Interesse – en vigtig forudsætning for biologistuderendes engagement i zoofysiologi

Forfattere

  • Niels Bonderup Dohn Institut for Didaktik, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v5i9.5569

Resumé

Interesse er en vigtig motivationsfaktor, som har stor indflydelse på studerendes læringsmotivation. I artiklen præsenteres en undersøgelse af, hvad der fanger studerendes interesse i relation til undervisningen på et kursus i zoofysiologi. Undersøgelsen er dels baseret på deltagerobservation og uformelle interviews, dels på en spørgeskemaundersøgelse. Resultaterne
viser, at situationsbestemte forhold som levende dyr i laboratoriet, ahaoplevelser, oplevet meningsfuldhed, socialt engagement og humor kan stimulere interesse og engagement hos studerende. Det er alle forhold, som underviseren har indflydelse på og bør overveje i forbindelse med undervisningsforberedelse.

Downloads

Publiceret

2010-10-01

Citation/Eksport

Dohn, N. B. (2010). Interesse – en vigtig forudsætning for biologistuderendes engagement i zoofysiologi. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 5(9), 36–41. https://doi.org/10.7146/dut.v5i9.5569