Lærerstuderendes meningsskabende processer i deres praktikopgaver
– når studerende forbinder teori og praksis
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v10i2.152751Nøgleord:
teori/praksis, praktikopgaver, meningsskabende processer, envisionment building, teoretisk rammesætning, legitimering, theory/practice, practicum assignments, meaning-making processes, theoretical framing, legitimationResumé
Resumé
I læreruddannelsen i Danmark bliver de studerende vurderet på, hvorvidt de kan forbinde teori og praksis i deres eksamensopgaver. Spørgsmålet, som vi søger at undersøge i denne artikel, er, hvordan de studerende forsøger at skabe mening i forbindelserne mellem teori og praksis i spændingsfeltet mellem nogle konkrete oplevede praksiserfaringer og de institutionelle rammer for læreruddannelsen. Artiklen undersøger 68 studerendes praktikopgaver på deres praktikniveau 1. Opgaverne er kodet induktivt med udgangspunkt i Langers (2011) tekstteori og begrebet envisionment building for at undersøge, på hvilke måder de studerende er henholdsvis inde i praksis, ude af praksis, fx i teorien, og hvordan de forbinder disse. Analysen af praktikeksamensopgaverne viser, at den teoretiske rammesætning, fx i lærebøgerne, hvor de studerende skal forholde sig teoretisk til didaktik, relationskompetence og klasseledelse, er styrende for, hvordan og hvad de ser i deres praksis. Det ses, ved at de studerende fortæller videre eller tilpasser deres praksiserfaringer til de teoretiske forståelser fremfor at forholde sig til, hvad der faktisk sker i situationen. Dette peger frem mod en diskussion om, hvordan vi på læreruddannelsen får studerende til at udvide og nuancere deres indsigt i praksis med teori fremfor at reducere og lukke deres forståelser.
Referencer
Andersen, I. H., Böwadt, P. R., & Haslund, S. (2023). Litteratur i praktikopgaver: en undersøgelse af de studerendes litteraturvalg i praktikfaget. Københavns Professionshøjskole.
Canger, T., & Kaas, A. L. (2016/2021) Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde (1. og 2. udg.). Hans Reitzels Forlag.
Carr, W. (1987). What is an educational practice? Journal of the Philosophy of Education, 21(2), 163–175.
Engelsen, K. S., Trædal, L. T., Moe, V. F., & Riiser, A. (2024). En forskningsintegrert og praksisorientert utdanning?: Analyse av de første masteroppgavene i Grunnskolelærerutdanningene ved Høgskulen på Vestlandet våren 2022. Uniped, 47(2), 128-141. https://doi.org/10.18261/uniped.47.2.5
Engvik, G. (2018). Hvordan forstår lærere utfordringer i praksisopplæringen? En studie av eksamenstekster. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 3(1), 44-58. https://doi.org/10.15845/ntvp.v3i1.1405
Ertsas, T. I., & Irgens, E. (2017). Professional theorizing. Teachers and Teaching, 23(3), 332-351. https://doi.org/10.1080/13540602.2016.1205013
Fairclough, N. (2008). Kritisk diskursanalyse. Hans Reitzels Forlag.
Flyvbjerg, B. (2009). Samfundsvidenskab som virker: hvorfor samfundsforskningen fejler, og hvordan man får den til at lykkes igen. Akademisk Forlag.
Hansen, F. T. (2008). At stå i det åbne: Dannelse gennem filosofisk undren og nærvær. Hans Reitzels Forlag.
Haastrup, L., & Knudsen, L. E. D. (2015). Teori- og praksisdidaktik. Forlaget Unge Pædagoger.
Holm-Pedersen, P., & Böwadt, P. R. (2023). “Praktikken er jo der, man kommer tættest på virkeligheden” – en undersøgelse af udviklingen af praksisnær viden til praktikeksamen. Studier i læreruddannelse og -profession. 8(2), 88-108.
Jensen, E. (2015). Didaktik: Praktikbog 1 til læreruddannelsen. Akademisk Forlag.
Johansen, M., & Frederiksen, L. (2013). Teori og praksis i de danske professionsuddannelser. Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning, 6. https://doi.org/10.7577/nbf.578.
Langer, J. A. (2011). Envisioning Litterature: literary understanding and literature instruction (2. udg.). Teachers Collage Press.
Korthagen, F. A. J., & Kessel, J. P. A. M. (1999). Linking Theory and Practice: Changing the Pedagogy of Teacher Education. Educational Researcher, 28(4), 4-77. https://doi.org//10.3102/0013189X028004004
Korthagen, F. A. J. (2008). Linking Practice and Theory – The Pedagogy of Realistic Teacher Education. Routledge.
Kvernbekk, T. (2018). Evidensbasert praksis: Utvalgte kontroverser. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 4. https://doi.org/10.23865/ntpk.v4.1153
Munch, P. (2008). Teori og praksis: udfordringen til professionsuddannelserne. I C. Madsen & P. Munch (red.), Med Dewey in mente. Klim.
Nielsen, B. L. (2014). Pre-service teachers’ meaning-making when collaboratively analysing video from school practice for the bachelor project at college. European Journal of Teacher Education, 38(3), 341–357. http://dx.doi.org/10.1080/02619768.2014.983066
Saugstad, T. (2002). Educational Theory and Practice in an Aristotelian Perspective. Scandinavian Journal of Educational Research, 46(4), 373–390. https://doi.org/10.1080/0031383022000024561
Sunesen, K. S. K (2018). Inddrag elevernes perspektiv. Akademisk Forlag.
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2013). Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen. BEK nr 231 af 08/03/2013 https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2013/231
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2022). Aftale om reform af læreruddannelse. En ambitiøs læreruddannelse tæt på folkeskolen og til gavn for folkeskolen. https://ufm.dk/lovstof/politiske-aftaler/aftale-om-reform-af-laereruddannelsen-13-september-2022.pdf
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2022). Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen. BEK nr 707 af 11/06/2024 https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/707
Weniger, E. (1957). Die eigenständigkeit der erziehung in theorie und praxis. Probleme der akademischen Lehrerbildung. Verlag Julius Beltz.
Østern, A.-L., Engvik, G., & Hansen, K. H. (2020). Teori om praksisarkitektur i skolebasert videreutdanning av praksislærere ved en universitetsskole: En studie av responssløyfer mellom praksis og praksisarkitektur i to studentoppgaver. Norsk pedagogisk tidskrift, 104 (4), 330-346.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Uffe Ladegaard, Pernille Damm Mønsted Pjedsted

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Studier i læreruddannelse og -profession modtager kun manuskripter som ikke tidligere har været publiceret i nordiske tidsskrifter og ikke er samtidigt er indsendt til andre tidsskrifter.
Forfattere giver tidsskriftet ret til første publicering og bevarer deres ophavsret.
Udgivne artikler er omfattet af Creative Commons licens CC BY-NC-ND. By (navngivning), NC, (non commerical), ND (no derivatives). Den tillader alene spredning af værket til offentligheden, dvs. downloade og dele dem med andre, så længe dit værk krediteres, ikke ændres eller anvendes komercielt. https://creativecommons.org/share-your-work/).