»En verden hvor børn bestemmer over voksne«: Generativ kunstig intelligens (GKI) som assistent i SFO’ens kreative værksted
DOI:
https://doi.org/10.7146/buks.v41i71.162628Nøgleord:
Børn, generativ kunstig intelligens, kreativitet, aktionsforskning, nymaterialismeResumé
Denne artikel undersøger generativ kunstig intelligens (GKI) som assistent i børns kreative processer i SFO’ers værkstedspædagogik. Gennem et aktionsforskningsprojekt blev en række værkstedsaktiviteter gennemført i to SFO’er. Værkstederne var rammesat som mulighedsrum for at skabe fantasivenner og fantasiverdener. Gennem en enkeltstående case fra dette værkstedsforløb stilles der skarpt på, hvordan et barn udkastede, forfulgte, forkastede og til sidst nyudviklede idéer gennem interaktion med bl.a. modellervoks, GKI, forskere, farveblyanter og andre børn. Gennem et nymaterialistisk perspektiv udvikler artiklen et begreb om værkstedernes universskabelse som hjælpeassemblager, hvor forskelligartede aktører indgår i alliancer og modsætningsforhold. GKI’s rolle diskuteres på denne baggrund som assistent for børns kreative handlekraft i værkstedernes hjælpeassemblager.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 © BUKS og forfatterne

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ingen bearbejdelser (by-nd).
Tidsskriftet følger dansk ophavsret