Lærerstuderendes udvikling af autonomi i et uddannelsespædagogisk perspektiv
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v1i1.27670Nøgleord:
Autonomi, stilladsering, læreruddannelse, studieaktiviteter, pædagogikResumé
Artiklen fremstiller en intervenerende undersøgelse af lærerstuderendes fortolkninger og handlinger i forhold til de studierum, hvor der fra uddannelsens side forventes, at de studerende tager egne initiativer til studieaktiviteter, som gennemføres selvstændigt. Formålet for denne undersøgelse var således at afklare og udvikle de uddannelsespædagogiske og -didaktiske muligheder i forhold til den såkaldte studieaktivitetsmodel.
Artiklen fremstiller et begreb om studenter-autonomi, der er teoretisk ramme for udviklingen af en firetrins-model for autonomistøttende didaktiske tiltag: procedural, organisatorisk, kognitiv og affektiv støtte til udvikling af studerendes autonomi. Ud fra en designbaseret forskningstilgang beskrives afprøvningen og receptionen af denne prototypiske model. Resultaterne viser, at alle fire former for autonomistøttende tiltag bidrager til udviklingen af de studerendes autonome studie- og læreprocesser. Men den affektive støtte synes at have en særlig afgørende betydning for de studerendes motivation og engagement. Artiklen slutter af med en diskussion af de mulige læreruddannelsesdidaktiske konsekvenser.Referencer
Barab, S. & Squire, K. (2015). Design-based Research: Putting a Stake in the Ground. The Jour-
nal of the Learning Sciences, 13 (1).
Biesta, G. J. J. (2011). God uddannelse i målingens tidsalder. Forlaget Klim.
Boud, David (ed.) (1981). Developing Student Autonomy in Learning. New York: Kogan Page.
Cobb, P. et al. (2003). Design Experiments in Educational Research. Educational Researcher, vol.
32, no. 1.
Brinkmann, Svend (2014): Det kvalitative interview. Hans Reitzels Forlag.
Deci, E. J. & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and selfdetermination in human behavior. New York: Plenum Press.
Duus, Gitte (2012): Validitet. I Duus, Husted m.fl. (red): Aktionsforskning. En grundbog. Samfund-slitteratur
Entwistle, N. (1988). Motivational factors in students’ approaches to learning. I R. R. Schmeck (ed.) Learning strategies and learning styles. New York: Plenum Press.
Furtak, Erin Marie & Kunter, Mareike (2012). Effects of Autonomy-Suportive Teaching on Student Learning and Motivation. The Journal of Experimental Education, 80, 3: 284-316.
Hastrup, Kirsten (2015): Feltarbejde. I Brinkmann og Tanggaard (red.): Kvalitative metoder. Hans Reitzels Forlag
Higgs, Joy (1989). Planning Learning Experiences to Promote Autonomous Learning. I Boud, David (1981). Developing Student Autonomy in Learning. New York: Kogan Page.
Jerlang. E. (red.) (2011): Myndiggørelse i den professionelle praksis. Hans Reitzels Forlag
Knowles, M. (1975) Self-directed learning: A guide for learners and teachers, New York: Cam-bridge Books.
Lamb, Terry & Reinders, Hajo (eds.) (2006) Supporting independent learning: issues and interven-tions. Frankfurt-am-Main: Peter Lang.
Langdridge, Darren and Hagger-Johnson, Gareth (2009). Introduction to Research Methods and Data Analysis in Psychology, 2nd Edition. Harlow: Pearson Education.
Lindhart, L (2007). Hvor lærer en lærer at være lærer Læring som deltagelse i vekslende handle-sammenhænge. Lettere bearbejdet udgave af Ph.d. afhandling, BOD.
Lunenberg, Mieke & Korthagen, Fred ((2005). Breaking the didactic circle: a study on some aspects of the promotion of student-directed learning by teachers and teacher educators. European Jour-nal of Teacher Education, 28 (1), 1-22.
Mølgaard, H. (2014). Tilegnelse af professionel kompetence - at lære at studere til professionsba-chelor. I Nielsen, Bodil, Nielsen, Niels Grønbæk & Mølgaard, Niels (red.). Professionsbachelor. Uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis. København: Forlaget UCC.
Ramsden, P. (1999). Strategier for bedre undervisning. Gyldendal.
Railton, Diane & Watson, Paul (2005). Teaching Autonomy. Active Learning in higher Education, 6, 3: 182-193.
Richter, L. (2011, 3. marts). Kæden er hoppet af i uddannelsespolitikken. Information
Ryan, R. M. & Deci, E. J. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motiva-tion, social development and wellbeing. American Psychologist, 55, 68-78.
Stefanou, Candice et al. (2004). Suporting Autonomy in the Classroom: Ways Teachers Encourage Student Decision Making and Ownership. Educational Psychologist, 39, 2: 97-110.
Van de Pol, Janneke et al. (2010). Scaffolding in Teacher-Student Interaction: A Decade of Re-search. Educational Psychological Review, 22: 271-296.
Wood, David et al. (1976). The Role of Tutoring in Problem Solving. Journal of Child Psychology &
Psychiatry & Allied Disciplines, 17, 2: 89-100.
Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: an overview. Theory into Practice, 41, (2), 64-70.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Studier i Læreruddannelse og Profession kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler - efter publicering i Studier i Læreruddannelse og -profession - kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til LUP-redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret i nordiske tidsskrifter, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillader således ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC)
'Studier i læreruddannelse og -profession tillader at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions bibliotek (Institutional Repository) , hvis samtidigt forfatteren linker til artiklens DOI nummer.