Frakobling af formål og indhold - en strukturel diskursanalyse af læreruddannelsens (LU13) sammenhængsforståelse

Forfattere

  • Benny Bang Carlsen VIA UC

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v1i1.27665

Nøgleord:

Kritisk diskursanalyse, diskurs- og genreteori, constructive alignment, tekstlingvistik, kompetencemålsstyring i læreruddannelsens danskfag, Critical discourse analysis, discourse and the theory of genre, pragmatic theory of langu

Resumé

 

The purpose of this article is to investigate the competence goal management of (the Danish reform 2013) the educational discourse as a whole with reference to the Danish mother tongue. This curriculum study embarks on selected documents released by the Danish Department of Teacher Education. The question raised in the article deals with the problem of coherence and its potential ‘constructive alignment’ with reference to the theory proposed by Biggs and Tang (2011) and Ulriksen (2014). The investigation attempts to answer the following question: Does the competence goal management descriptions communicate with its potential receiver of the message?

 

Theoretically, the article establishes the connection between Miller´s rhetorical theory of genre and Gee´s theory of critical discourse as the framework of the research work. The methodological approach refers to the linguistic and pragmatic concepts presented by Togeby (2014). In the final section, in which I account for the discourse analysis, I conclude that the competence goal management of the Danish mother tongue represents a fragmented picture without consistent arguments and accurate references to the field.

 

Formålet med artiklen er at undersøge kompetencemålstænkningens (LU13) uddannelsespolitiske diskurs som helhed med danskfaget som eksempel b belyst eksemplarisk gennem et dokumentstudie af kompetencemålsbeskrivelserne i dansk.  Det foreliggende dokumentstudie rejser således spørgsmålet om sammenhængsforståelsen i danskfaget i LU13 med baggrund i Biggs & Tang (2011) og Ulriksens (2014) teori om ’constructive alignment’. Undersøgelsens fokus er rettet mod en kritisk diskursanalyse af kompetencemålsbeskrivelserne i danskfaget. Undersøgelsen forsøger at besvare spørgsmålet: fungerer kompetencemålsbeskrivelserne i dansk kommunikativt sammenhængende og hensigtsmæssigt i forhold til deres intenderede modtagere? Teoretisk knyttes der an til en sammentænkning af Millers (1984) diskursorienterede genreteori og Gee´s kritiske diskursteori (2011) som forskningsperspektiv og rammesætning for de efterfølgende analyser. På det operationelle metodiske og begrebsanalytiske niveau arbejdes der med henvisning til Togebys (2014) pragmatiske tilgang. På baggrund af diskursanalysen konkluderes det, at kompetencemålsbeskrivelserne for danskfaget fremstår fragmenteret uden argumentation og præcise henvisninger til fagets stofområder. 


 

Forfatterbiografi

Benny Bang Carlsen, VIA UC

Lektor mag.art & ph.d. i dansk og dansk som andetsprog

Referencer

Andersen, T. & Hansen, M.E. (2016): “Evaluering af kompetencemålsstyring af læreruddannelsen”. Styrelsen for Videregående Uddannelser, København.

Bachtin, M. M. (1986): “Speech Genres and Other Late Essays”. Austin: University of Texas Press.

Ball, S.J. (20036): The teacher´s soul and the terrors of performativity. I: J. EDUCATION POLICY. Vol. 18. 2, 215:228.“Education Policy and Social Class. The selected works by Stephen J. Ball”. London.

Berge, K.L. (2006): Klassikeren: Introduksjon I: Rhetorica Scandinavica nr. 18 -2006.

Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen (2015).

Biesta, G.J. (2010): “Good Education in an Age of Measurement: Ethics, Politics, Democracy”. Boulder, Colorado.

Bitzer, L.F. (1980): Functional Communication. A Situational Perspective. I: Rhetoric in Transition, ed. White, E.E: Pennsylvania State University Press.

Biggs, J., &Tang, C. (2011): “Teaching for Quality learning at University”. (4.ed.) Maidenhead, England: Open University Press.

Bråten, I. (red) (2007): “Leseforståelse. Lesing i kunnskapsamfunnet - teori og praksis”. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Carlsen, B.B. (2010): “Genredidaktik - som en flerfaglig ressource I dansk”. Klim.

Carlsen, B.B. (2014): Kreativitet og innovation på skoleskemaet. Lærer vi gennem analogier? I: Lærerprofiler i dansk. Nye mål og kompetencer. Vol. 3. (Red. Mølgaard & Carlsen).

Carlsen, B.B. (2014): Det nye danskfag og dets fagdidaktiske udfordringer. I: Lærerprofiler i dansk. Nye mål og kompetencer. Vol. 3. (Red. Mølgaard & Carlsen).

Carlsen, B.B. (2015): Nye mål og kompetencer I dansk. I: Folkeskolen - efter reformen. (Red. Jens Rasmussen, Claus Holm og Andreas Rasch Christensen). Hans Reitzels Forlag.

Collin, R. (2012): Genre in Discourse, Discourse in Genre: A New Approach to the Study of Literate Practice. Journal of Literacy Research.

Gee, J.P. (2011): “An Introduction to Discourse Analysis. Theory and method”. Routledge.

Gee, J.P. (1989): Literacy, Discourse, And Linguistics: Introduction. The Journal of Education, Vol 171, Boston University.

Hattie, J. (2012): “Visible learning for teachers. Maximizing impact on learning”. Abingdon, Oxon: Routledge.

Jensen, E., & Rasch Christensen, A. (2012): Ny læreruddannelse - fremtidsorienteret og fleksibel. Kronik i Folkeskolen. Dk.

Kress, G. (2010): “Multimodality. A social semiotic approach to contemporary communication”. Routledge.

Miller, C.R. (1984): Genre As Social Action. I: Quarterly Journal Of Speech, 151-167.

Ongstad, S. (1996): “Analyse av læreplaner som kommunikative sjangrer”. Oslo.

Ongstad, S. (2007): Helt - eller stykkevis og delt? Den danske lærerutdannelsens nye ’bekendtgørelse’ som kommunikasjon. I: Carlsen, Kuhlmann og Striib (Rred). Skrifter 2007.

Petersen, K.B., & Carlsen, B.B. (2014): The International Claim in Teacher Education in Denmark. Discourses, Discussions, and Dilemmas. (Edt. Pia Maria Rabensteiner & Gerhard Rabensteiner). Education vol. 3., Schneider Verlag Hohengehren GmbH.

Rasmussen, J. & Rasch Christensen, A. (2015): Målstyring: nye Fælles Mål. I: Folkeskolen efter reformen. (Red. Jens

Rasmussen, Claus Holm og Andreas Rasch Christensen). Hans Reitzels Forlag.
Sekretariatet for følgegruppen for ny læreruddannelse (red) (2012): Deregulering og internationalisering - evaluering og anbefalinger om læreruddannelsen af 2006. Udgivet af: Styrelsen for Videregående uddannelser og uddannelsesstøtte for følgegruppen for ny læreruddannelse. København.

Searle, J.R. (1969):”Speech acts. An Essay in the philosophy of Language”. Cambridge University Press.

Skovmand, K. (2016): “Uden mål og med - forenklede Fælles Mål”? Hans Reitzels Forlag

Togeby, O. (2003): ”Fungerer denne sætning? Funktionel dansk sproglære”. Gad.

Togeby, O. (2014): ”Bland blot genrerne - ikke tekstarterne”.”. Samfundslitteratur.

Tønnesen, E.S. (2012): ”Sammensatte tekster -Børns Tekstpraksis”. Aarhus: Klim

Ulriksen, L. (2014): ”God undervisning på de videregående uddannelser”. Frydenlund.

Young, M. (2010): Alternative Educational Futures for a Knowledge Society. European Educational Research Journal, Vol. 9. No. 1.

Downloads

Publiceret

2016-09-30

Citation/Eksport

Carlsen, B. B. (2016). Frakobling af formål og indhold - en strukturel diskursanalyse af læreruddannelsens (LU13) sammenhængsforståelse. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 1(1), 55–74. https://doi.org/10.7146/lup.v1i1.27665