»Man skal måske også passe på, at sanserne de ikke overtager det hele« – implikationer af pjat på læreruddannelsen

Forfattere

  • Lotte Agnes Lausen
  • Oline Pedersen
  • Helle Marie Skovbjerg

DOI:

https://doi.org/10.7146/buks.v40i68.143605

Nøgleord:

euforisk stemning, ro, kontrol, rammesætning, playful learning, legekvalitet

Resumé

Hvad sker der, når undervisning med legekvaliteter på læreruddannelsen bliver pjattet? Gennem et nærempirisk studie af tre undervisningssituationer med legekvalitet på læreruddannelsen sætter artiklen fokus på de måder, hvorpå pjattet udfolder sig og på, hvilke fortolkninger der knytter sig til udfoldelsen. Artiklen bidrager til en diskussion af, hvilke implikationer disse fortolkninger kan have for lærerstuderende i deres kommende pædagogiske praksis. Dette fører frem til et forslag om nuancering af fortolkningerne af pjat i undervisning, idet der her argumenteres for, at pjat og den euforiske legestemning både er vigtige komponenter for at give det legende liv og ilt til at fortsætte, og at der gemt i det pjattede også ligger nogle uventede faglige åbninger.

Downloads

Publiceret

2024-02-22

Citation/Eksport

Lausen, L. A., Pedersen, O., & Skovbjerg, H. M. (2024). »Man skal måske også passe på, at sanserne de ikke overtager det hele« – implikationer af pjat på læreruddannelsen. BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 40(68), 14. https://doi.org/10.7146/buks.v40i68.143605