Afprøvning af undervisning for mellemtrinselever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v10i1.150441Nøgleord:
afkodningsvanskeligheder, stavevanskeligheder, mellemtrin, skriftens principper, flydende læsning, delvist klassebaseret indsatsResumé
Tilbuddene til elever med lettere kodningsvanskeligheder varierer meget på tværs af skoler og kommuner, hvilket blandt andet kan skyldes manglende adgang til hjælpsomme indsatser. Denne mangel forsøgte vi at afhjælpe ved at udvikle to 12-ugers indsatser. Indsatserne rettede sig mod hhv. ”skriftens kode” og ”flydende læsning”. Begge blev afprøvet i 16 klasser fra 3. og 4. klassetrin. Det ugentlige program var fordelt på to lektioner i egen klasse og to lektioner på et hold samlet på tværs af klasser med typisk otte elever. Indsatserne blev evalueret ved, at resultaterne af en række tests i et præ-post-design blev sammenlignet med resultater fra 20 kontrolklasser. Der var signifikant effekt i Skriftens kode-gruppen på stavning og i Flydende læsning-gruppen på ordlæsningspræcision. For de fleste øvrige mål fandt vi positive, men ikke-signifikante effekter. Vi konkluderer, at det til en vis grad er muligt at støtte målgruppen gennem delvis klassebaserede indsatser.
Referencer
Arnbak, E., Wischmann, S., Gellert A. S. (2019). Ordnøglen: Elevbog. Vejledning: Lær om morfemstrategien. Gyldendal.
Brandt, G. (2019). Flydende læsning i praksis. Akademisk Forlag.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203771587
Center for Læseforskning, Københavns Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, Socialstyrelsen, & Undervisningsministeriet (2024). Faglig vejledning til Ordblindetesten. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf24/jan/240130faglig-vejledning-til-ordblindetesten.pdf
Daugaard, H. T., & Nielsen, A. V. (2019). Tag ordet med dig! Lærervejledning til Bog 1 – Brug morfemerne, Bog 2 – Brug konteksten. Gyldendal.
Elbro, C., & Poulsen, M. (2015). Hold i virkeligheden: statistik og evidens i uddannelse. Hans Reitzel.
Gellert, A. S., Petersen, D. K., Borstrøm, I., Poulsen, M., & Elbro, C. (2024). Tidlig indsats mod ordblindhed – en effektundersøgelse med elever i 1. klasse. NyS – Nydanske Sprogstudier, 66, 36-65. https://www.nys.dk/article/view/148749/194703
Hurst, A. (2023). Introduction to Qualitative Research Methods: A Helpful Guide for Undergraduates and Graduate Students in the Social Sciences. Oregon State University.
Juul, H. (2015). Testning af skriftsproglige færdigheder hos voksne med høretab. Norsk tidsskrift for logopedi, 61(1), 16-25.
Juul, H., Gellert, A. S., Petersen, D. K., & Engmose, S. E. (2023a). Indsatser for elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder. Hvad siger forskningen? Viden om Literacy, 33, 114-121. https://videnomlaesning.dk/media/5437/33_holger-juul_anna-steenberg-gellert_dorthe-klint-petersen_stine-fuglsang-engmose.pdf
Juul, H., Gellert, A. S., Petersen, D. K., & Engmose, S. E. (2023b). Undervisning af elever i 3. og 4. klasse med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder. Hvad kan anbefales? Rapport om forskningskortlægning. https://static-curis.ku.dk/portal/files/345366208/Kortl_gningsrapport_Juul_mfl_maj2023.pdf
Lovett, M. W., Lacerenza, L., & Borden, S. L. (2000). Putting Struggling Readers on the PHAST Track: A Program to Integrate Phonological and Strategy-Based Remedial Reading Instruction and Maximize Outcomes. Journal of Learning Disabilities, 33(5), 458-476. https://doi.org/10.1177/002221940003300507
Møller, H. L., Arnbak, E., Petersen, D. K., Poulsen, M., Juul, H., & Elbro, C. (2014). Teknisk Rapport om Ordblindetesten. https://ordblindetest.nu/vejleder/pdf/TekniskRapportOrdblindetesten.pdf
Nielsen, I. B., & Petersen, D. K. (1992). DIAVOK – en diagnostisk læse- og stavetest. AOFs landsforbund.
O’Connor, R. E., White, A., & Swanson, H. L. (2007). Repeated Reading versus Continuous Reading: Influences on Reading Fluency and Comprehension. Exceptional children, 74(1), 31-46. https://doi.org/10.1177/001440290707400102
Petersen, D. K., & Juul, H. (2016). Hvad betyder ordlængde og kompleksitet for elevers stavefærdighed? En sammenligning af ordblinde og normalt læsende elever. Kognition & Pædagogik, 99, 55-66.
Petersen, D. K., & Juul, H. (2024). Lyd og Betydning. Materiale til afdækning af læsning og stavning på mellemtrinnet. Vejledning. Dansk Psykologisk Forlag.
Poulsen, M., Juul, H., & Elbro, C. (2023). A national test of dyslexia. Annals of Dyslexia, 73(3), 337-355. https://doi.org/10.1007/s11881-023-00285-5
Rønberg, L., & Petersen, D. K. (2023). EVALD lærervejledning (2. udg.). Dansk Psykologisk Forlag.
STUK (2024a). Lydligt baserede strategier til ordlæsning og stavning. https://emu.dk/sites/default/files/2024-05/gsk_ordblindhed_gul%20gruppe_inspirationskatalog_lydligt%20baserede%20strategier.pdf
STUK (2024b). Morfologisk baserede strategier til ordlæsning, stavning og forståelse. https://emu.dk/sites/default/files/2024-05/gsk_ordblindhed_gul%20gruppe_inspirationskatalog_Morfologisk%20inspirerede%20strategier.pdf
STUK (2024c). Strategier til udvikling af flydende læsning. https://emu.dk/sites/default/files/2024-05/gsk_ordblindhed_gul%20gruppe_inspirationskatalog_om%20flydende%20l%C3%A6sning.pdf
Svendsen, H. B. (2020). Kommunale indsatser for ordblinde elever. https://www.videnomlaesning.dk/media/3402/svendsen-helle-bundgaard-2020-final.pdf
Swanson, H. L., & O’Connor, R. (2009). The Role of Working Memory and Fluency Practice on the Reading Comprehension of Students Who Are Dysfluent Readers. Journal of learning disabilities, 42(6), 548-575. https://doi.org/10.1177/0022219409338742
Toste, J. R., Williams, K. J., & Capin, P. (2017). Reading Big Words: Instructional Practices to Promote Multisyllabic Word Reading Fluency. Intervention in School and Clinic, 52(5), 270-278. https://doi.org/10.1177/1053451216676797
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Forfatter og tidsskrift

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Studier i læreruddannelse og -profession modtager kun manuskripter som ikke tidligere har været publiceret i nordiske tidsskrifter og ikke er samtidigt er indsendt til andre tidsskrifter.
Forfattere giver tidsskriftet ret til første publicering og bevarer deres ophavsret.
Udgivne artikler er omfattet af Creative Commons licens CC BY-NC-ND. By (navngivning), NC, (non commerical), ND (no derivatives). Den tillader alene spredning af værket til offentligheden, dvs. downloade og dele dem med andre, så længe dit værk krediteres, ikke ændres eller anvendes komercielt. https://creativecommons.org/share-your-work/).