Kompetencer i skole og uddannelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v1i1.27666Nøgleord:
kompetence, uddannelsespolititik, didaktik, læringsteori, kompleksitetshåndtering, politisk dannelse, dannelse, pædagogikResumé
Artiklen er en invitation til overvejelser over begrebet ’kompetence’ som pædagogisk begreb med afsæt i fem forskellige kompetencebegreber: Et uddannelsespolitisk, et didaktisk, et læringsteoretisk, et kompleksitetshåndterende og et politisk dannende kompetencebegreb.
De fem kompetencebegreber er ingenlunde dækkende for alt, hvad der kan siges om kompetencer i skole og uddannelse. Men hver på sin måde bidrager de til den aktuelle pædagogiske og skole- og uddannelsespolitiske diskurs. Artiklen introducerer og behandler de fem kompetencebegreber i nævnte rækkefølge og i en samlet bestræbelse på at kvalificere ’kompetence’ som pædagogisk begreb.
Referencer
Herman, S. (Marts 2005). Kompetencebegrebets udviklingshistorie - mellem håndsæbe og stål. KvaN, s. 7-17.
Illeris, K. (2013). Kompetence; Hvad, Hvorfor, Hvordan? Frederiksberg C: Samfundslitteratur.
Jank, W., & Meyer, H. (2012). Didaktiske modeller. Grundbog i didaktik. København: Gyldendal.
Knudsen, M. (2015). Fra evidens til ledelse af ikke-viden. Gjallerhorn, nr. 21, s. 96-106.
Kristensen, H. J. (2007). Didaktik & pædagogik; At navigere i skolen - teori i praksis. København: Gyldendal.
Oettingen, A. v. (2011). Almen pædagogik; Pædagogikkens grundlæggende spørgsmål. København: Gyldendal.
Oettingen, A. v. (2016). Almen didaktik - mellem normativitet og evidens. København: Hans Reitzels Forlag.
Qvortrup, L. (2004). Det vidende samfund - mysteriet om viden, læring og dannelse. København: Forlaget UP (Unge pædagoger).
Reinsholm, N. (August 1998). Det didaktiske tigerspring. Kvan, s. 16-28.
Safranski, R. (2004). Hvor meget globalisering tåler mennesket? København: Akademisk Forlag.
Schnack, K. (1998). Handlekompetence. I N. J. Bisgaard (Red.), Pædagogiske teorier (s. 15-30). Værløse: Billesø og Baltzer.
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (9. september 2015). Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen. Hentet fra BEK nr 1068: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=174218
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (19. januar 2016). Kvalifikationsrammen for livslang læring. Hentet fra Uddannelses- og forskningsministeriet: http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/anerkendelse-og-dokumentation/dokumentation/kvalifikationsrammer
Ulriksen, L. (2014). God undervisning på de videregående uddannelser. Frederiksberg: Frydenlund.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Studier i læreruddannelse og -profession modtager kun manuskripter som ikke tidligere har været publiceret i nordiske tidsskrifter og ikke er samtidigt er indsendt til andre tidsskrifter.
Forfattere giver tidsskriftet ret til første publicering og bevarer deres ophavsret.
Udgivne artikler er omfattet af Creative Commons licens CC BY-NC-ND. By (navngivning), NC, (non commerical), ND (no derivatives). Den tillader alene spredning af værket til offentligheden, dvs. downloade og dele dem med andre, så længe dit værk krediteres, ikke ændres eller anvendes komercielt. https://creativecommons.org/share-your-work/).