Digital leg i dagtilbud: Praksiseksempler fra et legekulturelt og praksisorienteret perspektiv

Forfattere

  • Louisa Haugaard Pedersen

DOI:

https://doi.org/10.7146/buks.v40i68.143609

Nøgleord:

digital leg, legekultur, børneperspektiv, dagtilbudspædagogik, digital pædagogik, digital dannelse

Resumé

I denne artikel præsenteres en række pædagogiske aktiviteter, der afspejler måder at implementere digital leg i danske dagtilbud. Formålet er at inspirere pædagogisk praksis og beslutningstagere til at overveje potentialer ved at integrere og understøtte digital leg inden for rammerne af danske dagtilbud. Dette gøres ved at gennemgå konkrete eksempler på, hvordan pædagoger og børnehavebørn udfolder en mangfoldig praksis for digital leg. Eksemplerne omfatter legende aktiviteter med interaktive gulve, tavler, tablets, pædagogiske robotter samt forskellig software, herunder videoredigeringsprogrammer, Google Earth og YouTube. Gennem eksemplerne viser artiklen, hvordan pædagogerne formår at engagere børnene i legende aktiviteter ved at kombinere digitale redskaber med fysiske oplevelser og fællesskaber. Undersøgelsen er baseret på et praksisorienteret og legekulturelt perspektiv, og den udspringer fra tre ugers feltarbejde i tre danske børnehaver, der blev udført i 2016, samt en uges feltarbejde i en dansk børnehave i 2017.

Downloads

Publiceret

2024-02-22

Citation/Eksport

Pedersen, L. H. (2024). Digital leg i dagtilbud: Praksiseksempler fra et legekulturelt og praksisorienteret perspektiv. BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 40(68), 16. https://doi.org/10.7146/buks.v40i68.143609