Kompetencer i skole og uddannelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v1i1.27666Nøgleord:
kompetence, uddannelsespolititik, didaktik, læringsteori, kompleksitetshåndtering, politisk dannelse, dannelse, pædagogikResumé
Artiklen er en invitation til overvejelser over begrebet ’kompetence’ som pædagogisk begreb med afsæt i fem forskellige kompetencebegreber: Et uddannelsespolitisk, et didaktisk, et læringsteoretisk, et kompleksitetshåndterende og et politisk dannende kompetencebegreb.
De fem kompetencebegreber er ingenlunde dækkende for alt, hvad der kan siges om kompetencer i skole og uddannelse. Men hver på sin måde bidrager de til den aktuelle pædagogiske og skole- og uddannelsespolitiske diskurs. Artiklen introducerer og behandler de fem kompetencebegreber i nævnte rækkefølge og i en samlet bestræbelse på at kvalificere ’kompetence’ som pædagogisk begreb.
Referencer
Herman, S. (Marts 2005). Kompetencebegrebets udviklingshistorie - mellem håndsæbe og stål. KvaN, s. 7-17.
Illeris, K. (2013). Kompetence; Hvad, Hvorfor, Hvordan? Frederiksberg C: Samfundslitteratur.
Jank, W., & Meyer, H. (2012). Didaktiske modeller. Grundbog i didaktik. København: Gyldendal.
Knudsen, M. (2015). Fra evidens til ledelse af ikke-viden. Gjallerhorn, nr. 21, s. 96-106.
Kristensen, H. J. (2007). Didaktik & pædagogik; At navigere i skolen - teori i praksis. København: Gyldendal.
Oettingen, A. v. (2011). Almen pædagogik; Pædagogikkens grundlæggende spørgsmål. København: Gyldendal.
Oettingen, A. v. (2016). Almen didaktik - mellem normativitet og evidens. København: Hans Reitzels Forlag.
Qvortrup, L. (2004). Det vidende samfund - mysteriet om viden, læring og dannelse. København: Forlaget UP (Unge pædagoger).
Reinsholm, N. (August 1998). Det didaktiske tigerspring. Kvan, s. 16-28.
Safranski, R. (2004). Hvor meget globalisering tåler mennesket? København: Akademisk Forlag.
Schnack, K. (1998). Handlekompetence. I N. J. Bisgaard (Red.), Pædagogiske teorier (s. 15-30). Værløse: Billesø og Baltzer.
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (9. september 2015). Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen. Hentet fra BEK nr 1068: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=174218
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (19. januar 2016). Kvalifikationsrammen for livslang læring. Hentet fra Uddannelses- og forskningsministeriet: http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/anerkendelse-og-dokumentation/dokumentation/kvalifikationsrammer
Ulriksen, L. (2014). God undervisning på de videregående uddannelser. Frederiksberg: Frydenlund.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Studier i Læreruddannelse og Profession kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler - efter publicering i Studier i Læreruddannelse og -profession - kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til LUP-redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret i nordiske tidsskrifter, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillader således ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC)
'Studier i læreruddannelse og -profession tillader at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions bibliotek (Institutional Repository) , hvis samtidigt forfatteren linker til artiklens DOI nummer.