”Vi taler jo ikke så meget med eleverne, men til eleverne”
Lærerstuderendes anvendelse af videoanalyse til arbejdet med fagsprog
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v10i2.152746Nøgleord:
fagsprog, kernepraksisser, videografiske observationerResumé
Resumé
I denne artikel undersøges lærerstuderendes anvendelse af fagsprog i egen undervisning og deres didaktiske refleksioner gennem videobaserede analyser (Blikstad-Balas, 2016; Blikstad-Balas & Jenset, 2024). QUINT-studier (Universitetet i Oslo, 2024) fremhæver, at struktureret analyse og refleksion over videooptagelser af undervisning kan styrke lærerstuderendes professionelle forståelse af undervisning. Artiklen præsenterer resultaterne af et studie, hvor sigtet var at udforske lærerstuderendes forståelse af brugen af fagsprog i deres undervisningspraksis samt deres metareflekterende gruppedialoger, når de analyserer videoer af egen undervisning. Studiet er gennemført i fagene dansk, fysik/kemi, samfundsfag og historie med det formål at undersøge de studerendes brug af fagsprog på tværs af fag. Studiet består af 16 videooptagelser af undervisningssekvenser i de fire fag og tilhørende audiooptagelser af lærerstuderendes analyser ved brug af en udviklet analyseramme og refleksion gennem gruppedialoger. Afslutningsvist diskuteres det, om lærerstuderendes videografiske analyser og metarefleksioner kan være redskaber som støtte for den studerendes fagsproglige udvikling.
Referencer
Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen. BEK nr 707 af 11/06/2024.
Blikstad-Balas, M. (2016). Key challenges of using video when investigating social practices in education: contextualization, magnification, and representation. International Journal of Research & Method in Education, 40(5), 511-523. https://doi.org/10.1080/1743727X.2016.1181162
Blikstad-Balas, M. & Jenset, I. S. (2024). Using Video to Foster teacher Development. Improving Professional Practice through Adaptation and Reflection. Routledge.
Blikstad-Balas, M., Klette, K., & Tengberg, M. (2021). Ways of Analyzing Teaching Quality: Potential and Pitfalls. Universitetsforlaget.
Blomberg, G., Stürmer, K., & Seidel, T. (2011). How pre-service teachers observe teaching on video: effects of viewers’ teaching subjects and the subject of the video. Teaching and Teacher Education, 27(7), 1131-1140. https://doi.org/10.1016/j.tate.2011.04.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Børne- og Undervisningsministeriet (2019). Samfundsfag Fælles Mål. Emu. https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_F%C3%A6llesM%C3%A5l_Samfundsfag.pdf
Cuenca, A. (2021). Proposing Core Practices for Social Studies Teacher Education: A Qualitative Content Analysis of Inquiry-Based Lessons. Journal of Teacher Education, 72(3), 298-313. https://doi.org/10.1177/0022487120948046
Dam-Christensen, E. (2021). Kritisk undersøgende samtaler i elevernes gruppearbejde i skolen. Et didaktisk designeksperiment i udskolingselevers faglige gruppesamtaler i danskfaget [ph.d.-afhandling, Syddansk Universitet]. https://www.ucviden.dk/da/publications/kritisk-unders%C3%B8gende-samtaler-i-elevernes-gruppearbejde-i-skolen--3
Dysthe, O. (1995). Det flerstemmige klasserum. Skrivning og samtale for at lære. Klim.
Gibbons, P. (2016). Styrk sproget, styrk læringen. Samfundslitteratur.
Goffman, E. (1990). The Presentation of Self in Everyday Life. (2. udg.). Penguin.
Grossman, P. (red.) (2018). Teaching Core Practices in Teacher Education. Harvard Education Press.
Jacobsen, G. K., & Mulvad, R. (2022). Ind i naturfag: Fra tekster til naturfaglig kompetence. Akademisk Forlag.
Jakobsen, A. S. (2017). From implicit norms to explicit skills – focusing on Danish academic vocabulary. Academic Language in a Nordic Setting – Linguistic and Educational Perspectives, 9(3), 59-76.
Jaworsky, A., & Coupland, N. (red.) (2014). The Discourse Reader. (3. udg.). Routledge.
Klette, K., & Blikstad-Balas, M. (2018). Observation manuals as lenses to classroom teaching: Pitfalls and possibilities. European Educational Research Journal, 17(1), 129-146.
Kvande, L., & Olofsson, H. (red.) (2024). Begreper om og i samfunnet: Teori, empiri og analyse av begrepsforståelse og -læring i samfunnsfag. Universitetsforlaget.
Littleton, K., & Mercer, N. (2013). Interthinking: Putting talk to work. Routledge.
Luke, A. (2000). Critical Literacy in Australia: A Matter of Context and Standpoint. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 43(5), 448-461.
Maine, F. (2015). Dialogic Readers – Children talking and thinking together about visual texts. Routledge.
McDonald, M., Kazemi, E., & Kavanagh, S. S. (2013). Core Practices and Pedagogies of Teacher Education: A Call for a Common Language and Collective Activity. Journal of Teacher Education, 64(5), 378-386.
Maton, K. (2020). Semantic Waves. Context, complexity and academic discourse. I J. R. Martin, K. Maton & Y. J. Doran (red.), Accessing Academic Discourse (s.59-85). Routledge.
Mercer, N. (2005). Sociocultural Discourse Analysis: Analysing Classroom Talk as a Social Mode of Thinking. Journal of Applied Linguistics 1(2), 137-168.
Penn GSE (2024). Protocol for Language Arts Teaching Observation (PLATO). https://phillymap.gse.upenn.edu/our-expertise/protocol-language-arts-teaching-observation-plato
Polias, J. (2020). Fagsprog i naturfag: at læse, skrive og gøre naturfag. Akademisk Forlag.
Roald, T., & Køppe, S. (2008). Generalisering i kvalitative metoder. Psyke & Logos, 29(1), 14. 86-99. https://doi.org/10.7146/pl.v29i1.8430
Slot, M. F., Hjarnø, G., Reng, M., & Moe, C. B. (2022). Learning to Notice og brug af videooptaget undervisning i læreruddannelsen. Studier i læreruddannelse og -profession, 7(2), 9-29. https://doi.org/10.7146/lup.v7i2.132892
Universitetet i Oslo (2024). QUINT – Quality in Nordic Teaching. www.uv.uio.no/quint/english/
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Nadine Malich-Bohlig, Eva Dam-Christensen, Hildegunn Juulsgaard Johannesen, Lars Petersen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Studier i læreruddannelse og -profession modtager kun manuskripter som ikke tidligere har været publiceret i nordiske tidsskrifter og ikke er samtidigt er indsendt til andre tidsskrifter.
Forfattere giver tidsskriftet ret til første publicering og bevarer deres ophavsret.
Udgivne artikler er omfattet af Creative Commons licens CC BY-NC-ND. By (navngivning), NC, (non commerical), ND (no derivatives). Den tillader alene spredning af værket til offentligheden, dvs. downloade og dele dem med andre, så længe dit værk krediteres, ikke ændres eller anvendes komercielt. https://creativecommons.org/share-your-work/).