Modsætninger og problemforskydning
– samarbejde om uddannelsesvejledning i skolen
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v10i1.149906Nøgleord:
Samarbejde, Uddannelsesvejledning, folkeskole, konfliktuel kooperation, karrierelæringResumé
Artiklen undersøger lærer og uddannelsesvejleders samarbejde om uddannelsesvejledning i skolen, formuleret i forskningsspørgsmålet: Hvilke modsigelser og fælles sager kommer til udtryk mellem lærer og vejleder i en analyse af en case om, samarbejde om brobygning og erhvervspraktik i 9. klasse? Gennem en teoretisk informeret analyse, hvor samarbejdet forstås som konfliktuel kooperation (Axel, 2009, 2011 & 2020), kigger vi ind i skolens hverdagsrum med elever, lærer og uddannelsesvejleder. På den baggrund diskuteres to problemforskydninger 1) Forskydning fra manglende politisk prioritering til lærer og vejlederes håndtering af dette i det daglige samarbejde om elevernes deltagelse i brobygning og praktik 2) Forskydning fra lærer og vejleders implicitte kamp om hvordan eleverne bedst bruger deres tid, til at eleverne selv må prioritere mellem undervisning eller vejledningsaktiviteter.
Referencer
Andrews, D., & Hooley, T. (2022). The careers leader handbook (2. udg.). Trotman.
Axel, E. (2009). Situeret projektering i et byggeprojekt. Nordiske udkast, 1/2, 97–118. https://doi.org/10.7146/nu.v37i1.7262
Axel, E. (2011). Conflictual cooperation. Nordic Psychology, 63(4), 56–78. https://doi.org/10.1027/1901-2276/a000045
Axel, E. (2020). Distributing resources in a construction project: Conflictual co-operation about a common cause and its theoretical implications. Theory & Psychology, 30(3), 329–348. https://doi.org/10.1177/0959354320919501
Bekendtgørelse af lov om Folkeskolen [Folkeskoleloven] (2024). LBK nr. 989 af 27/08/2024. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/989
Bekendtgørelse af lov om kommunal indsats for unge under 25 år (2024). LBK nr. 953 af 12/08/2024. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/953
Bekendtgørelse om vejledning af unge om valg af ungdomsuddannelse og erhverv m.v. [Vejledningsbekendtgørelsen (2024). BEK nr. 745 af 18/06/2024. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/745
Børne- og Undervisningsministeriet (2022a). Et styrket fundament for valg af ungdomsuddannelse. Anbefalinger for det nationale program for udskoling og valg af ungdomsuddannelse. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf22/sep/220916-et-styrket-fundament-for-valg-af-ungdomsuddannelse.pdf
Børne- og Undervisningsministeriet (2022b). Skoleelevers læring om uddannelse og arbejde. Vidensnotat. https://www.emu.dk/sites/default/files/2023-08/gsk_overgange_Rettet%20litteraturliste_Viden_om_skoleelevers%20l%C3%A6ring%20om%20uddannelse%20og%20arbejde_080922.pdf
Danmarks Evalueringsinstitut (2017). Uddannelsesparathed i 8. klasse. Unges vej mod ungdomsuddannelse. https://eva.dk/Media/638366729337244393/Uddannelsesparathed.pdf
Danmarks Evalueringsinstitut (2018). Unges oplevelse af uddannelsesvalg og vejledning i 9. klasse. Unges vej mod ungdomsuddannelse. https://eva.dk/Media/638366702014861247/Unges%20oplevelse%20af%20valg%20og%20vejledning.pdf
Danmarks Evalueringsinstitut (2019). Uddannelsesvalg i 9. klasse. Unges vej mod ungdomsuddannelse. https://eva.dk/Media/638348719936066994/Uddannelsesvalg%20i%209.%20klasse.pdf
Danmarks Evalueringsinstitut (2021). Undersøgelse af anvendelse af erhvervspraktik i folkeskolen. https://eva.dk/Media/638348665227293473/Unders%C3%B8gelse%20af%20erhvervspraktik%20i%20folkeskolen.pdf
Danmarks Evalueringsinstitut (2022a). Kommuners samarbejde med grundskoler om udskolings- og vejledningsindsatser. https://eva.dk/Media/638348655747047548/Kommuners%20samarbejde%20med%20grundskoler%20om%20udskolings-og%20vejledningsindsatser.pdf
Danmarks Evalueringsinstitut (2022b). Samarbejde om unges overgang til ungdomsuddannelse. https://eva.dk/Media/638348656096618519/Samarbejde%20unges%20overgang%20til%20ungdomsuddannelse.pdf
Dreier, O. (2008). Psychotherapy in everyday life. Cambridge University Press.
Eriksen, J., Thomsen, R., & Reimer, D. (2021). Udsyn i Udskolingen – Kvantitativ evaluering af læringsorienteret uddannelsesvejledning. DPU, Aarhus Universitet. https://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/E-boeger/Ebog_-_Kvantitativ_evaluering_af_Udsyn_i_udskolingen.pdf
Gatsby Charitable Foundation (2014). Good career guidance. http://www.gatsby.org.uk/uploads/education/reports/pdf/gatsby-sir-john-holman-good-career-guidance-2014.pdf
Hjørring Kommune (u.å.). Ungegarantien. https://hjoerring.dk/demokrati/planer-politikker-og-strategier/politikker-boern-unge-og-familie/ungegarantien
Holm-Nordhagen, A. (2024). Tverrfaglig samarbeid om karriereveiledning. I I. B. Bakke, T. Schulstok & I. M. Bakke (red.), Ikke bare god å snakke med. Om profesjonalisering av karriereveilederrollen i Norge (s. 223-243). Fagbokforlaget.
Hooley, T. (2014). The evidence base on lifelong guidance. (ELGPN Tools 3). European Lifelong Guidance Policy Network. https://derby.openrepository.com/bitstream/handle/10545/333589/elgpn-evidence.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hughes, D., Mann, A., Barnes, S.-A., Baldauf, B., & McKeown, R. (2016). Careers education: International literature review [Report]. Education Endowment Foundation.
https://educationendowmentfoundation.org.uk/public/files/Publications/Careers_review.pdf
Ozcan, P., Han, S., & Graebner, M. E. (2017). Single cases. The what, why and how. I R. Mir & S. Jain (red.), The Routledge companion to qualitative research in organization studies (s. 92-112). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315686103-7
Poulsen, B. K. (2023). Karrierelæring, vejledning og profession. Et studie af udviklingen af uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledningen i udskolingen med udgangspunkt i forsknings- og udviklingsprojektet ”Udsyn i udskolingen”. Aarhus Universitet. https://www.ucviden.dk/files/183395088/Karrierel_ring_vejledning_og_profession_-_kappetekst.pdf
Poulsen, B. K., Thomsen, R., Buhl, R., & Hagmayer, I. A. (2016). Udsyn i udskolingen. KL og Danmarks Lærerforening. http://vpt.dk/sites/default/files/2016-09/Bog%20om%20Udsyn%20i%20Udskolingen.pdf
Priya, A. (2021). Case study methodology of qualitative research: Key attributes and navigating the conundrums in its application. Sociological Bulletin, 70(1), 94–110. https://doi.org/10.1177/0038022920970318
Røise, P. (2022a). Faget utdanningsvalg – Intensjoner og operasjonalisering. En empirisk studie av dimensjoner av læreplanen i faget utdanningsvalg i ungdomsskole. Universitetet i Sørøst-Norge. https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/3019007/2022_139_R%c3%b8ise.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Røise, P. (2022b). Students’ critical reflections on learning across contexts in career education in Norway. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 24, 289-312. https://doi.org/10.1007/s10775-022-09563-x
Schraube, E., & Osterkamp, U. (red.) (2013). Psychology from the standpoint of the subject. Selected writings of Klaus Holzkamp. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137296436
Skovhus, R. B. (2018). Vejledning – Valg og læring. Saxo. https://www.ucviden.dk/files/107142479/Skovhus_Randi_2018_Vejledning_valg_og_l_ring.pdf
Spradley, J. P. (2012). Deltagerobservation. I K. Nielsen, M. Pedersen & J. Klitmøller (red.), Deltagerobservation. En metode til undersøgelse af psykologiske fænomener (s. 39-60). Hans Reitzels Forlag.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (2024). Inspirationsmateriale til kommuner – Om udvikling af den sammenhængende plan for vejledning. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/vejl/2024/240523inspirationsmateriale-til-kommuner-til-udvikling-af-den-sammenhaengende-plan-for-vejledning.pdf
Thomsen, R., Tybjerg, G., & Skovhus, R. B. (2024). Career education in the final years of compulsory school in Denmark. Nordic Journal of Transitions, Careers and Guidance, 5(1), 15–30. https://doi.org/10.16993/njtcg.84
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Forfatter og tidsskrift

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Studier i Læreruddannelse og Profession kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler - efter publicering i Studier i Læreruddannelse og -profession - kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til LUP-redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret i nordiske tidsskrifter, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillader således ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC)
'Studier i læreruddannelse og -profession tillader at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions bibliotek (Institutional Repository) , hvis samtidigt forfatteren linker til artiklens DOI nummer.