"De lægger ikke mærke til, at jeg går".

Deltagelsesmuligheder i idræt for børn med særlige behov

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v10i1.149937

Nøgleord:

Deltagelsesmuligheder, børn med særlige behov, idrætsundervisningen, grundskolen

Resumé

Idrætsundervisning kan være udfordrende for børn med særlige behov (SB) på grund af deres kropslige og kognitive forskelligheder. Trods skolens inklusionsindsats siden 2012 oplever mange lærere stadig manglende kompetencer til at støtte denne gruppe børn. Denne artikel analyserer interviews med 53 børn med SB og deres oplevelser af deltagelse i idrætsundervisningen. Gennem tematisk analyse identificeres tre hovedtemaer: børnenes oplevelse af idrætsfaget, lærernes understøttelse samt manglen på børnenes medbestemmelse. Analyserne peger på, at en stor gruppe af børnene med SB, synes idræt er deres bedste fag, hvor de kan bruge deres krop og energi i modsætning til de boglige fag. Men der er også en stor gruppe af børn, der oplever at blive marginaliseret, særligt når idræt foregår i store grupper, der er megen larm, de kropsligt ikke kan finde ud af det, eller når læreren overser dem. Medbestemmelse fremstår som et centralt potentiale for at styrke denne gruppe børns deltagelse.

Forfatterbiografi

Julie Dalgaard Guldager, UC SYD

Docent og Ph.d.

Referencer

Andreasen, A. G., Rangvid, B. S., & Lindeberg, N. H. (2022). Støtte, støttebehov og elevresultater. VIVE. https://www.vive.dk/da/udgivelser/stoette-stoettebehov-og-elevresultater-0xgnjnvk/

Bekendtgørelse af lov om folkeskolen, LBK nr 1396 af 05/10/2022. Børne- og Undervisningsministeriet.

Bentholm, A. (2017). Du må ikke løbe uden for banen: En processociologisk undersøgelse af inklusion af elever med autisme og ADHD i skoleidrætten. Københavns Universitet.

Bentholm, A., & Nørgaard, A. (2021). Når eksekutive forstyrrelser gør det svært at forstå idrætsaktiviteten i skolen – med fokus på børn med autisme og ADHD. Kognition & pædagogik, 31 (121), 26-35.

Bentholm, A., & Nielsen, L. (2024) Idræt for alle i skolen med co-teaching? Forum for idræt, 39. årgang, 86-111. https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/147751/190814

Børns Vilkår (2022). Børn med særlige behov trives dårligere i skolen end deres klassekammerater: Analyse fra Børns Vilkår. https://bornsvilkar.dk/wp-content/uploads/2022/03/Analysenotat-_-Boern-med-saerlige-behov-_-Faerdigt.pdf

Børns Vilkår (2024). Trygge fællesskaber i skolen: Det gode børneliv ifølge børn i 4. og 7. klasse. https://bornsvilkar.dk/wp-content/uploads/2024/09/Trygge-faellesskaber-i-skolen_sept2024.pdf

Braun, V., Clarke, V., & Weate, P. (2016). Using thematic analysis in sport and exercise research. I Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise (s. 213-227). Routledge.

Braun, V., & Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(4), 589-597. https://doi.org/10.1080/2159676X.2019.1628806

Danmarks Evalueringsinstitut (2014). Elevinddragelse. Et uddrag af rapporten: Motiverende undervisning. Tæt på god undervisningspraksis på mellemtrinnet. https://eva.dk/Media/638485158100688727/Bilag%20-%20Elevinddragelse.%20Uddrag%20af%20Motiverende%20undervisning.pdf

Danske Handicaporganisationer (2020). Inklusion i grundskolen. Temperaturmåling. Analyse af inklusionsanalyse. https://handicap.dk/nyheder/ny-undersoegelse-halter-med-inkludere-elever-med-handicap-skolen

Danske Handicaporganisationer (2023). Dårlige inklusion i skolen har store konsekvenser for familier. Analyse af inklusionsundersøgelse. https://handicap.dk/nyheder/ny-dh-inklusionsundersoegelse-daarlig-inklusion-rammer-resten-familien

Emtoft, L. (2017). “Jeg har aldrig prøvet at være den første før” – en undersøgelse af lærere og elevers praksis med IT og dennes betydning for deltagelse og inklusion. Roskilde Universitet.

Gadamer, H.-G. (2007) Sandhed og metode – Grundtræk af en filosofisk hermeneutik. Hans Reitzels Forlag.

Goffman, E. (1963). Stigma. Prentice-Hall.

Guldager, J. D., Andersen, M. F., Christensen, A. B., Bertelsen, K., & Christiansen, L. B. (2023). Status på idrætsfaget 2022. Idrætsunderviseres oplevelse af idrætsfaget og udviklingen af faget gennem årene. Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring. https://fiibl.dk/wp-content/uploads/2023/10/SPIF-22_oktober-2023.pdf

Hal, A. M. (2018). At blive en kompetent lærer. Roskilde Universitet.

Hjortskov, M., Skov, P. & Keilow, M. (2022). Kortlægning af læreres kompetenceudvikling vedrørende arbejdet med børn med særlige behov. VIVE. https://www.vive.dk/da/udgivelser/kortlaegning-af-laereres-kompetenceudvikling-vedroerende-arbejdet-med-boern-med-saerlige-behov-lxmkyevd/

Hoogsten, L., & Woodgate, R. L. (2010). Can I play? A concept analysis of participation in children with disabilities. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 30(4), 325-339. https://doi.org/10.3109/01942638.2010.481661

Højholt, C. (1996). Udvikling gennem deltagelse. I C. Højholt & G. Witt (red.), Skolelivets socialpsykologi (s. 39-80). Unge Pædagoger.

Højholt, C., & Schwartz, I. (2018). Elevsamspil, konflikter og udsathed i skolens fællesskaber. I. C. Højholt & D. Kousholt (red.), Konflikter om børns skoleliv (s. 39-60). Dansk Psykologisk Forlag.

Idrættens Analyseinstitut (2022). Idræt for mennesker med funktionsnedsættelse i Danmark. Litteraturreview og analyser fra Danmark i bevægelse. https://www.idan.dk/media/mefj1x1n/idraet-for-mennesker-med-funktionsnedsaettelser-i-danmark.pdf

Iversen, K., Kloppenborg, H. S., & Thau, M. (2019). Kommunernes perspektiver på centrale udfordringer på børne- og ungeområdet: Kortlægning af området for udsatte børn og unge samt børn og unge med handicap. VIVE. https://www.vive.dk/media/pure/4z6025zq/2989593

Jensen, M. M. & Agergaard, S. (2015). The Processes of Inclusion and Exclusion in Physical Education: A Social-Relational Perspective. Social Inclusion, 3(3), 67-81. https://doi.org/10.17645/si.v3i3.201

Jørgensen, A., Blankenberg, M., Skall, U., & Schjerbeck, R. (2016). Afrapportering af inklusionseftersynet: Den samlede afrapportering. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf16/maj/160517-pixi-1nklusion170516v2ok.pdf

Kampmann, J., Rasmussen, K., & Warming, H. (red.) (2017). Interview med børn. Hans Reitzels Forlag.

Knudsen, R. K., Lindberg, S., & Kampmann, J. (2009). 5. delrapport: Erfaringer med børneinterview i forskningssammenhæng. Roskilde Universitet. https://forskning.ruc.dk/files/33370147/5.delrapport_1_.pdf

Kodish, S., Kulinna, P. H., Martin, J., Pangrazi, R., & Darst, P. (2006). Determinants of physical activity in an inclusive setting. Adapted Physical Activity Quarterly, 23(4), 390-409. https://doi.org/10.1123/apaq.23.4.390

Madsen, K. L., & Svendsen, A. M. (2022) Fagdidaktik i idræt. Frydenlund.

Munk, M. (2017). Inklusion og eksklusion i idrætsundervisningen. I A. Schulz & J. Von Seelen (red.), En skole i bevægelse. Læring, trivsel og sundhed (s. 215-235). Akademisk Forlag.

NUBU (2025). Bevægende idræt – for børn med særlige behov i skole og fritid. Nationalt center for forskning i udsathed blandt børn & unge. https://www.nubu.dk/new-page-3

Mortensen, N. P., Andreasen, A. G., & Tegtmejer, T. (2020). Uddannelsesresultater og -mønstre for børn og unge med funktionsnedsættelser. VIVE. https://www.vive.dk/da/udgivelser/uddannelsesresultater-og-moenstre-for-boern-og-unge-med-funktionsnedsaettelser-yvr612vb/?fbclid=IwY2xjawIjKdxleHRuA2FlbQIxMAABHSTuIwGZCUh_3x_ZsYDvkMaP4z0qBnApyyrvgh-aLK8WHh67idz-oEsIEQ_aem_XBDZTYgH9eOh24hlDrwFuw

Penny, D., Jeanes, R., O´Connor, J., & Alfrey, L. (2018) Re-theorising inclusion and reframing inclusive practice in physical education. International Journal of Inclusive Education, 22(10), 1062–1077. https://doi.org/10.1080/13603116.2017.1414888

Poulsen, C. H. (2021). Skolevanskeligheder og inklusionsmuligheder. Hans Reitzels Forlag.

Røn-Larsen, M. (2011). Børneperspektiver fra grænselandet mellem folkeskole og specialklasse. I C. Højholt (red.), Børn i vanskeligheder: Samarbejde på tværs (s. 93-115). Dansk Psykologisk Forlag.

Social- og Indenrigsministeriets benchmarkingenhed (2020). Udviklingstendenser i forhold til børn og unge med psykiatriske diagnoser. SIMB. https://www.benchmark.dk/analyser/aeldre-og-sundhed/udviklingstendenser-i-forhold-til-boern-og-unge-med-psykiatriske-diagnoser

Skrubbeltrang, L. S., Clement, S. L., Roersen, A. B., & Rossing, N. N. (2023). Muligheder og barrierer blandt børn og unge med særlige behov i idræt. Aalborg Universitet.

Von Seelen, J., Guldager, J. D., Bruun, T. H., Knudsen, M. E., & Bertelsen, K. (2019). Status på idrætsfaget 2018. UC SYD. https://www.ucsyd.dk/sites/default/files/inline-files/SPIF%2018%20f%C3%A6rdig.pdf

Wenger, E. (2004). Praksisfællesskaber. Hans Reitzels Forlag.

Downloads

Publiceret

2025-03-04

Citation/Eksport

Bentholm, A., Dalgaard Guldager, J., & Emtoft, L. (2025). "De lægger ikke mærke til, at jeg går". : Deltagelsesmuligheder i idræt for børn med særlige behov. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 10(1), 23. https://doi.org/10.7146/lup.v10i1.149937