Fortællinger i bevægelse

– Brobygning mellem børnehave og førskole med legekunst

Forfattere

  • Thomas Thorsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/buks.v39i67.137354

Nøgleord:

brobygning, æstetiske praksisser, fortælling, kunstmøder, børnefællesskaber, førskole

Resumé

Artiklen undersøger LegeKunst-forløbet Fortællinger i bevægelse fra Næstved Kommune, hvor de ca. 900 børnehavebørn, der efter sommerferien 2022 skulle starte i 0. klasse, deltog i et brobygningsforløb. Med inddragelse af fortælling, æstetiske aktiviteter og kunstmøder arbejdede projektet med at bygge bro og skabe genkendelighed for børnene i deres overgang fra børnehave til SFO (førskole).

Projektet lykkedes med at give børnene fælles oplevelser og en referenceramme, der på tværs af tidligere børnehavefællesskaber gav de ny SFO-børnefællesskaber en fælles historie og et fælles tredje. I brobygningsforløbets æstetiske aktiviteter blev der desuden åbnet op for ligeværdige møder mellem børn, pædagoger og lokale kunstnere, der sammen gik på opdagelse i legende og skabende processer.

Downloads

Publiceret

2023-05-16

Citation/Eksport

Thorsen, T. (2023). Fortællinger i bevægelse: – Brobygning mellem børnehave og førskole med legekunst. BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 39(67), 14. https://doi.org/10.7146/buks.v39i67.137354

Nummer

Sektion

Artikler (ikke peer reviewed)