Modsætninger og problemforskydning

– samarbejde om uddannelsesvejledning i skolen

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v10i1.149906

Nøgleord:

Samarbejde, Uddannelsesvejledning, folkeskole, konfliktuel kooperation, karrierelæring

Resumé

Artiklen undersøger lærer og uddannelsesvejleders samarbejde om uddannelsesvejledning i skolen, formuleret i forskningsspørgsmålet: Hvilke modsigelser og fælles sager kommer til udtryk mellem lærer og vejleder i en analyse af en case om, samarbejde om brobygning og erhvervspraktik i 9. klasse? Gennem en teoretisk informeret analyse, hvor samarbejdet forstås som konfliktuel kooperation (Axel, 2009, 2011 & 2020), kigger vi ind i skolens hverdagsrum med elever, lærer og uddannelsesvejleder. På den baggrund diskuteres to problemforskydninger 1) Forskydning fra manglende politisk prioritering til lærer og vejlederes håndtering af dette i det daglige samarbejde om elevernes deltagelse i brobygning og praktik 2) Forskydning fra lærer og vejleders implicitte kamp om hvordan eleverne bedst bruger deres tid, til at eleverne selv må prioritere mellem undervisning eller vejledningsaktiviteter.

Forfatterbiografi

Rie Thomsen, DPU, AU

Professor, MSO

Referencer

Andrews, D., & Hooley, T. (2022). The careers leader handbook (2. udg.). Trotman.

Axel, E. (2009). Situeret projektering i et byggeprojekt. Nordiske udkast, 1/2, 97–118. https://doi.org/10.7146/nu.v37i1.7262

Axel, E. (2011). Conflictual cooperation. Nordic Psychology, 63(4), 56–78. https://doi.org/10.1027/1901-2276/a000045

Axel, E. (2020). Distributing resources in a construction project: Conflictual co-operation about a common cause and its theoretical implications. Theory & Psychology, 30(3), 329–348. https://doi.org/10.1177/0959354320919501

Bekendtgørelse af lov om Folkeskolen [Folkeskoleloven] (2024). LBK nr. 989 af 27/08/2024. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/989

Bekendtgørelse af lov om kommunal indsats for unge under 25 år (2024). LBK nr. 953 af 12/08/2024. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/953

Bekendtgørelse om vejledning af unge om valg af ungdomsuddannelse og erhverv m.v. [Vejledningsbekendtgørelsen (2024). BEK nr. 745 af 18/06/2024. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/745

Børne- og Undervisningsministeriet (2022a). Et styrket fundament for valg af ungdomsuddannelse. Anbefalinger for det nationale program for udskoling og valg af ungdomsuddannelse. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf22/sep/220916-et-styrket-fundament-for-valg-af-ungdomsuddannelse.pdf

Børne- og Undervisningsministeriet (2022b). Skoleelevers læring om uddannelse og arbejde. Vidensnotat. https://www.emu.dk/sites/default/files/2023-08/gsk_overgange_Rettet%20litteraturliste_Viden_om_skoleelevers%20l%C3%A6ring%20om%20uddannelse%20og%20arbejde_080922.pdf

Danmarks Evalueringsinstitut (2017). Uddannelsesparathed i 8. klasse. Unges vej mod ungdomsuddannelse. https://eva.dk/Media/638366729337244393/Uddannelsesparathed.pdf

Danmarks Evalueringsinstitut (2018). Unges oplevelse af uddannelsesvalg og vejledning i 9. klasse. Unges vej mod ungdomsuddannelse. https://eva.dk/Media/638366702014861247/Unges%20oplevelse%20af%20valg%20og%20vejledning.pdf

Danmarks Evalueringsinstitut (2019). Uddannelsesvalg i 9. klasse. Unges vej mod ungdomsuddannelse. https://eva.dk/Media/638348719936066994/Uddannelsesvalg%20i%209.%20klasse.pdf

Danmarks Evalueringsinstitut (2021). Undersøgelse af anvendelse af erhvervspraktik i folkeskolen. https://eva.dk/Media/638348665227293473/Unders%C3%B8gelse%20af%20erhvervspraktik%20i%20folkeskolen.pdf

Danmarks Evalueringsinstitut (2022a). Kommuners samarbejde med grundskoler om udskolings- og vejledningsindsatser. https://eva.dk/Media/638348655747047548/Kommuners%20samarbejde%20med%20grundskoler%20om%20udskolings-og%20vejledningsindsatser.pdf

Danmarks Evalueringsinstitut (2022b). Samarbejde om unges overgang til ungdomsuddannelse. https://eva.dk/Media/638348656096618519/Samarbejde%20unges%20overgang%20til%20ungdomsuddannelse.pdf

Dreier, O. (2008). Psychotherapy in everyday life. Cambridge University Press.

Eriksen, J., Thomsen, R., & Reimer, D. (2021). Udsyn i Udskolingen – Kvantitativ evaluering af læringsorienteret uddannelsesvejledning. DPU, Aarhus Universitet. https://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/E-boeger/Ebog_-_Kvantitativ_evaluering_af_Udsyn_i_udskolingen.pdf

Gatsby Charitable Foundation (2014). Good career guidance. http://www.gatsby.org.uk/uploads/education/reports/pdf/gatsby-sir-john-holman-good-career-guidance-2014.pdf

Hjørring Kommune (u.å.). Ungegarantien. https://hjoerring.dk/demokrati/planer-politikker-og-strategier/politikker-boern-unge-og-familie/ungegarantien

Holm-Nordhagen, A. (2024). Tverrfaglig samarbeid om karriereveiledning. I I. B. Bakke, T. Schulstok & I. M. Bakke (red.), Ikke bare god å snakke med. Om profesjonalisering av karriereveilederrollen i Norge (s. 223-243). Fagbokforlaget.

Hooley, T. (2014). The evidence base on lifelong guidance. (ELGPN Tools 3). European Lifelong Guidance Policy Network. https://derby.openrepository.com/bitstream/handle/10545/333589/elgpn-evidence.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hughes, D., Mann, A., Barnes, S.-A., Baldauf, B., & McKeown, R. (2016). Careers education: International literature review [Report]. Education Endowment Foundation.

https://educationendowmentfoundation.org.uk/public/files/Publications/Careers_review.pdf

Ozcan, P., Han, S., & Graebner, M. E. (2017). Single cases. The what, why and how. I R. Mir & S. Jain (red.), The Routledge companion to qualitative research in organization studies (s. 92-112). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315686103-7

Poulsen, B. K. (2023). Karrierelæring, vejledning og profession. Et studie af udviklingen af uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledningen i udskolingen med udgangspunkt i forsknings- og udviklingsprojektet ”Udsyn i udskolingen”. Aarhus Universitet. https://www.ucviden.dk/files/183395088/Karrierel_ring_vejledning_og_profession_-_kappetekst.pdf

Poulsen, B. K., Thomsen, R., Buhl, R., & Hagmayer, I. A. (2016). Udsyn i udskolingen. KL og Danmarks Lærerforening. http://vpt.dk/sites/default/files/2016-09/Bog%20om%20Udsyn%20i%20Udskolingen.pdf

Priya, A. (2021). Case study methodology of qualitative research: Key attributes and navigating the conundrums in its application. Sociological Bulletin, 70(1), 94–110. https://doi.org/10.1177/0038022920970318

Røise, P. (2022a). Faget utdanningsvalg – Intensjoner og operasjonalisering. En empirisk studie av dimensjoner av læreplanen i faget utdanningsvalg i ungdomsskole. Universitetet i Sørøst-Norge. https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/3019007/2022_139_R%c3%b8ise.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Røise, P. (2022b). Students’ critical reflections on learning across contexts in career education in Norway. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 24, 289-312. https://doi.org/10.1007/s10775-022-09563-x

Schraube, E., & Osterkamp, U. (red.) (2013). Psychology from the standpoint of the subject. Selected writings of Klaus Holzkamp. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137296436

Skovhus, R. B. (2018). Vejledning – Valg og læring. Saxo. https://www.ucviden.dk/files/107142479/Skovhus_Randi_2018_Vejledning_valg_og_l_ring.pdf

Spradley, J. P. (2012). Deltagerobservation. I K. Nielsen, M. Pedersen & J. Klitmøller (red.), Deltagerobservation. En metode til undersøgelse af psykologiske fænomener (s. 39-60). Hans Reitzels Forlag.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (2024). Inspirationsmateriale til kommuner – Om udvikling af den sammenhængende plan for vejledning. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/vejl/2024/240523inspirationsmateriale-til-kommuner-til-udvikling-af-den-sammenhaengende-plan-for-vejledning.pdf

Thomsen, R., Tybjerg, G., & Skovhus, R. B. (2024). Career education in the final years of compulsory school in Denmark. Nordic Journal of Transitions, Careers and Guidance, 5(1), 15–30. https://doi.org/10.16993/njtcg.84

Downloads

Publiceret

2025-03-04

Citation/Eksport

Skovhus, R. B., & Thomsen, R. (2025). Modsætninger og problemforskydning: – samarbejde om uddannelsesvejledning i skolen. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 10(1), 20. https://doi.org/10.7146/lup.v10i1.149906