Krydsmodel for undervisningstilrettelæggelse

Forfattere

  • Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v4i7.5592

Resumé

I denne artikel præsenteres en krydsmodel over undervisningsformers organiseringstyper med modsætningen monologisk- dialogisk på den ene akse og lærerstyret-studenterstyret på den anden akse. Inden for hver kvadrant beskrives en typisk undervisningsform, og gennem en analyse af fordele og ulemper ved de forskellige undervisningsformer argumenteres for, at det er en fordel at variere undervisningsformerne ved tilrettelæggelse af universitetsundervisning, således at der finder undervisning sted inden for alle fire kvadranter. Denne argumentation underbygges af en empirisk undersøgelse af de studerendes opfattelse af læringsudbytte på et modul, der er
tilrettelagt med undervisning inden for alle fire kvadranter i krydsmodellen.

Downloads

Publiceret

2009-05-01

Citation/Eksport

Bundsgaard, J. (2009). Krydsmodel for undervisningstilrettelæggelse. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 4(7), 10–17. https://doi.org/10.7146/dut.v4i7.5592