Frakobling af formål og indhold - en strukturel diskursanalyse af læreruddannelsens (LU13) sammenhængsforståelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v1i1.27665Nøgleord:
Kritisk diskursanalyse, diskurs- og genreteori, constructive alignment, tekstlingvistik, kompetencemålsstyring i læreruddannelsens danskfag, Critical discourse analysis, discourse and the theory of genre, pragmatic theory of languResumé
The purpose of this article is to investigate the competence goal management of (the Danish reform 2013) the educational discourse as a whole with reference to the Danish mother tongue. This curriculum study embarks on selected documents released by the Danish Department of Teacher Education. The question raised in the article deals with the problem of coherence and its potential ‘constructive alignment’ with reference to the theory proposed by Biggs and Tang (2011) and Ulriksen (2014). The investigation attempts to answer the following question: Does the competence goal management descriptions communicate with its potential receiver of the message?
Theoretically, the article establishes the connection between Miller´s rhetorical theory of genre and Gee´s theory of critical discourse as the framework of the research work. The methodological approach refers to the linguistic and pragmatic concepts presented by Togeby (2014). In the final section, in which I account for the discourse analysis, I conclude that the competence goal management of the Danish mother tongue represents a fragmented picture without consistent arguments and accurate references to the field.
Formålet med artiklen er at undersøge kompetencemålstænkningens (LU13) uddannelsespolitiske diskurs som helhed med danskfaget som eksempel b belyst eksemplarisk gennem et dokumentstudie af kompetencemålsbeskrivelserne i dansk. Det foreliggende dokumentstudie rejser således spørgsmålet om sammenhængsforståelsen i danskfaget i LU13 med baggrund i Biggs & Tang (2011) og Ulriksens (2014) teori om ’constructive alignment’. Undersøgelsens fokus er rettet mod en kritisk diskursanalyse af kompetencemålsbeskrivelserne i danskfaget. Undersøgelsen forsøger at besvare spørgsmålet: fungerer kompetencemålsbeskrivelserne i dansk kommunikativt sammenhængende og hensigtsmæssigt i forhold til deres intenderede modtagere? Teoretisk knyttes der an til en sammentænkning af Millers (1984) diskursorienterede genreteori og Gee´s kritiske diskursteori (2011) som forskningsperspektiv og rammesætning for de efterfølgende analyser. På det operationelle metodiske og begrebsanalytiske niveau arbejdes der med henvisning til Togebys (2014) pragmatiske tilgang. På baggrund af diskursanalysen konkluderes det, at kompetencemålsbeskrivelserne for danskfaget fremstår fragmenteret uden argumentation og præcise henvisninger til fagets stofområder.
Referencer
Bachtin, M. M. (1986): “Speech Genres and Other Late Essays”. Austin: University of Texas Press.
Ball, S.J. (20036): The teacher´s soul and the terrors of performativity. I: J. EDUCATION POLICY. Vol. 18. 2, 215:228.“Education Policy and Social Class. The selected works by Stephen J. Ball”. London.
Berge, K.L. (2006): Klassikeren: Introduksjon I: Rhetorica Scandinavica nr. 18 -2006.
Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen (2015).
Biesta, G.J. (2010): “Good Education in an Age of Measurement: Ethics, Politics, Democracy”. Boulder, Colorado.
Bitzer, L.F. (1980): Functional Communication. A Situational Perspective. I: Rhetoric in Transition, ed. White, E.E: Pennsylvania State University Press.
Biggs, J., &Tang, C. (2011): “Teaching for Quality learning at University”. (4.ed.) Maidenhead, England: Open University Press.
Bråten, I. (red) (2007): “Leseforståelse. Lesing i kunnskapsamfunnet - teori og praksis”. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Carlsen, B.B. (2010): “Genredidaktik - som en flerfaglig ressource I dansk”. Klim.
Carlsen, B.B. (2014): Kreativitet og innovation på skoleskemaet. Lærer vi gennem analogier? I: Lærerprofiler i dansk. Nye mål og kompetencer. Vol. 3. (Red. Mølgaard & Carlsen).
Carlsen, B.B. (2014): Det nye danskfag og dets fagdidaktiske udfordringer. I: Lærerprofiler i dansk. Nye mål og kompetencer. Vol. 3. (Red. Mølgaard & Carlsen).
Carlsen, B.B. (2015): Nye mål og kompetencer I dansk. I: Folkeskolen - efter reformen. (Red. Jens Rasmussen, Claus Holm og Andreas Rasch Christensen). Hans Reitzels Forlag.
Collin, R. (2012): Genre in Discourse, Discourse in Genre: A New Approach to the Study of Literate Practice. Journal of Literacy Research.
Gee, J.P. (2011): “An Introduction to Discourse Analysis. Theory and method”. Routledge.
Gee, J.P. (1989): Literacy, Discourse, And Linguistics: Introduction. The Journal of Education, Vol 171, Boston University.
Hattie, J. (2012): “Visible learning for teachers. Maximizing impact on learning”. Abingdon, Oxon: Routledge.
Jensen, E., & Rasch Christensen, A. (2012): Ny læreruddannelse - fremtidsorienteret og fleksibel. Kronik i Folkeskolen. Dk.
Kress, G. (2010): “Multimodality. A social semiotic approach to contemporary communication”. Routledge.
Miller, C.R. (1984): Genre As Social Action. I: Quarterly Journal Of Speech, 151-167.
Ongstad, S. (1996): “Analyse av læreplaner som kommunikative sjangrer”. Oslo.
Ongstad, S. (2007): Helt - eller stykkevis og delt? Den danske lærerutdannelsens nye ’bekendtgørelse’ som kommunikasjon. I: Carlsen, Kuhlmann og Striib (Rred). Skrifter 2007.
Petersen, K.B., & Carlsen, B.B. (2014): The International Claim in Teacher Education in Denmark. Discourses, Discussions, and Dilemmas. (Edt. Pia Maria Rabensteiner & Gerhard Rabensteiner). Education vol. 3., Schneider Verlag Hohengehren GmbH.
Rasmussen, J. & Rasch Christensen, A. (2015): Målstyring: nye Fælles Mål. I: Folkeskolen efter reformen. (Red. Jens
Rasmussen, Claus Holm og Andreas Rasch Christensen). Hans Reitzels Forlag.
Sekretariatet for følgegruppen for ny læreruddannelse (red) (2012): Deregulering og internationalisering - evaluering og anbefalinger om læreruddannelsen af 2006. Udgivet af: Styrelsen for Videregående uddannelser og uddannelsesstøtte for følgegruppen for ny læreruddannelse. København.
Searle, J.R. (1969):”Speech acts. An Essay in the philosophy of Language”. Cambridge University Press.
Skovmand, K. (2016): “Uden mål og med - forenklede Fælles Mål”? Hans Reitzels Forlag
Togeby, O. (2003): ”Fungerer denne sætning? Funktionel dansk sproglære”. Gad.
Togeby, O. (2014): ”Bland blot genrerne - ikke tekstarterne”.”. Samfundslitteratur.
Tønnesen, E.S. (2012): ”Sammensatte tekster -Børns Tekstpraksis”. Aarhus: Klim
Ulriksen, L. (2014): ”God undervisning på de videregående uddannelser”. Frydenlund.
Young, M. (2010): Alternative Educational Futures for a Knowledge Society. European Educational Research Journal, Vol. 9. No. 1.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Studier i Læreruddannelse og Profession kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler - efter publicering i Studier i Læreruddannelse og -profession - kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til LUP-redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret i nordiske tidsskrifter, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillader således ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC)
'Studier i læreruddannelse og -profession tillader at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions bibliotek (Institutional Repository) , hvis samtidigt forfatteren linker til artiklens DOI nummer.