”Kompetenceløft i undervisningsfagene” - sætter det sig spor i skolens praksis?
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v2i2.27690Nøgleord:
Kompetenceløft, videreuddannelse, professionel læring, praksisintegrering, kollegialt samarbejde, faglig selvtillid, didaktisering.Resumé
Baseret på survey, observationer og interviews er det undersøgt, hvordan ”Kompetenceløft i undervisningen” (KiU) sætter sig spor i skolens praksis og hvilke faktorer der har betydning for dette. Resultaterne viser en mangfoldighed af sporsætning. Uddannelsen sætter sig spor såvel i som uden for undervisningen i skolen og det sker i form af både didaktiske kompetencer og faglig selvtillid i kommunikationen med kolleger, elever og forældre. Der er forskelle mellem fag, men ikke signifikante forskelle i udbytte mellem kommunale modeller, i.e. KOPRA i Aarhus kommune. De fleste deltagere refererer til indre-styret motivation. Hæmmende faktorer har været manglende tid, og den afsluttende prøve nævnes også. Her er forskelle mellem KOPRA og ikke-KOPRA. KOPRA lærere nævner i højere grad kollegers anerkendelse som fremmende, men også forventning om kollegasamarbejde som hæmmende, hvis rammerne har manglet lokalt. Resultaterne perspektiveres i en model med KiU didaktiske opmærksomhedsfelter og forslag om mulige didaktiseringsstrategier.
Referencer
Avalos, B. (2011). Teacher professional development in teaching and teacher education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27(1), 10-20.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman
Beach, K. (1999). Consequential Transitions: A Sociocultural Expedition beyond Transfer in education. Review Research in Education 24, 101-139.
Berger, P. L. & Luckmann, T. (2007). Den sociale konstruktion af virkeligheden. København: Akademisk Forlag.
Creswell, J.W. & Clark, V.L.P. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks: Sage Publications.
Desimone, L.M. (2009). Improving impact studies of teachers´ professional development: Toward better conceptualizations and measures. Educational Researcher 38(3), 181-199.
Clarke, D. & Hollingsworth, H. (2002) Elaborating a model of teacher professional growth. Teaching and Teacher Education 18(8), 947–967.
Frederiksen, L.L. (2007). Vitalisering og lærerarbejde. København: Samfundslitteratur.
Frederiksen, L.L., Lund, J.H., Nielsen, B.L., & Madsen, P.H. (2015). KiU og professionsdidaktik – et forsknings- og udviklingsprojekt. Projektbeskrivelse VIA (UC viden).
Frederiksen, L.L., Drejer, K. & Joélsdóttir, L. (in prep.). Praksisopgaven som led i kompetenceløft i matematikundervisningen.
Honneth, A. (1992). Kamp om anerkendelse. København: Hans Reitzels Forlag.
Honneth, A. (2003). Behovet for anerkendelse. København: Hans Reitzels Forlag.
KL, Kommunernes Landsforening (2014). Aftalen om fuld kompetencedækning. København: KL.
Lund, J.H. (2012). Nye styringsformer i folkeskolen. Ph.d. afhandling, DPU, Aarhus Universitet.
Lund, J.H. & Koch, A.B. (2016). Børneperspektiver i professionspraksis. I J.H. Lund (red.). Tværprofessionelt samarbejde om udsatte børn og unge, s. 69-96. Aarhus: Turbineforlaget.
Nielsen, B.L (2012). Science teachers’ meaning-making of teaching practice, collaboration and professional development. Ph.d. afhandling, Aarhus Universitet.
Nielsen, B.L. (2014). Students’ annotated drawings as a mediating artefact in science teachers’ professional development. NorDiNa 10(2), 162-175.
Nielsen, B.L. & Daugbjerg, P. (in press). IT-fagdidaktik og naturfag - overgange mellem udviklingsworkshop og undervisningspraksis. Antologi fra Demonstrationsskoleprojekter.
Nielsen, B.L. & Hedegaard, K.M. (2016). Tredje læringsrum i krydsfeltet mellem skole og lærerarbejde. In L.L. Frederiksen og K.M. Hedegaard (red), Veje til professionel udvikling – i læreruddannelse og lærerarbejde, s.73-89. Aarhus: Klim.
Nielsen, T.K. (2014). Teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne. Ph.d. afhandling, DPU, Aarhus Universitet.
Nordenbo, S.E., Larsen, M. S.,Tiftikci, N., Wendt, R.E. & Østergaard, S.(2008). Læreres kompetencer og elevers læring i førskole og skole. Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning.
Patton, M.Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods, second edition. Thousand Oaks: Sage Publications.
Patton, M.Q. (2011). Developmental Evaluation. New York: The Guilford Press.
Sunesen, M.S.K. (2016). Læreres og pædagogers oplevede læringsudbytte af et pædagogisk kompetenceudviklingsforløb - med inklusion som eksempel. Ph.d. afhandling, DPU, Aarhus Universitet.
Timperley, H. (2011). Realizing the power of professional learning. Maidenhead: Open University Press
Valero, P., Daugbjerg, P.S., & Svejgaard, K.L. (2014). Praksisnærhed i erhvervsskolens naturfagsundervisning gennem betydende overgang. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 4, 1-15.
Wahlgren, B. & Aarkrog, V. (2013). Transfer - kompetence i en professionel sammenhæng. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Weick, K.E. (1995). Sensemaking in organizations. Thousand Oaks: Sage Publications.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Studier i Læreruddannelse og Profession kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler - efter publicering i Studier i Læreruddannelse og -profession - kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til LUP-redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret i nordiske tidsskrifter, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillader således ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC)
'Studier i læreruddannelse og -profession tillader at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions bibliotek (Institutional Repository) , hvis samtidigt forfatteren linker til artiklens DOI nummer.