Afprøvning af undervisning for mellemtrinselever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v10i1.150441

Nøgleord:

afkodningsvanskeligheder, stavevanskeligheder, mellemtrin, skriftens principper, flydende læsning, delvist klassebaseret indsats

Resumé

Problemstilling: Der er stor variation i tilbud til elever med lettere kodningsvanskeligheder. Det kan afspejle manglende adgang til og viden om hjælpsomme indsatser for målgruppen.  

Forskningsspørgsmål: Kan en delvist klassebaseret indsats forbedre læse- og stavefærdighed for elever med lettere kodningsvanskeligheder? 

Metode: To 12-ugers indsatser med fokus på hhv. betydningsprincippet og flydende læsning blev hver afprøvet i 16 klasser (3. og 4. kl.) og sammenlignet med 20 kontrolklasser. Målgruppen deltog i fire ugentlige lektioner: to i almindelig klasse og to i grupper med ca. otte elever. Indsatserne blev evalueret med et før- og eftertestdesign. 

Fund: Der var signifikant effekt i betydningsprincip-gruppen på stavning og i flydende læsning-gruppen på ordlæsningspræcision. For de fleste øvrige mål af læsning af stavning fandt vi positive, men ikke signifikante effekter. 

Konklusioner: Det var til en vis grad muligt at støtte målgruppen i en delvis klassebaseret intervention. Mulige forbedringer af indsatserne diskuteres. 

Forfatterbiografier

Holger Juul, Københavns Universitet

Lektor

Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab (NorS)

Bettina Buch, Professionshøjskolen Absalon

Center for Skole og Læring

Docent

Referencer

Arnbak, E., Wischmann, S., Gellert A. S. (2019). Ordnøglen: Elevbog. Vejledning: Lær om morfemstrategien. Gyldendal.

Brandt, G. (2019). Flydende læsning i praksis. Akademisk Forlag.

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.

Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203771587

Center for Læseforskning, Københavns Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, Socialstyrelsen, & Undervisningsministeriet (2024). Faglig vejledning til Ordblindetesten. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf24/jan/240130faglig-vejledning-til-ordblindetesten.pdf

Daugaard, H. T., & Nielsen, A. V. (2019). Tag ordet med dig! Lærervejledning til Bog 1 – Brug morfemerne, Bog 2 – Brug konteksten. Gyldendal.

Elbro, C., & Poulsen, M. (2015). Hold i virkeligheden: statistik og evidens i uddannelse. Hans Reitzel.

Gellert, A. S., Petersen, D. K., Borstrøm, I., Poulsen, M., & Elbro, C. (2024). Tidlig indsats mod ordblindhed – en effektundersøgelse med elever i 1. klasse. NyS – Nydanske Sprogstudier, 66, 36-65. https://www.nys.dk/article/view/148749/194703

Hurst, A. (2023). Introduction to Qualitative Research Methods: A Helpful Guide for Undergraduates and Graduate Students in the Social Sciences. Oregon State University.

Juul, H. (2015). Testning af skriftsproglige færdigheder hos voksne med høretab. Norsk tidsskrift for logopedi, 61(1), 16-25.

Juul, H., Gellert, A. S., Petersen, D. K., & Engmose, S. E. (2023a). Indsatser for elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder. Hvad siger forskningen? Viden om Literacy, 33, 114-121. https://videnomlaesning.dk/media/5437/33_holger-juul_anna-steenberg-gellert_dorthe-klint-petersen_stine-fuglsang-engmose.pdf

Juul, H., Gellert, A. S., Petersen, D. K., & Engmose, S. E. (2023b). Undervisning af elever i 3. og 4. klasse med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder. Hvad kan anbefales? Rapport om forskningskortlægning. https://static-curis.ku.dk/portal/files/345366208/Kortl_gningsrapport_Juul_mfl_maj2023.pdf

Lovett, M. W., Lacerenza, L., & Borden, S. L. (2000). Putting Struggling Readers on the PHAST Track: A Program to Integrate Phonological and Strategy-Based Remedial Reading Instruction and Maximize Outcomes. Journal of Learning Disabilities, 33(5), 458-476. https://doi.org/10.1177/002221940003300507

Møller, H. L., Arnbak, E., Petersen, D. K., Poulsen, M., Juul, H., & Elbro, C. (2014). Teknisk Rapport om Ordblindetesten. https://ordblindetest.nu/vejleder/pdf/TekniskRapportOrdblindetesten.pdf

Nielsen, I. B., & Petersen, D. K. (1992). DIAVOK – en diagnostisk læse- og stavetest. AOFs landsforbund.

O’Connor, R. E., White, A., & Swanson, H. L. (2007). Repeated Reading versus Continuous Reading: Influences on Reading Fluency and Comprehension. Exceptional children, 74(1), 31-46. https://doi.org/10.1177/001440290707400102

Petersen, D. K., & Juul, H. (2016). Hvad betyder ordlængde og kompleksitet for elevers stavefærdighed? En sammenligning af ordblinde og normalt læsende elever. Kognition & Pædagogik, 99, 55-66.

Petersen, D. K., & Juul, H. (2024). Lyd og Betydning. Materiale til afdækning af læsning og stavning på mellemtrinnet. Vejledning. Dansk Psykologisk Forlag.

Poulsen, M., Juul, H., & Elbro, C. (2023). A national test of dyslexia. Annals of Dyslexia, 73(3), 337-355. https://doi.org/10.1007/s11881-023-00285-5

Rønberg, L., & Petersen, D. K. (2023). EVALD lærervejledning (2. udg.). Dansk Psykologisk Forlag.

STUK (2024a). Lydligt baserede strategier til ordlæsning og stavning. https://emu.dk/sites/default/files/2024-05/gsk_ordblindhed_gul%20gruppe_inspirationskatalog_lydligt%20baserede%20strategier.pdf

STUK (2024b). Morfologisk baserede strategier til ordlæsning, stavning og forståelse. https://emu.dk/sites/default/files/2024-05/gsk_ordblindhed_gul%20gruppe_inspirationskatalog_Morfologisk%20inspirerede%20strategier.pdf

STUK (2024c). Strategier til udvikling af flydende læsning. https://emu.dk/sites/default/files/2024-05/gsk_ordblindhed_gul%20gruppe_inspirationskatalog_om%20flydende%20l%C3%A6sning.pdf

Svendsen, H. B. (2020). Kommunale indsatser for ordblinde elever. https://www.videnomlaesning.dk/media/3402/svendsen-helle-bundgaard-2020-final.pdf

Swanson, H. L., & O’Connor, R. (2009). The Role of Working Memory and Fluency Practice on the Reading Comprehension of Students Who Are Dysfluent Readers. Journal of learning disabilities, 42(6), 548-575. https://doi.org/10.1177/0022219409338742

Toste, J. R., Williams, K. J., & Capin, P. (2017). Reading Big Words: Instructional Practices to Promote Multisyllabic Word Reading Fluency. Intervention in School and Clinic, 52(5), 270-278. https://doi.org/10.1177/1053451216676797

Downloads

Publiceret

2025-03-04

Citation/Eksport

Juul, H., Engmose, S. F., & Buch, B. (2025). Afprøvning af undervisning for mellemtrinselever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder . Studier I læreruddannelse Og -Profession, 10(1), 25. https://doi.org/10.7146/lup.v10i1.150441