Legemedier
– et begreb om læremidler i arbejdet med legende tilgange til undervisning
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v10i2.152577Nøgleord:
læremidler, legemedier, playful learning, materialitet, læreruddannelsenResumé
Resumé
Gennem denne artikel undersøges, hvordan en konceptualisering af læremidler som legemedier kan bidrage til nye forståelser af læremidlers rolle, når der arbejdes med legende tilgange til undervisning på læreruddannelsen. Gennem analyse af empirisk materiale fra et designbaseret forskningsprojekt viser artiklen, hvordan denne konceptualisering fungerer som et produktivt begreb mod tendensen til at naturalisere læremidler i undervisningen. I artiklen vises, hvordan legemediebegrebet i stedet åbner for tre centrale bidrag i forhold til læremidlers funktion og brug: 1) at bryde med umiddelbare brugsmønstre gennem eksperimenterende praksis, 2) at udvide forståelsen for studerende af, hvad der kan inkluderes som læremidler, samt 3) at synliggøre, hvordan læremidler aktivt former deltagelse og forståelse i undervisningssituationer. Der argumenteres for, at denne konceptualisering er særligt aktuel i læreruddannelsen, hvor studerende skal udvikle kompetencer til at skabe varieret og engagerende undervisning i deres kommende professionelle praksis.
Referencer
Anderson, T., & Shattuck, J. (2012). Design-Based Research: A Decade of Progress in Education Research? Educational Researcher, 41(1), 16-25. https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X11428813
Barab, S., & Squire, K. (2004). Design-Based Research: Putting a Stake in the Ground. Journal of the Learning Sciences, 13(1), 1-14. https://doi.org/10.1207/s15327809jls1301_1
Bekendtgørelse af lov om folkeskolen, LBK nr 1396 af 05/10/2022 (2022). https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1396
Boysen, M. S. W., Sørensen, M. C., Jensen, H., Von Seelen, J., & Skovbjerg, H.-M. (2022). Playful learning designs in teacher education and early childhood teacher education: A scoping review. Teaching and Teacher Education, 120, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103884
Brinkmann, S. (2014). Doing Without Data. Qualitative Inquiry, 20(6), 720-725. https://doi.org/10.1177/1077800414530254
Dalsgaard, P. (2017). Understanding the Nature and Role of Tools in Design. International Journal of Design, 11(1), 21-33.
Duedahl, T. V. (2024). Udvikling af andenordensdidaktisk praksis i læreruddannelsens Playlabs: En designbaseret undersøgelse af, hvordan eksisterende praksis kan udvikles i et andenordensdidaktisk perspektiv. Ph.d.-adhandling. Aalborg University Open Publishing.
Emerson, R. M., Fretz, R. I., & Shaw, L. L. (2011). Writing ethnographic fieldnotes (2. udg.). The University of Chicago Press.
Eriksen, K. K. (2015). Professionel refleksivitet og fantasi-velfærdsteknologi og professionsfremtid i uddannelsesnutid. I K. K. Eriksen, M. Hansbøl, N. H. Helms & M. Vestbo (red.), Velfærd, teknologi og læring: I et professionsperspektiv (s. 23-48). UCSJ Forlag. https://www.ucviden.dk/da/publications/velf%C3%A6rd-teknologi-og-l%C3%A6ring-i-et-professionsperspektiv
Fink, E., Saine, U., & Saine, T. (1968). The Oasis of Happiness: Toward an Ontology of Play. Yale French Studies, 41, 19-30. https://doi.org/10.2307/2929663
Folkeskoleloven, 2024. Bekendtgørelse Af Lov Om Folkeskolen, LBK nr 989 af 27/08/2024 (2024). https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/989
Gissel, S. T., & Buch, B. (2020). A systematic review of research on how students and teachers use didactic learning materials in L1. Learning Tech, 7, 90-129. https://doi.org/10.7146/lt.v5i7.117281
Gold, R. L. (1958). Roles in Sociological Field Observations. Social Forces, 36(3), 217-223. https://doi.org/10.2307/2573808
Hansen, J. J. (2006). Mellem design og didaktik: Om digitale læremidler i skolen. Ph.d.-afhandling. SDU.
Hansen, T. I. (2016). Læremidler og læremiddelforskning i Danmark. Learning Tech, 1(1), 7-35. https://doi.org/10.7146/lt.v1i1.107618
Hansen, T. I. (2020). The quality of quality: Toward a semiotics of quality in learning materials. Learning Tech, 5(8), 40-61. https://doi.org/10.7146/lt.v5i8.120896
Heidegger, M. (1962). Being and Time (7. udg.). Blackwell Publishing.
Holflod, K., & Berg, M. S. (2022). Materialitet, kropslighed og kommunikation i legeeksperimenter på tværs af uddannelser. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(33), 47-64. https://doi.org/10.7146/dut.v17i33.131907
Jensen, J. B., Pedersen, O., Lund, O., & Skovbjerg, H. M. (2022). Playful approaches to learning as a realm for the humanities in the culture of higher education: A hermeneutical literature review. Arts and Humanities in Higher Education, 21(2), 1-22. https://doi.org/10.1177/14740222211050862
Johansen, S. L. (2017). Everyday Media Play. Children’s Playful Media Practices. Conjunctions. Transdisciplinary Journal of Cultural Participation, 4(1). https://doi.org/10.7146/tjcp.v4i1.103493
Jørgensen, H. H., Schrøder, V., & Skovbjerg, H. M. (2022). Playful Learning, Space and Materiality: An Integrative Literature Review. Scandinavian Journal of Educational Research, 67(3), 419-432. https://doi.org/10.1080/00313831.2021.2021443
Krogh, P. G., Markussen, T., & Bang, A. L. (2015). Ways of Drifting – Five Methods of Experimentation in Research Through Design. I A. Chakrabarti (red.), ICoRD’15 – Research into Design Across Boundaries Volume 1 (s. 39-50). Springer. https://doi.org/10.1007/978-81-322-2232-3_4
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2009). Interview: Introduktion til et håndværk (2. udg.). Hans Reitzels Forlag.
Lausen, L. A. (2023). Playing With Ways of Knowing: Play, Atmosphere and Experience in Danish Teacher Education. Ph.d.- afhandling. Designskolen Kolding.
Lausen, L. A., Oreskov, S. W., & Skovbjerg, H. M. (2022). Evaluering af videnspraksisser i undervisningsrummet. CEPRA-striben, 31, 26–37. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n31.502
Lave, J., & Wenger, E. (2008). Situated learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press.
Lundtofte, T. E., Odgaard, A. B., & Drotner, K. (2022). Making digital play work: Danish children’s playful and creative production with digital media. I K. Kumpulainen, A. Kajamaa, O. Erstad, Å. Mäkitalo, K. Drotner & S. Jakobsdóttir (red.), Nordic Childhoods in the Digital Age (s. 168-180). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003145257-18
McKenney, S. E., & Reeves, T. C. (2019). Conducting Educational Design Research (2. udg.). Routledge/Taylor & Francis Group.
Nørgård, R. T., & Whitton, N. (red.). (2024). The Playful University: Philosophy, Pedagogy, Politics and Principles. Routledge. https://www.routledge.com/The-Playful-University-Philosophy-Pedagogy-Politics-and-Principles/Norgard-Whitton/p/book/9781032408453
Patton, M. Q. (2015). Fieldwork Strategies and Observation Methods. I Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice (4. udg., s. 327-420). SAGE Publications.
Pink, S. (2015). Doing sensory ethnography (2. udg.). SAGE Publications.
Playful Learning (2021). Forskning [Research]. Playful Learning. https://playful-learning.dk/forskning/
Schnack, K. (1995). Lærebøger som læseplaner i praksis? I Læseplansstudier 2. Danmarks Lærerhøjskole.
Schrøder, V., Jørgensen, H. H., & Skovbjerg, H. M. (2024). Faglige forbindelser i legende læreprocesser i playlab. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 10(4). https://doi.org/10.23865/ntpk.v10.5919
Sicart, M. (2014). Play matters. MIT Press.
Skovbjerg, H. M. (2021). On Play. Samfundslitteratur.
Skovbjerg, H. M., & Jørgensen, H. H. (2025). Play order in an educational context: Exploring Play qualities through Play Practices. I R. T. Nørgård & N. Whitton (red.), The Playful University: Philosophy, Pedagogy, Politics and Principles (s. 111-129). Routledge.
Sutton-Smith, B. (1997). The ambiguity of play. Harvard University Press.
Szulevics, T. (2015). Deltagerobservation. I S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.), Kvalitative metoder: En grundbog (2. udg., s. 81-96). Hans Reitzels Forlag.
Whitton, N. (2018). Playful learning: Tools, techniques, and tactics. Research in Learning Technology, 26, 1-12. https://doi.org/10.25304/rlt.v26.2035
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Agnes Lausen, Helle Marie Skovbjerg

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Studier i læreruddannelse og -profession modtager kun manuskripter som ikke tidligere har været publiceret i nordiske tidsskrifter og ikke er samtidigt er indsendt til andre tidsskrifter.
Forfattere giver tidsskriftet ret til første publicering og bevarer deres ophavsret.
Udgivne artikler er omfattet af Creative Commons licens CC BY-NC-ND. By (navngivning), NC, (non commerical), ND (no derivatives). Den tillader alene spredning af værket til offentligheden, dvs. downloade og dele dem med andre, så længe dit værk krediteres, ikke ændres eller anvendes komercielt. https://creativecommons.org/share-your-work/).