»En verden hvor børn bestemmer over voksne«: Generativ kunstig intelligens (GKI) som assistent i SFO’ens kreative værksted

Forfattere

  • Ane Bjerre Odgaard Redaktør
  • Thomas Enemark Lundtofte

DOI:

https://doi.org/10.7146/buks.v41i71.162628

Nøgleord:

Børn, generativ kunstig intelligens, kreativitet, aktionsforskning, nymaterialisme

Resumé

Denne artikel undersøger generativ kunstig intelligens (GKI) som assistent i børns kreative processer i SFO’ers værkstedspædagogik. Gennem et aktionsforskningsprojekt blev en række værkstedsaktiviteter gennemført i to SFO’er. Værkstederne var rammesat som mulighedsrum for at skabe fantasivenner og fantasiverdener. Gennem en enkeltstående case fra dette værkstedsforløb stilles der skarpt på, hvordan et barn udkastede, forfulgte, forkastede og til sidst nyudviklede idéer gennem interaktion med bl.a. modellervoks, GKI, forskere, farveblyanter og andre børn. Gennem et nymaterialistisk perspektiv udvikler artiklen et begreb om værkstedernes universskabelse som hjælpeassemblager, hvor forskelligartede aktører indgår i alliancer og modsætningsforhold. GKI’s rolle diskuteres på denne baggrund som assistent for børns kreative handlekraft i værkstedernes hjælpeassemblager.

Downloads

Publiceret

2025-12-12

Citation/Eksport

Odgaard, A. B., & Lundtofte, T. E. (2025). »En verden hvor børn bestemmer over voksne«: Generativ kunstig intelligens (GKI) som assistent i SFO’ens kreative værksted. BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 41(71), 18. https://doi.org/10.7146/buks.v41i71.162628