Faglig kommunikation i et professionelt fællesskab – om sproglige og kommunikative muligheder for faglighed i praksis

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v1i1.27661

Nøgleord:

Keywords, Connecting education and profession, professional communication, newly qualified teachers, language in context, teacher professionalism.

Resumé

 

Abstract

 

This article is based on a project in ‘VIA Pedagogy, Teaching and Learning’ aiming to maintain and develop the professionalism of newly educated teachers during their first years of teaching. Recent research reveals challenges in students’ transition from teacher education to professional teaching life and suggests possible reasons why teachers tend to refrain from participating in professional peer dialogue. The article claims that lack of professional terminology might be one among several reasons for this and describes an intervention made in order to encourage and develop the use of professional terminology among newly educated teachers.

 

Resumé

 

Artiklen tager afsæt i et forsknings- og udviklingsprojekt i VIA Profession og Uddannelse med fokus på fastholdelse og udvikling af nydimitterede læreres faglighed i de første år i praksis. Med udgangspunkt i en række undersøgelser afdækkes udfordringer i transitionen fra læreruddannelse til lærerprofession, og mulige årsager til, at lærere ofte afstår fra at formulere sig fagligt i kollegial dialog, identificeres. I forlængelse heraf peges på læreres manglende fagsprog som en mulig delforklaring, og der gives et eksempel på en intervention i form af et tidsskrift som ét tiltag blandt flere, der kan medvirke til at styrke lærernes udvikling af et professionelt fagsprog.

 

Forfatterbiografi

Solveig Troelsen, VIA University College

Lektor

Læreruddannelsen i Aarhus

Referencer

Abbott, A. (1988). The System of the Professions: An Essay on the Division of Expert Labor. Chicago: The University of Chicago Press.

Barton, D., Hamilton, M. & Ivanič, R. (red.) (2000). Situated literacies. Reading and writing in con-text. London and New York: Routledge.

Flyvbjerg, B. (2010). Fem misforståelser om casestudiet. I Brinkman, S. & Tanggaard, L. (red.) Kva-litative metoder – en grundbog, København: Hans Reitzels Forlag.

Frederiksen, L.L., & Troelsen, S. (2013). Dimittendundersøgelse, Læreruddannelsen i Aarhus, Rapport nr. 4, Dimittendårgang 2011. VIA University College, Læreruddannelsen i Aarhus. http://www.viauc.dk/hoejskoler/psh/videncentre/didaktik/Documents/Forskningsrapporter/dimittendrapport-nr-4-2011-laereruddannelsen-i-aarhus.pdf

Frederiksen, L.L., & Beck, M. (2016). Upubliceret arbejdspapir.

Frederiksen, L.L., & Lund, J.H. (2011). Dimittendundersøgelse, Læreruddannelsen i Århus. Rapport nr. 3, dimittendårgang 2009. Læreruddannelsen i Århus, VIA. https://www.ucviden.dk/portal/files/10314885/dimittend_maj_2011f_rdig.pdf

Halliday, M.A. (1999). The Notion of Context in Language Education. I Ghadessy, M. (ed.), Text and Context in Functional Linguistics. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Iskov, T. & Troelsen, S. (2015). Teacher-Intentionality in Lower Secondary School Under the Influence of Final Assessments in Writing Literacy. Helsinki: Ikke publiceret præsentation, NoFa5.

Jakobson, R. (1960). Lingvistik og poetik. Dansk oversættelse i Vindrosen, nr. 7, u.å.

Jensen, L.B. (2001). Den sproglige dåseåbner – om at formidle faglig viden forståeligt. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag.

Lauritsen, H. (2012). Lærerteamet taler om det praktiske – ikke om elevernes læring. Folkeskolen nr. 23. http://www.folkeskolen.dk/520525/laererteamet-taler-om-det-praktiske--ikke-om-elevernes-laering

Lund, J.H., Hansen, S.J., & Madsen, P.H. (2016). Implementeringsfaglighed – et nyt aspekt i lærerprofessionens faglighed? I: Frederiksen, L.L. & Hedegaard, K.M. (red.): Veje til professionel udvikling – i læreruddannelse og lærerarbejde. Århus: Klim.

Matre, S. & Solheim, R. (2014). Lærarsamtalar om elevtekstar – mot eit felles fagspråk om skriving og vurdering. I Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-årsdagen. (s. 219-243). Novus Forlag.

Matre, S. & Solheim, R. (2015). Writing education and assessment in Norway: Towards shared understanding, shared language and shared responsibility. Special issue: Paradoxes and Negotiations in Scandinavian L1 Research in Languages, Literatures and Literacies, (red.) E. Krogh & S. Penne. L1-Educational Studies in Language and Literature, s. 1-33.

Nielsen, L.T. (2013). Teamsamarbejdets dynamiske stabilitet – en kulturhistorisk analyse af læreres læring i team. København: Forlaget UCC.

Nielsen, T.K. (2014). Teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne: Et systematisk review: Ph.d.-afhandling. København: Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet.

Rienecker, L., Jørgensen, P.S. & Gandil, M. (2016). Skriv en artikel. Om videnskabelige, faglige og formidlende artikler. 2. udg. København: Samfundslitteratur.

Schön, D.A. (2013). Uddannelse af den reflekterende praktiker – tiltag til en ny udformning af undervisning og læring for professionelle. Århus: Klim.

Uddannelses- og Forskningsministeriet. (01. 06 2012). Reform af læreruddannelsen. Hentet fra UfM.dk/lovstof: http://ufm.dk/lovstof/politiske-aftaler/reform-af-laereruddannelsen

Undervisningsministeriet. (2011). BEK nr 562 af 01/06/2011, Bilag 6. Hentet fra Retsinformation.dk: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=137397#B6

Undervisningsministeriet. (07. 06 2013). Fremtidens folkeskole på vej. Hentet fra UVM.dk: http://www.uvm.dk/Aktuelt/~/UVM-DK/Content/News/Udd/Folke/2013/Jun/130601-Fremtidens-folkeskole-paa-vej

VIA Didaktik (2013). Bachelorvinkler på lærerprofessionen – et kritisk konstruktivt bidrag for undervisere, ledere og studerende ved læreruddannelserne og i grundskolen. Nr. 1. http://www.via.dk/forskning/paedagogik-didaktik-og-laering/profession-og-uddannelse/bachelorvinkler-paa-laererprofessionen

VIA Didaktik (2014). Bachelorvinkler på lærerprofessionen – et kritisk og konstruktivt bidrag til lærerstuderende og skolens professionelle. Nr. 2. http://www.via.dk/forskning/paedagogik-didaktik-og-laering/profession-og-uddannelse/bachelorvinkler-paa-laererprofessionen

VIA Didaktik (2015). Bachelorvinkler på lærerprofessionen – et kritisk og konstruktivt bidrag til lærerstuderende og skolens professionelle. Nr. 3. http://www.via.dk/forskning/paedagogik-didaktik-og-laering/profession-og-uddannelse/bachelorvinkler-paa-laererprofessionen

VIA Profession og Uddannelse (2016). Bachelorvinkler på lærerprofessionen – et kritisk og konstruktivt bidrag til lærerstuderende og skolens professionelle. Nr. 4. http://www.via.dk/forskning/paedagogik-didaktik-og-laering/profession-og-uddannelse/bachelorvinkler-paa-laererprofessionen

Wittgenstein, L. (1998). Tractatus Logico-Philosophicus. København: Samlerens Bogklub.

Downloads

Publiceret

2016-09-30

Citation/Eksport

Troelsen, S. (2016). Faglig kommunikation i et professionelt fællesskab – om sproglige og kommunikative muligheder for faglighed i praksis. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 1(1), 142–156. https://doi.org/10.7146/lup.v1i1.27661