Stilladsering til understøtning af studerendes kompetenceudvikling

Forfattere

  • Nanna Mortensen Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.143140

Resumé

Denne artikel tager afsæt i en empirisk case, der repræsenterer en typisk underviserudfordring med et kort undervisningsforløb uden vejledning. I casen er der blevet implementeret et stilladseringseksperiment, der har til formål at træne de studerendes kompetencer, understøttet af underviser- og peerfeedback. Artiklen præsenterer resultaterne af eksperimentet baseret på mundtlige og skriftlige evalueringsdata samt underviserens observationer. Resultaterne viser, at der hos både underviser og studerende opstod indsigt i de studerendes faglige udfordringer. Underviseren brugte disse erkendelser til at tilpasse undervisningen, mens de studerende kunne identificere deres egne læringsbehov. Artiklen fremhæver også, at læsning, spejling og diskussion af hinandens opgaver udgjorde et læringspotentiale for de studerende. Samtidig understreges vigtigheden af at ramme de studerendes aktuelle faglige niveau samt facilitering og understøtning af peerfeedback. Artiklens formål er at give undervisere indsigt i, hvilken fordele og udfordringer der kan opstå, hvis stilladsering benyttes til at understøtte studerendes kompetenceudvikling.

Referencer

Askehave, I., Prehn, H. L., Pedersen, J., & Pedersen, M. T. (2015). PBL PROBLEMBASERET LÆRING. Retrieved 21 December 2023. https://www.aau.dk/om-aau/profil/pbl

Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. Self-efficacy beliefs of adolescents, 5(1), 307-337.

Bamber, V., & Stefani, L. (2016). Taking up the challenge of evidencing value in educational development: From theory to practice. International Journal for Academic Development, 21(3), 242-254. https://doi.org/10.1080/1360144X.2015.1100112

Barnes, G. P. & Cheng, M. (2018). Working Independently on the Dissertation Proposal: Experiences of International Master's Students. Journal of Further and Higher Education. 43 (8), 1120-1132. https://doi.org/10.1080/0309877X.2018.1450965

Bruner, J. S. (1978). The role of dialogue in language acquisition. In A. Sinclair, R. J. Jarvelle, & W. J.M. Levelt (Eds.), The Child's Concept of Language. (pp. 241-257). New York: Springer-Verlag.

Chun, J. (2020). A Model of Peer Learning Incorporating Scaffolding Strategies. Doctoral dissertation. The Virginia Polytechnic Institute and State University.

Coulson, D., & Harvey, M. (2013). Scaffolding student reflection for experience-based learning: A framework. Teaching in Higher Education, 18(4), 401-413. https://doi.org/10.1080/13562517.2012.752726

Csikszentmihalyi, M. (2009). Flow: The Psychology of Optimal Experience. Harper Collins e-books.

Dahler-Larsen, P. (2008). At fremstille kvalitative data. Odense: Syddansk Universitetsforlag.

De Vaus, D. (2001). Research design in social research, 1-296. London: Sage Publications.

Hansen, J. T., & Nielsen, K. (Eds.). (1999). Stilladsering: en pædagogisk metafor. Aarhus: Klim.

Hvass, H., & Heger, S. (2018). Brugbar peer feedback: Instruktion og træning, før de studerende selv skal give og modtage. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(25), 59-70. https://doi.org/10.7146/dut.v13i25.97052

Illeris, K. (2009). Kompetence, læring og uddannelse - Hvordan læres kompetencer, og hvordan kan de udvikles gennem formaliseret uddannelse? Nordic Studies in Education, 29(2), 194-209.

Knoop, H. H., & Linstad, A. K. (2023). Flow: optimaloplevelsens psykologi. In E. B., Bukhave, & A., Kirketerp (Eds.), Sundhed og trivsel gennem craft-aktiviteter: en grundbog til praksis (pp. 41-52). København: Gads Forlag.

Krogstrup, H. K., & Mortensen, N. M. (2021). The Fifth Evaluation Wave: Are We Ready to Co-Evaluate? In A., O., Thomassen and J. B., Jensen (Eds.), Processual Perspectives on the Co-Production Turn in Public Sector Organizations (pp. 59-78). IGI global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-4975-9.ch004

Langley, A. (1999). Strategies for theorizing from process data. Academy of Management review, 24(4), 691-710. https://doi.org/10.2307/259349

Nicol, D. J., & Macfarlane‐Dick, D. (2006). Formative assessment and self‐regulated learning: A model and seven principles of good feedback practice. Studies in higher education, 31(2), 199-218. https://doi.org/10.1080/03075070600572090

Rienecker, L., & Troelsen, R. (2023). Universitetspædagogik i oversigt: begreber og metoder. Frederiksberg: Samfundslitteratur

Semsar, K., & Casagrand, J. (2017). Bloom's dichotomous key: a new tool for evaluating the cognitive difficulty of assessments. Advances in physiology education, 41(1), 170-177. https://doi.org/10.1152/advan.00101.2016

Simonsen, K. B., & Wichmann-Hansen, G. (2019). Udvikling af studerendes selvstændighed: Stilladsering i bachelorvejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 14(27), 136-154. https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.111028

Tai, J., Ajjawi, R., Boud, D., Dawson, P., & Panadero, E. (2018). Developing evaluative judgement: enabling students to make decisions about the quality of work. Higher education, 76, 467-481. https://doi.org/10.1007/s10734-017-0220-3

Topping, K. (2017). Peer assessment: Learning by judging and discussing the work of other learners. Interdisciplinary Education and Psychology, 1(1), 1-17. https://doi.org/10.31532/InterdiscipEducPsychol.1.1.007

Wichmann-Hansen, G., Jensen, T. W., & O'Toole, M. S. (2020). "Den varme stol". En model for peer-feedback i kollektiv vejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 15(28), 71-85. https://doi.org/10.7146/dut.v15i28.115661

Wood, D., Bruner, J. S., & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of child psychology and psychiatry, 17(2), 89-100. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x

Zhu, Q. & Carless, D. (2018). Dialogue within Peer-feedback Processes: Clarification and Negotiation of Meaning. Higher Education Research & Development, 37(4), 883-897. https://doi.org/10.1080/07294360.2018.1446417

Downloads

Publiceret

2025-02-05

Citation/Eksport

Mortensen, N. (2025). Stilladsering til understøtning af studerendes kompetenceudvikling. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 20(37). https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.143140

Nummer

Sektion

Faglig artikel