Afprøvning af undervisning for mellemtrinselever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v10i1.150441Nøgleord:
afkodningsvanskeligheder, stavevanskeligheder, mellemtrin, skriftens principper, flydende læsning, delvist klassebaseret indsatsResumé
Problemstilling: Der er stor variation i tilbud til elever med lettere kodningsvanskeligheder. Det kan afspejle manglende adgang til og viden om hjælpsomme indsatser for målgruppen.
Forskningsspørgsmål: Kan en delvist klassebaseret indsats forbedre læse- og stavefærdighed for elever med lettere kodningsvanskeligheder?
Metode: To 12-ugers indsatser med fokus på hhv. betydningsprincippet og flydende læsning blev hver afprøvet i 16 klasser (3. og 4. kl.) og sammenlignet med 20 kontrolklasser. Målgruppen deltog i fire ugentlige lektioner: to i almindelig klasse og to i grupper med ca. otte elever. Indsatserne blev evalueret med et før- og eftertestdesign.
Fund: Der var signifikant effekt i betydningsprincip-gruppen på stavning og i flydende læsning-gruppen på ordlæsningspræcision. For de fleste øvrige mål af læsning af stavning fandt vi positive, men ikke signifikante effekter.
Konklusioner: Det var til en vis grad muligt at støtte målgruppen i en delvis klassebaseret intervention. Mulige forbedringer af indsatserne diskuteres.
Referencer
Arnbak, E., Wischmann, S., Gellert A. S. (2019). Ordnøglen: Elevbog. Vejledning: Lær om morfemstrategien. Gyldendal.
Brandt, G. (2019). Flydende læsning i praksis. Akademisk Forlag.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203771587
Center for Læseforskning, Københavns Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, Socialstyrelsen, & Undervisningsministeriet (2024). Faglig vejledning til Ordblindetesten. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf24/jan/240130faglig-vejledning-til-ordblindetesten.pdf
Daugaard, H. T., & Nielsen, A. V. (2019). Tag ordet med dig! Lærervejledning til Bog 1 – Brug morfemerne, Bog 2 – Brug konteksten. Gyldendal.
Elbro, C., & Poulsen, M. (2015). Hold i virkeligheden: statistik og evidens i uddannelse. Hans Reitzel.
Gellert, A. S., Petersen, D. K., Borstrøm, I., Poulsen, M., & Elbro, C. (2024). Tidlig indsats mod ordblindhed – en effektundersøgelse med elever i 1. klasse. NyS – Nydanske Sprogstudier, 66, 36-65. https://www.nys.dk/article/view/148749/194703
Hurst, A. (2023). Introduction to Qualitative Research Methods: A Helpful Guide for Undergraduates and Graduate Students in the Social Sciences. Oregon State University.
Juul, H. (2015). Testning af skriftsproglige færdigheder hos voksne med høretab. Norsk tidsskrift for logopedi, 61(1), 16-25.
Juul, H., Gellert, A. S., Petersen, D. K., & Engmose, S. E. (2023a). Indsatser for elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder. Hvad siger forskningen? Viden om Literacy, 33, 114-121. https://videnomlaesning.dk/media/5437/33_holger-juul_anna-steenberg-gellert_dorthe-klint-petersen_stine-fuglsang-engmose.pdf
Juul, H., Gellert, A. S., Petersen, D. K., & Engmose, S. E. (2023b). Undervisning af elever i 3. og 4. klasse med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder. Hvad kan anbefales? Rapport om forskningskortlægning. https://static-curis.ku.dk/portal/files/345366208/Kortl_gningsrapport_Juul_mfl_maj2023.pdf
Lovett, M. W., Lacerenza, L., & Borden, S. L. (2000). Putting Struggling Readers on the PHAST Track: A Program to Integrate Phonological and Strategy-Based Remedial Reading Instruction and Maximize Outcomes. Journal of Learning Disabilities, 33(5), 458-476. https://doi.org/10.1177/002221940003300507
Møller, H. L., Arnbak, E., Petersen, D. K., Poulsen, M., Juul, H., & Elbro, C. (2014). Teknisk Rapport om Ordblindetesten. https://ordblindetest.nu/vejleder/pdf/TekniskRapportOrdblindetesten.pdf
Nielsen, I. B., & Petersen, D. K. (1992). DIAVOK – en diagnostisk læse- og stavetest. AOFs landsforbund.
O’Connor, R. E., White, A., & Swanson, H. L. (2007). Repeated Reading versus Continuous Reading: Influences on Reading Fluency and Comprehension. Exceptional children, 74(1), 31-46. https://doi.org/10.1177/001440290707400102
Petersen, D. K., & Juul, H. (2016). Hvad betyder ordlængde og kompleksitet for elevers stavefærdighed? En sammenligning af ordblinde og normalt læsende elever. Kognition & Pædagogik, 99, 55-66.
Petersen, D. K., & Juul, H. (2024). Lyd og Betydning. Materiale til afdækning af læsning og stavning på mellemtrinnet. Vejledning. Dansk Psykologisk Forlag.
Poulsen, M., Juul, H., & Elbro, C. (2023). A national test of dyslexia. Annals of Dyslexia, 73(3), 337-355. https://doi.org/10.1007/s11881-023-00285-5
Rønberg, L., & Petersen, D. K. (2023). EVALD lærervejledning (2. udg.). Dansk Psykologisk Forlag.
STUK (2024a). Lydligt baserede strategier til ordlæsning og stavning. https://emu.dk/sites/default/files/2024-05/gsk_ordblindhed_gul%20gruppe_inspirationskatalog_lydligt%20baserede%20strategier.pdf
STUK (2024b). Morfologisk baserede strategier til ordlæsning, stavning og forståelse. https://emu.dk/sites/default/files/2024-05/gsk_ordblindhed_gul%20gruppe_inspirationskatalog_Morfologisk%20inspirerede%20strategier.pdf
STUK (2024c). Strategier til udvikling af flydende læsning. https://emu.dk/sites/default/files/2024-05/gsk_ordblindhed_gul%20gruppe_inspirationskatalog_om%20flydende%20l%C3%A6sning.pdf
Svendsen, H. B. (2020). Kommunale indsatser for ordblinde elever. https://www.videnomlaesning.dk/media/3402/svendsen-helle-bundgaard-2020-final.pdf
Swanson, H. L., & O’Connor, R. (2009). The Role of Working Memory and Fluency Practice on the Reading Comprehension of Students Who Are Dysfluent Readers. Journal of learning disabilities, 42(6), 548-575. https://doi.org/10.1177/0022219409338742
Toste, J. R., Williams, K. J., & Capin, P. (2017). Reading Big Words: Instructional Practices to Promote Multisyllabic Word Reading Fluency. Intervention in School and Clinic, 52(5), 270-278. https://doi.org/10.1177/1053451216676797
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Forfatter og tidsskrift

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Studier i Læreruddannelse og Profession kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler - efter publicering i Studier i Læreruddannelse og -profession - kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til LUP-redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret i nordiske tidsskrifter, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillader således ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC)
'Studier i læreruddannelse og -profession tillader at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions bibliotek (Institutional Repository) , hvis samtidigt forfatteren linker til artiklens DOI nummer.