Faglig kommunikation i et professionelt fællesskab – om sproglige og kommunikative muligheder for faglighed i praksis
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v1i1.27661Nøgleord:
Keywords, Connecting education and profession, professional communication, newly qualified teachers, language in context, teacher professionalism.Resumé
Abstract
This article is based on a project in ‘VIA Pedagogy, Teaching and Learning’ aiming to maintain and develop the professionalism of newly educated teachers during their first years of teaching. Recent research reveals challenges in students’ transition from teacher education to professional teaching life and suggests possible reasons why teachers tend to refrain from participating in professional peer dialogue. The article claims that lack of professional terminology might be one among several reasons for this and describes an intervention made in order to encourage and develop the use of professional terminology among newly educated teachers.
Resumé
Artiklen tager afsæt i et forsknings- og udviklingsprojekt i VIA Profession og Uddannelse med fokus på fastholdelse og udvikling af nydimitterede læreres faglighed i de første år i praksis. Med udgangspunkt i en række undersøgelser afdækkes udfordringer i transitionen fra læreruddannelse til lærerprofession, og mulige årsager til, at lærere ofte afstår fra at formulere sig fagligt i kollegial dialog, identificeres. I forlængelse heraf peges på læreres manglende fagsprog som en mulig delforklaring, og der gives et eksempel på en intervention i form af et tidsskrift som ét tiltag blandt flere, der kan medvirke til at styrke lærernes udvikling af et professionelt fagsprog.
Referencer
Barton, D., Hamilton, M. & Ivanič, R. (red.) (2000). Situated literacies. Reading and writing in con-text. London and New York: Routledge.
Flyvbjerg, B. (2010). Fem misforståelser om casestudiet. I Brinkman, S. & Tanggaard, L. (red.) Kva-litative metoder – en grundbog, København: Hans Reitzels Forlag.
Frederiksen, L.L., & Troelsen, S. (2013). Dimittendundersøgelse, Læreruddannelsen i Aarhus, Rapport nr. 4, Dimittendårgang 2011. VIA University College, Læreruddannelsen i Aarhus. http://www.viauc.dk/hoejskoler/psh/videncentre/didaktik/Documents/Forskningsrapporter/dimittendrapport-nr-4-2011-laereruddannelsen-i-aarhus.pdf
Frederiksen, L.L., & Beck, M. (2016). Upubliceret arbejdspapir.
Frederiksen, L.L., & Lund, J.H. (2011). Dimittendundersøgelse, Læreruddannelsen i Århus. Rapport nr. 3, dimittendårgang 2009. Læreruddannelsen i Århus, VIA. https://www.ucviden.dk/portal/files/10314885/dimittend_maj_2011f_rdig.pdf
Halliday, M.A. (1999). The Notion of Context in Language Education. I Ghadessy, M. (ed.), Text and Context in Functional Linguistics. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Iskov, T. & Troelsen, S. (2015). Teacher-Intentionality in Lower Secondary School Under the Influence of Final Assessments in Writing Literacy. Helsinki: Ikke publiceret præsentation, NoFa5.
Jakobson, R. (1960). Lingvistik og poetik. Dansk oversættelse i Vindrosen, nr. 7, u.å.
Jensen, L.B. (2001). Den sproglige dåseåbner – om at formidle faglig viden forståeligt. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag.
Lauritsen, H. (2012). Lærerteamet taler om det praktiske – ikke om elevernes læring. Folkeskolen nr. 23. http://www.folkeskolen.dk/520525/laererteamet-taler-om-det-praktiske--ikke-om-elevernes-laering
Lund, J.H., Hansen, S.J., & Madsen, P.H. (2016). Implementeringsfaglighed – et nyt aspekt i lærerprofessionens faglighed? I: Frederiksen, L.L. & Hedegaard, K.M. (red.): Veje til professionel udvikling – i læreruddannelse og lærerarbejde. Århus: Klim.
Matre, S. & Solheim, R. (2014). Lærarsamtalar om elevtekstar – mot eit felles fagspråk om skriving og vurdering. I Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-årsdagen. (s. 219-243). Novus Forlag.
Matre, S. & Solheim, R. (2015). Writing education and assessment in Norway: Towards shared understanding, shared language and shared responsibility. Special issue: Paradoxes and Negotiations in Scandinavian L1 Research in Languages, Literatures and Literacies, (red.) E. Krogh & S. Penne. L1-Educational Studies in Language and Literature, s. 1-33.
Nielsen, L.T. (2013). Teamsamarbejdets dynamiske stabilitet – en kulturhistorisk analyse af læreres læring i team. København: Forlaget UCC.
Nielsen, T.K. (2014). Teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne: Et systematisk review: Ph.d.-afhandling. København: Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet.
Rienecker, L., Jørgensen, P.S. & Gandil, M. (2016). Skriv en artikel. Om videnskabelige, faglige og formidlende artikler. 2. udg. København: Samfundslitteratur.
Schön, D.A. (2013). Uddannelse af den reflekterende praktiker – tiltag til en ny udformning af undervisning og læring for professionelle. Århus: Klim.
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (01. 06 2012). Reform af læreruddannelsen. Hentet fra UfM.dk/lovstof: http://ufm.dk/lovstof/politiske-aftaler/reform-af-laereruddannelsen
Undervisningsministeriet. (2011). BEK nr 562 af 01/06/2011, Bilag 6. Hentet fra Retsinformation.dk: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=137397#B6
Undervisningsministeriet. (07. 06 2013). Fremtidens folkeskole på vej. Hentet fra UVM.dk: http://www.uvm.dk/Aktuelt/~/UVM-DK/Content/News/Udd/Folke/2013/Jun/130601-Fremtidens-folkeskole-paa-vej
VIA Didaktik (2013). Bachelorvinkler på lærerprofessionen – et kritisk konstruktivt bidrag for undervisere, ledere og studerende ved læreruddannelserne og i grundskolen. Nr. 1. http://www.via.dk/forskning/paedagogik-didaktik-og-laering/profession-og-uddannelse/bachelorvinkler-paa-laererprofessionen
VIA Didaktik (2014). Bachelorvinkler på lærerprofessionen – et kritisk og konstruktivt bidrag til lærerstuderende og skolens professionelle. Nr. 2. http://www.via.dk/forskning/paedagogik-didaktik-og-laering/profession-og-uddannelse/bachelorvinkler-paa-laererprofessionen
VIA Didaktik (2015). Bachelorvinkler på lærerprofessionen – et kritisk og konstruktivt bidrag til lærerstuderende og skolens professionelle. Nr. 3. http://www.via.dk/forskning/paedagogik-didaktik-og-laering/profession-og-uddannelse/bachelorvinkler-paa-laererprofessionen
VIA Profession og Uddannelse (2016). Bachelorvinkler på lærerprofessionen – et kritisk og konstruktivt bidrag til lærerstuderende og skolens professionelle. Nr. 4. http://www.via.dk/forskning/paedagogik-didaktik-og-laering/profession-og-uddannelse/bachelorvinkler-paa-laererprofessionen
Wittgenstein, L. (1998). Tractatus Logico-Philosophicus. København: Samlerens Bogklub.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Studier i Læreruddannelse og Profession kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler - efter publicering i Studier i Læreruddannelse og -profession - kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til LUP-redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret i nordiske tidsskrifter, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillader således ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC)
'Studier i læreruddannelse og -profession tillader at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions bibliotek (Institutional Repository) , hvis samtidigt forfatteren linker til artiklens DOI nummer.