, B. (2015). Fokusgrupper. I Brinkmann, S. og Tanggaard L. (red.): Kvalitative metoder – en grundbog, København: Hans Reitzels forlag: 137-152.
Herskind, M. (2007). Dans for små fødder. I. (red.). Tidsskrift for Dans i uddannelse, Tema: Dans i uddannelse. Forlaget Bavnebanke: 91-102.
Hoff, M. (2005). Kroppens larmende tavshed. I Ravn, S.: Bevægelse – om dans, krop og læring. Odense: Syddansk universitetsforlag: 34-44.
Illeris, K. (2007). Læring. 2. Udgave. Frederiksberg C., Roskilde Universitetsforlag.
Jensen, J. (2011). Rapport for Aktionsforskningsprojektet. Dans i skolen. Dansens æstetiske-demokratiske dannelsespotentiale. Aarhus Kommune, Børn og Unge. VIA University College. Videnscenter for Børn og Unges Kultur. https://www.ucviden.dk/ws/files/10463211/Dans_i_skolen_Rapport.pdf
Merleau-Ponty, M. (1962). The Phenomenology of Perception. London and New York: Routledge.
Nielsen, C.S. (2008). Ind i bevægelsen – et performativt fænomenologisk feltstudie om kropslighed, mening og kreativitet i børns læreprocesser i bevægelsesundervisning i skolen. Ph.d. afhandling. Institut for Idræt, Det naturvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet. http://nexs.ku.dk/formidling/udgivelser/phd_afhandlinger-forsvaret/tidligere-ifi-phd-afh/2009/charlotte_svendler_nielsen_phd/aestetiske_oejeblikke/CSN_phd_sikret.pdf
Nielsen, C. S. (2012). The Lived Space of Artistic Primary School Education: The Significance of Embodiment and Vulnerability. I: Ravn S. & Rouhiainen, L. (red.): Dance Spaces Practices of Movement. Odense: University Press of Southern Denmark ́s forlag.
Nielsen, C. S., Wehner, S.K., Herskind, M. (2015). Kvalitativ undersøgelse af Dansematematik-projektet. I: Bugge A., Seelen, J.V., Herskind, M., Nielsen, C.S., Thorsen, A.K., Dam, J., Tarp, J., Sørensen, M. H., Olesen, L.G. og Froberg, C.,: Rapport for Forsøg med Læring i Bevægelse. Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet. https://astra.dk/sites/default/files/Rapport-%20Forsøg%20med%20læring%20i%20bevægelse.pdf
Kayser-Nielsen, N. (1997). Krop og Kulturanalyser. Odense: Odense Universitetsforlag.
Pedersen, B. (2011). Dans i skolen. I: Grundmotorik. Årg. 7, no. 2. Serie: Dans. Ravn, S. (2007). Indledning. I: Ravn S., Nielsen S. C., Herskind M., Regnarsson, I. (red.). Tidsskrift for Dans i uddannelse, Tema : Dans i uddannelse. Forlaget Bavnebanke: 7-18.
Ravn, S., & Christensen, M. (2014). Listening to the body? How phenomenological insights can be used to explore a golfer’s experience of the physicality of her body. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 6(4): 462-477. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/2159676X.2013.809378
Smith, B. (2010). Narrative inquiry: ongoing conversations and questions for sport and exercise psychology research. International Review of Sport and Exercise Psychology. Vol. 3. No. 1. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17509840903390937
Smith B. & Sparkes A. (2016). Interviews: qualitative interviewing in the sport and exercise sciences. I B. Smith & A. C. Sparkes (red) Routledge Handbook of Qualitative Research in Sport and Exercise. London and New York: Routledge: 103-123.
Smith B. & Sparkes A. (2012). Narrative Analysis in sport and physical culture. I: Young K. & Atkinson M. (red). Qualitative Research on Sport and Physical Culture. Research in the Sociology of Sport, Volume 6.. Bingly, UK: Emerald.
Smith, B. & Sparkes, A.C. (2009). Narrative inquiry in sport and exercise psychology: What can it mean, and why might we do it?. I: Smith B. & Sparkes A.C. (red.) Psychology of Sport and Exercise.. No. 10. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1469029208000058
Sparkes A.C. (1999). Exploring Body Narratives. I: Sport, Education and Society. Vol. 4. No. 1. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1357332990040102
Taschuk, H. (2012). Creative Dance for Secondary School Students: A Foundation for Success. Physical & Health Education Journal. http://connection.ebscohost.com/c/articles/92508553/creative-dance-secondary-school-students-foundation-success
Thorpe, H. (2012). The ethnographic (i)nterview in the sports field: towards a postmodern sensibility. I I. Young, & M. Atkinson (red.): Qualitative Research on Sport and Physical Culture. Bingley: Emerald: 23-50
Thorpe, H. & Olive, R. (2016). Conducting observations in sports and exercise settings. I B. Smith & A. C. Sparkes (red) Routledge Handbook of Qualitative Research in Sport and Exercise. London and New York: Routledge: 124-138.
Vedel, K. (2010). Dans for børn. Pilotstudie af ordningens kunstneriske dimension. For Dansekonsulenterne, Dansens Hus.
Downloads
Publiceret
2018-09-17
Citation/Eksport
Mortensen, M. N., & Ravn, S. (2018). At skabe nye kropslige fortællinger: Om læringsmulighederne forbundet med korte danseforløb i skolen. Forum for Idræt, 33(1), 63–81. https://doi.org/10.7146/ffi.v33i1.109160
Nummer
Sektion
Forum for Idræt - Generelt
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).