Podcasts som refleksionsrum
om at formidle studerendes fortællinger om uddannelsesdrømme og uddannelsesveje
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.149996Resumé
I denne artikel beskrives, hvorledes podcasts kan anvendes studiestøttende ved at tilbyde et lydbaseret ’rum’, hvori nye kandidatstuderende kan leve sig ind og reflektere over egne erfaringer. Gennem fokuserede, biografiske interviews fortæller tidligere studerende i en podcastserie først om deres vej gennem uddannelsessystemet, og frem til specialeskrivningen skal påbegynde, dernæst om den individuelle specialeskrivning. De studerende beretter om resonans fra tidligere skole- og uddannelseserfaringer, som påvirker både deres arbejde med specialeskrivningen og forestillinger om fremtiden. På denne måde er det muligt at formidle et indblik i konkrete studerendes dannelses- og socialiseringsproces på universitetet. Dermed argumenterer artiklen for, at podcasts kan anvendes studiestøttende. Universitetsområdet har gennem flere år været udsat for besparelser, samtidig med at studentermassen bliver mere divers, hvilket har resulteret i fremkomsten af akademiske støttefunktioner.
Referencer
Alfa, R.R. (2020). Using podcasts as authentic materials to develop students' speaking skill. Journal of English Language and Language Teaching 4(1), 65-74. https://doi.org/10.36597/jellt.v4i1.7692
Ankersborg, V. (2024). Specialeprocessen- Tag magten over dit speciale! Samfundslitteratur
Besser, E. D., Blackwell, L. E., & Saenz, M. (2022). Engaging Students Through Educational Podcasting: Three Stories of Implementation. Technology, Knowledge and Learning, 27(3), 749-764. https://doi.org/10.1007/s10758-021-09503-8
Bjerg, L. (2009). Den gode journalist. Etik, værdier og kvalitet i journalistik. Forlaget Ajour.
Bloom, M. A., Binns, I. C., & Meadows, L. (2021). Communicating Religiously and Culturally Sensitive Science Content. Electronic Journal for research in Science & Mathematics education, 25(3), 89-103.
Bouchery, B., Gratz, E. & Kurland, S. (2021). Remote student support during COVID-19- Perspectives of chief online officers in Higher Education. Online Learning. 25(1). https://doi.org/10.24059/olj.v25i1.2481
Brante, T., Svensson, K., & Svensson, L. G. (2019). Ett professionellt landskap i förvandling. Studentlitteratur.
Brinkmann, S. (2020 -). Brinkmanns briks. https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks
Clemensen, N., & Holm, L. (2017). At lære sig "de kloge damers" sprog: Studerendes perspektiver på akademisk skrivning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 12(23), 37-51. https://doi.org/10.7146/dut.v12i23.23911
Dahlager, L. (2006, december 6). Teori og praksis: Sygeplejen giver filosofferne kniven. Politiken.
Danske Professionshøjskoler (2015). Professionshøjskolernes videnregnskab om forskning og udvikling 2015.
Davidson, S. M., Grunau, Z., Marcovitz, D., Gerdner, O. A., Stoklosa, J., & Vestal, H. S. (2019). Narrative Podcasts as a Teaching Tool in Psychiatry. Academic Psychiatry, 43(3), 275-279. https://doi.org/10.1007/s40596-019-01062-6
DR Medieforskning (2018). Medieudviklingen 2018. Danmarks Radio.
Ebsen, M., Burisch, S., & Thomas, S. (2017). Afmystificering af studerendes forestillinger om forskning: Et studenterperspektiv på forskningsbaseret undervisning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 12(22). https://doi.org/10.7146/dut.v12i22.23225
Grant, A. (2018). WorkLife with Adam Grant. https://www.ted.com/podcasts/worklife
Gee, R.K. (2019). From Pen to Podcast: Facilitating Critical Moral Reasoning and Critical Consciousness through Constructing Narratives of Personal Conflicts. Phd thesis, University of California, Berkeley
Green, C. M. (2021). The Podcaster's Audio Handbook: A Technical Guide for Creative People. Apress. https://doi.org/10.1007/978-1-4842-7361-6
Goodson, I.F. (2013). Developing narrative theory. Life histories and personal representation. Routledge.
Handesten, L. (2018). Forandringer i forlagsbranchen-Med særligt henblik på de små forlags aktuelle status og betydning. Bog- og Litteraturpanelet.
Heilesen, S. B. (2010). What is the academic efficacy of podcasting? Computers & Education, 55(3), 1063-1068. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.05.002
Hew, K. F. (2023). Use of Audio Podcast in K-12 and Higher Education: A Review of Research Topics and Methodologies.
Hinman, T. (2019-2023.). Afgørende øjeblikke. Third Ear. https://thirdear.studio/da/pods/ojeblikke
Højbjerg, K., & Martinussen, M. (2015). "Er jeg akademiker nok?" - masseuniversitetets studenterkampe om legitim uddannelseskultur. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 10(18), 7-24. https://doi.org/10.7146/dut.v10i18.15860
Høyen, M. (2016). Fortællinger, historier og narrativer i biografiforskning. I H. Dorf & N. R. Jensen (Red.), Studier i pædagogisk sociologi. Aarhus Universitetsforlag. https://doi.org/10.2307/jj.608166.22
Høyen, M. (2019). Looking back - Adult education as a rite of passage? Adult Education Discourses, Nr 20 (2019): Dyskursy Młodych Andragogów. https://doi.org/10.34768/dma.vi20.15
Høyen, M. (2021). Fortællinger om at skrive kandidatspeciale. https://open.spotify.com/show/7LEsXMLYvH4fu949hN15FK
Kelly, J. M., Perseghin, A., Dow, A., Trivedi, S. P., Rodman, A., & Berk, J. (2021). Learning Through Listening: A Scoping Review of Podcast Use in Medical Education. Academic medicine, 97(7), 1079-1085. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000004565
King, P. N. (2021). Sounds of a City: Listening with Podcasts and Public Humanities in Baltimore. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 25(1), 137.
Kinkaid, E., Emard, K., & Senanayake, N. (2021). The Podcast-as-method? Critical Reflections on Using Podcasts to Produce Geographic Knowledge. I K. McSweeney & A. WinklerPrins (edt.), Geographical Fieldwork in the 21st Century. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003154006-7
Lindgren, M., & Loviglio, J. (2022). The Routledge Companion to Radio and Podcast Studies. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003002185
Llinares, D., Fox, N., & Berry, R. (Red.). (2018). Podcasting: New Aural Cultures and Digital Media. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-90056-8
Mannay, D. & Ward, M. R. M. (2022). The Coffee Club: An Initiative to Support Mature and Non-Traditional Higher Education Students in Wales. I G. Crimmins (edt.), Strategies for Supporting Inclusion and Diversity in the Academy (s. 225-245). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04174-7_12
Middleton, A. (2016). Reconsidering the role of recorded audio as a rich, flexible and engaging learning space. Research in Learning Technology, 24(1), 28035. https://doi.org/10.3402/rlt.v24.28035
Ong, W. J., & Hartley, J. (2012). Orality and literacy: The technologizing of the word (30th anniversary ed.; 3rd ed). Routledge.
https://doi.org/10.4324/9780203103258
Poulsen, I. (2006). Det imaginære rum. MedieKultur: Journal of media and communication research, 22. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v22i40.518
Qvortrup, A., Smith, E., Rasmussen, F., & Lykkegaard, E. (2018). Studiemiljø og frafald i videregående uddannelser: Betydningen af undervisning, faglig identifikation og social integration. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(25), 151-178. https://doi.org/10.7146/dut.v13i25.97282
Rienecker, L. & Jørgensen, P.S. (2022). Den gode opgave. Samfundslitteratur.
Scriven, R. (2021). Making a podcast: Reflecting on creating a place-based podcast. Area, 54, 260-267.
https://doi.org/10.1111/area.12776
Sommer, S. (2018). Sangenes blå bog (Sangenes blå bog 1-8). DR Lyd. https://podcast24.dk/podcasts/sangenes-bla-bog
Stigemo, A. T. B., Larsen, L., & Wulf-Andersen, T. Ø. (2022). "Hvis de først taber et skridt...": Vejledere og rådgiveres perspektiver på mistrivsel blandt studerende i videregående. Roskilde Universitet. https://forskning.ruc.dk/files/80617109/Hvis_de_foerst_taber_et_skridt_2021.pdf
Tidal, J. (2021). Podcasting: A practical guide for librarians. Lanham: Rowman & Littlefield. https://rowman.com/ISBN/9781538146736/Podcasting-A-Practical-Guide-for-Librarians
Wilbur, A., Rahemtulla, Z., Amburgey, E., Karim, S., Khalid Marif, D., McMillan Rambharat, C., & Alsaleh, M. (2022). The power of narrative storytelling: How podcasts as an arts-based practice enhance solidarity and social activism in adult education. Studies in the Education of Adults, 54(2), 161-176. https://doi.org/10.1080/02660830.2022.2096798
Wright, H.R. & Høyen, M. (edt.) (2020) Discourses we live by - Narratives of Educational and Social Endeavour. Open Book Publishers. https://doi.org/10.11647/OBP.0203
Yeh, H. C., Chang, W. Y., Chen, H. Y., & Heng, L. (2021). Effects of podcast-making on college students' English speaking skills in higher education. Educational technology research and development, 69(5), 2845-2867. https://doi.org/10.1007/s11423-021-10026-3
Aarhus Universitet. (u.å.). Handleplan for ligestilling, diversitet og inklusion 2023-25. Aarhus Universitet. Hentet 13. september 2023, fra https://medarbejdere.au.dk/handleplanforligestilling
Aarhus Universitet (2023). AU Studypedia. https://studypedia.au.dk/
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.