”Kompetenceløft i undervisningsfagene” - sætter det sig spor i skolens praksis?

Forfattere

  • Birgitte Lund Nielsen VIA, Docent i Professionsdidaktik Koordinator i Program for Professionsdidaktik http://orcid.org/0000-0002-0629-5511
  • Jens H. Lund VIA University College
  • Lisbeth Lunde Frederiksen VIA University College

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v2i2.27690

Nøgleord:

Kompetenceløft, videreuddannelse, professionel læring, praksisintegrering, kollegialt samarbejde, faglig selvtillid, didaktisering.

Resumé

Baseret på survey, observationer og interviews er det undersøgt, hvordan ”Kompetenceløft i undervisningen” (KiU) sætter sig spor i skolens praksis og hvilke faktorer der har betydning for dette. Resultaterne viser en mangfoldighed af sporsætning. Uddannelsen sætter sig spor såvel i som uden for undervisningen i skolen og det sker i form af både didaktiske kompetencer og faglig selvtillid i kommunikationen med kolleger, elever og forældre. Der er forskelle mellem fag, men ikke signifikante forskelle i udbytte mellem kommunale modeller, i.e. KOPRA i Aarhus kommune. De fleste deltagere refererer til indre-styret motivation. Hæmmende faktorer har været manglende tid, og den afsluttende prøve nævnes også. Her er forskelle mellem KOPRA og ikke-KOPRA. KOPRA lærere nævner i højere grad kollegers anerkendelse som fremmende, men også forventning om kollegasamarbejde som hæmmende, hvis rammerne har manglet lokalt. Resultaterne perspektiveres i en model med KiU didaktiske opmærksomhedsfelter og forslag om mulige didaktiseringsstrategier.

Referencer

Andersen, L.B., Heinesen, E., Pedersen, L.H. (2014). How Does Public Service Motivation Among Teachers Affect Student Performance in Schools? Journal of Public Administration Research and Theory 24(3), 651-671.

Avalos, B. (2011). Teacher professional development in teaching and teacher education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27(1), 10-20.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman

Beach, K. (1999). Consequential Transitions: A Sociocultural Expedition beyond Transfer in education. Review Research in Education 24, 101-139.

Berger, P. L. & Luckmann, T. (2007). Den sociale konstruktion af virkeligheden. København: Akademisk Forlag.

Creswell, J.W. & Clark, V.L.P. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks: Sage Publications.

Desimone, L.M. (2009). Improving impact studies of teachers´ professional development: Toward better conceptualizations and measures. Educational Researcher 38(3), 181-199.

Clarke, D. & Hollingsworth, H. (2002) Elaborating a model of teacher professional growth. Teaching and Teacher Education 18(8), 947–967.

Frederiksen, L.L. (2007). Vitalisering og lærerarbejde. København: Samfundslitteratur.

Frederiksen, L.L., Lund, J.H., Nielsen, B.L., & Madsen, P.H. (2015). KiU og professionsdidaktik – et forsknings- og udviklingsprojekt. Projektbeskrivelse VIA (UC viden).

Frederiksen, L.L., Drejer, K. & Joélsdóttir, L. (in prep.). Praksisopgaven som led i kompetenceløft i matematikundervisningen.

Honneth, A. (1992). Kamp om anerkendelse. København: Hans Reitzels Forlag.

Honneth, A. (2003). Behovet for anerkendelse. København: Hans Reitzels Forlag.

KL, Kommunernes Landsforening (2014). Aftalen om fuld kompetencedækning. København: KL.

Lund, J.H. (2012). Nye styringsformer i folkeskolen. Ph.d. afhandling, DPU, Aarhus Universitet.

Lund, J.H. & Koch, A.B. (2016). Børneperspektiver i professionspraksis. I J.H. Lund (red.). Tværprofessionelt samarbejde om udsatte børn og unge, s. 69-96. Aarhus: Turbineforlaget.

Nielsen, B.L (2012). Science teachers’ meaning-making of teaching practice, collaboration and professional development. Ph.d. afhandling, Aarhus Universitet.

Nielsen, B.L. (2014). Students’ annotated drawings as a mediating artefact in science teachers’ professional development. NorDiNa 10(2), 162-175.

Nielsen, B.L. & Daugbjerg, P. (in press). IT-fagdidaktik og naturfag - overgange mellem udviklingsworkshop og undervisningspraksis. Antologi fra Demonstrationsskoleprojekter.

Nielsen, B.L. & Hedegaard, K.M. (2016). Tredje læringsrum i krydsfeltet mellem skole og lærerarbejde. In L.L. Frederiksen og K.M. Hedegaard (red), Veje til professionel udvikling – i læreruddannelse og lærerarbejde, s.73-89. Aarhus: Klim.

Nielsen, T.K. (2014). Teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne. Ph.d. afhandling, DPU, Aarhus Universitet.

Nordenbo, S.E., Larsen, M. S.,Tiftikci, N., Wendt, R.E. & Østergaard, S.(2008). Læreres kompetencer og elevers læring i førskole og skole. Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning.

Patton, M.Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods, second edition. Thousand Oaks: Sage Publications.

Patton, M.Q. (2011). Developmental Evaluation. New York: The Guilford Press.

Sunesen, M.S.K. (2016). Læreres og pædagogers oplevede læringsudbytte af et pædagogisk kompetenceudviklingsforløb - med inklusion som eksempel. Ph.d. afhandling, DPU, Aarhus Universitet.

Timperley, H. (2011). Realizing the power of professional learning. Maidenhead: Open University Press

Valero, P., Daugbjerg, P.S., & Svejgaard, K.L. (2014). Praksisnærhed i erhvervsskolens naturfagsundervisning gennem betydende overgang. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 4, 1-15.

Wahlgren, B. & Aarkrog, V. (2013). Transfer - kompetence i en professionel sammenhæng. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Weick, K.E. (1995). Sensemaking in organizations. Thousand Oaks: Sage Publications.

Downloads

Publiceret

2017-10-11

Citation/Eksport

Nielsen, B. L., Lund, J. H., & Frederiksen, L. L. (2017). ”Kompetenceløft i undervisningsfagene” - sætter det sig spor i skolens praksis?. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 2(2), 6–33. https://doi.org/10.7146/lup.v2i2.27690

Nummer

Sektion

Artikler inden for tema