Selvbindingsstrategier i unges brug af sociale medier – Perspektiver fra unge i en 7. klasse
DOI:
https://doi.org/10.7146/buks.v41i71.162630Nøgleord:
Selvbinding, digital børnemagt, ambivalens, børneperspektiv, agensResumé
Denne artikel undersøger, hvordan unge i en 7. klasse navigerer i deres brug af sociale medier og udvikler selvbindingsstrategier som udtryk for digital agens. Gennem en fænomenologisk undersøgelse af 19 elevers fortællinger belyser vi deres dilemma mellem nydelsen ved sociale medier og frustrationen over »at spilde tiden«. Analyserne viser deres oplevelser af ambivalens og deres veje til oplevelser af bedre kontrol med deres brug af sociale medier gennem selvbindingsstrategier. Frem for at se de unge som passive brugere af teknologien, viser vores fund, hvordan unge aktivt eksperimenterer med at skabe balance mellem offline-aktiviteter og digitale aktiviteter, de finder meningsfulde. Artiklen søger at bidrage med et nuanceret ungeperspektiv til forståelsen af unges digitale dannelse og selvregulering.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 © BUKS og forfatterne

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ingen bearbejdelser (by-nd).
Tidsskriftet følger dansk ophavsret