Stilladsering til understøtning af studerendes kompetenceudvikling
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.143140Resumé
Denne artikel tager afsæt i en empirisk case, der repræsenterer en typisk underviserudfordring med et kort undervisningsforløb uden vejledning. I casen er der blevet implementeret et stilladseringseksperiment, der har til formål at træne de studerendes kompetencer, understøttet af underviser- og peerfeedback. Artiklen præsenterer resultaterne af eksperimentet baseret på mundtlige og skriftlige evalueringsdata samt underviserens observationer. Resultaterne viser, at der hos både underviser og studerende opstod indsigt i de studerendes faglige udfordringer. Underviseren brugte disse erkendelser til at tilpasse undervisningen, mens de studerende kunne identificere deres egne læringsbehov. Artiklen fremhæver også, at læsning, spejling og diskussion af hinandens opgaver udgjorde et læringspotentiale for de studerende. Samtidig understreges vigtigheden af at ramme de studerendes aktuelle faglige niveau samt facilitering og understøtning af peerfeedback. Artiklens formål er at give undervisere indsigt i, hvilken fordele og udfordringer der kan opstå, hvis stilladsering benyttes til at understøtte studerendes kompetenceudvikling.
Referencer
Askehave, I., Prehn, H. L., Pedersen, J., & Pedersen, M. T. (2015). PBL PROBLEMBASERET LÆRING. Retrieved 21 December 2023. https://www.aau.dk/om-aau/profil/pbl
Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. Self-efficacy beliefs of adolescents, 5(1), 307-337.
Bamber, V., & Stefani, L. (2016). Taking up the challenge of evidencing value in educational development: From theory to practice. International Journal for Academic Development, 21(3), 242-254. https://doi.org/10.1080/1360144X.2015.1100112
Barnes, G. P. & Cheng, M. (2018). Working Independently on the Dissertation Proposal: Experiences of International Master's Students. Journal of Further and Higher Education. 43 (8), 1120-1132. https://doi.org/10.1080/0309877X.2018.1450965
Bruner, J. S. (1978). The role of dialogue in language acquisition. In A. Sinclair, R. J. Jarvelle, & W. J.M. Levelt (Eds.), The Child's Concept of Language. (pp. 241-257). New York: Springer-Verlag.
Chun, J. (2020). A Model of Peer Learning Incorporating Scaffolding Strategies. Doctoral dissertation. The Virginia Polytechnic Institute and State University.
Coulson, D., & Harvey, M. (2013). Scaffolding student reflection for experience-based learning: A framework. Teaching in Higher Education, 18(4), 401-413. https://doi.org/10.1080/13562517.2012.752726
Csikszentmihalyi, M. (2009). Flow: The Psychology of Optimal Experience. Harper Collins e-books.
Dahler-Larsen, P. (2008). At fremstille kvalitative data. Odense: Syddansk Universitetsforlag.
De Vaus, D. (2001). Research design in social research, 1-296. London: Sage Publications.
Hansen, J. T., & Nielsen, K. (Eds.). (1999). Stilladsering: en pædagogisk metafor. Aarhus: Klim.
Hvass, H., & Heger, S. (2018). Brugbar peer feedback: Instruktion og træning, før de studerende selv skal give og modtage. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(25), 59-70. https://doi.org/10.7146/dut.v13i25.97052
Illeris, K. (2009). Kompetence, læring og uddannelse - Hvordan læres kompetencer, og hvordan kan de udvikles gennem formaliseret uddannelse? Nordic Studies in Education, 29(2), 194-209.
Knoop, H. H., & Linstad, A. K. (2023). Flow: optimaloplevelsens psykologi. In E. B., Bukhave, & A., Kirketerp (Eds.), Sundhed og trivsel gennem craft-aktiviteter: en grundbog til praksis (pp. 41-52). København: Gads Forlag.
Krogstrup, H. K., & Mortensen, N. M. (2021). The Fifth Evaluation Wave: Are We Ready to Co-Evaluate? In A., O., Thomassen and J. B., Jensen (Eds.), Processual Perspectives on the Co-Production Turn in Public Sector Organizations (pp. 59-78). IGI global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-4975-9.ch004
Langley, A. (1999). Strategies for theorizing from process data. Academy of Management review, 24(4), 691-710. https://doi.org/10.2307/259349
Nicol, D. J., & Macfarlane‐Dick, D. (2006). Formative assessment and self‐regulated learning: A model and seven principles of good feedback practice. Studies in higher education, 31(2), 199-218. https://doi.org/10.1080/03075070600572090
Rienecker, L., & Troelsen, R. (2023). Universitetspædagogik i oversigt: begreber og metoder. Frederiksberg: Samfundslitteratur
Semsar, K., & Casagrand, J. (2017). Bloom's dichotomous key: a new tool for evaluating the cognitive difficulty of assessments. Advances in physiology education, 41(1), 170-177. https://doi.org/10.1152/advan.00101.2016
Simonsen, K. B., & Wichmann-Hansen, G. (2019). Udvikling af studerendes selvstændighed: Stilladsering i bachelorvejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 14(27), 136-154. https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.111028
Tai, J., Ajjawi, R., Boud, D., Dawson, P., & Panadero, E. (2018). Developing evaluative judgement: enabling students to make decisions about the quality of work. Higher education, 76, 467-481. https://doi.org/10.1007/s10734-017-0220-3
Topping, K. (2017). Peer assessment: Learning by judging and discussing the work of other learners. Interdisciplinary Education and Psychology, 1(1), 1-17. https://doi.org/10.31532/InterdiscipEducPsychol.1.1.007
Wichmann-Hansen, G., Jensen, T. W., & O'Toole, M. S. (2020). "Den varme stol". En model for peer-feedback i kollektiv vejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 15(28), 71-85. https://doi.org/10.7146/dut.v15i28.115661
Wood, D., Bruner, J. S., & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of child psychology and psychiatry, 17(2), 89-100. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x
Zhu, Q. & Carless, D. (2018). Dialogue within Peer-feedback Processes: Clarification and Negotiation of Meaning. Higher Education Research & Development, 37(4), 883-897. https://doi.org/10.1080/07294360.2018.1446417
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.