Undervisning i »Ingeniørarbejde«

Forfattere

  • Jane H. Nielsen Institut for Fysik, Danmarks Tekniske Universitet
  • Tejs Vegge Afdelingen for Materialeforskning, Risø, Danmarks Tekniske Universitet
  • Pernille Hammar Andersson LearningLab, Danmarks Tekniske Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v3i6.5606

Resumé

Denne artikel beskriver et første års kursus, som både i form og indhold er utraditionelt i forhold til, hvordan mange ingeniøruddannelser traditionelt starter. Kurset indgår i Fysik- og Nanoteknologibacheloruddannelsen på DTU. Kursuskonceptet udspringer af et ønske om tidligt at give de nye studerende udfordringer inden for uddannelsens fagområder i stedet for udelukkende at etablere grundkundskaber på det første år. Det faglige niveau af de emner, der indgår i kurset,
ligger over det traditionelle første års niveau. Kurset giver de studerende et fagligt overblik over uddannelsen og motiverer dem til at engagere sig yderligere i studiet. De pædagogiske metoder, der arbejdes med i kurset, bygger på nogle af de vigtige principper for læring inden for højere uddannelse.

Downloads

Publiceret

2008-11-01

Citation/Eksport

Nielsen, J. H., Vegge, T., & Andersson, P. H. (2008). Undervisning i »Ingeniørarbejde«. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 3(6), 26–32. https://doi.org/10.7146/dut.v3i6.5606