Status på internationalisering i læreruddannelsen
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v1i1.27682Nøgleord:
Internationalisering, studentermobilitet, medarbejdermobilitet, specialiseringsmoduler, projektsamarbejde.Resumé
I denne artikel analyseres, hvilke muligheder for internationalisering den nye læreruddannelse rummer. Hvilke aktiviteter, der bliver realiseret og hvilke problemer, der er forbundet med at gennemføre internationale aktiviteter. Undersøgelsen, som er den første af sin art, omfatter analyse af centrale dokumenter og en empirisk del bestående af en spørgeskemaundersøgelse besvaret af internationale koordinatorer på læreruddannelserne og referater fra disses møder. De væsentligste konklusioner er, at der er færre studerende på studieophold i udlandet end under den forrige lov, men flere på praktikophold. Desuden er der stærkere internationale læringsmiljøer i form af nyudviklede specialiseringsmoduler.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Studier i Læreruddannelse og Profession kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler - efter publicering i Studier i Læreruddannelse og -profession - kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til LUP-redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret i nordiske tidsskrifter, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillader således ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC)
'Studier i læreruddannelse og -profession tillader at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions bibliotek (Institutional Repository) , hvis samtidigt forfatteren linker til artiklens DOI nummer.