Samskabelse af engagement – om fastholdelse af de studerendes deltagelse i undervisning

Forfattere

  • Ulla Thøgersen Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v6i10.5559

Resumé

Formålet med artiklen er at bidrage til en generel diskussion om motivation i relation til universitetsdidaktik set inden for rammerne af en frafaldsproblematik på undervisningsniveau.
Mere specifikt sigter artiklen på at nuancere forståelsen af motivation i retning af samskabelse af engagement. Det centrale argument er, at motivation ikke kun skal ses som noget allerede eksisterende – enten i form af subjektivt givne behov eller oplevede problemsituationer – en underviser kan (forsøge at) koble sig på, men underviseren har også mulighed for at tilrettelægge aktiviteter, så motivation emergerer i selve samspillet mellem deltagerne i undervisningen.

Downloads

Publiceret

2011-03-01

Citation/Eksport

Thøgersen, U. (2011). Samskabelse af engagement – om fastholdelse af de studerendes deltagelse i undervisning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 6(10), 45–51. https://doi.org/10.7146/dut.v6i10.5559

Nummer

Sektion

Videnskabelig artikel