Status på internationalisering i læreruddannelsen

Forfattere

  • Tove Heidemann Selvstændig konsulent

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v1i1.27682

Nøgleord:

Internationalisering, studentermobilitet, medarbejdermobilitet, specialiseringsmoduler, projektsamarbejde.

Resumé

 

I denne artikel analyseres, hvilke muligheder for internationalisering den nye læreruddannelse rummer. Hvilke aktiviteter, der bliver realiseret og hvilke problemer, der er forbundet med at gennemføre internationale aktiviteter. Undersøgelsen, som er den første af sin art, omfatter analyse af centrale dokumenter og en empirisk del bestående af en spørgeskemaundersøgelse besvaret af internationale koordinatorer på læreruddannelserne og referater fra disses møder. De væsentligste konklusioner er, at der er færre studerende på studieophold i udlandet end under den forrige lov, men flere på praktikophold. Desuden er der stærkere internationale læringsmiljøer i form af nyudviklede specialiseringsmoduler.

 

Forfatterbiografi

Tove Heidemann, Selvstændig konsulent

Ph.d.

Downloads

Publiceret

2016-09-30

Citation/Eksport

Heidemann, T. (2016). Status på internationalisering i læreruddannelsen. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 1(1), 157–175. https://doi.org/10.7146/lup.v1i1.27682