Kompetencer i skole og uddannelse

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v1i1.27666

Nøgleord:

kompetence, uddannelsespolititik, didaktik, læringsteori, kompleksitetshåndtering, politisk dannelse, dannelse, pædagogik

Resumé

Artiklen er en invitation til overvejelser over begrebet ’kompetence’ som pædagogisk begreb med afsæt i fem forskellige kompetencebegreber: Et uddannelsespolitisk, et didaktisk, et læringsteoretisk, et kompleksitetshåndterende og et politisk dannende kompetencebegreb.

De fem kompetencebegreber er ingenlunde dækkende for alt, hvad der kan siges om kompetencer i skole og uddannelse. Men hver på sin måde bidrager de til den aktuelle pædagogiske og skole- og uddannelsespolitiske diskurs. Artiklen introducerer og behandler de fem kompetencebegreber i nævnte rækkefølge og i en samlet bestræbelse på at kvalificere ’kompetence’ som pædagogisk begreb.

Forfatterbiografi

Peter Hougaard Madsen, VIA

Lektor ved Læreruddannelsen i Aarhus

Referencer

Biesta, G. J. (2014). Den smukke risiko i uddannelse og pædagogik. Aarhus: Klim.

Herman, S. (Marts 2005). Kompetencebegrebets udviklingshistorie - mellem håndsæbe og stål. KvaN, s. 7-17.

Illeris, K. (2013). Kompetence; Hvad, Hvorfor, Hvordan? Frederiksberg C: Samfundslitteratur.

Jank, W., & Meyer, H. (2012). Didaktiske modeller. Grundbog i didaktik. København: Gyldendal.

Knudsen, M. (2015). Fra evidens til ledelse af ikke-viden. Gjallerhorn, nr. 21, s. 96-106.

Kristensen, H. J. (2007). Didaktik & pædagogik; At navigere i skolen - teori i praksis. København: Gyldendal.

Oettingen, A. v. (2011). Almen pædagogik; Pædagogikkens grundlæggende spørgsmål. København: Gyldendal.

Oettingen, A. v. (2016). Almen didaktik - mellem normativitet og evidens. København: Hans Reitzels Forlag.

Qvortrup, L. (2004). Det vidende samfund - mysteriet om viden, læring og dannelse. København: Forlaget UP (Unge pædagoger).

Reinsholm, N. (August 1998). Det didaktiske tigerspring. Kvan, s. 16-28.

Safranski, R. (2004). Hvor meget globalisering tåler mennesket? København: Akademisk Forlag.

Schnack, K. (1998). Handlekompetence. I N. J. Bisgaard (Red.), Pædagogiske teorier (s. 15-30). Værløse: Billesø og Baltzer.

Uddannelses- og Forskningsministeriet. (9. september 2015). Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen. Hentet fra BEK nr 1068: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=174218

Uddannelses- og Forskningsministeriet. (19. januar 2016). Kvalifikationsrammen for livslang læring. Hentet fra Uddannelses- og forskningsministeriet: http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/anerkendelse-og-dokumentation/dokumentation/kvalifikationsrammer

Ulriksen, L. (2014). God undervisning på de videregående uddannelser. Frederiksberg: Frydenlund.

Downloads

Publiceret

2016-09-30

Citation/Eksport

Madsen, P. H. (2016). Kompetencer i skole og uddannelse. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 1(1), 75–100. https://doi.org/10.7146/lup.v1i1.27666