Læreren i centrifugen

– analyser af lærer-elev-interaktioner ud fra et økologisk perspektiv

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v10i2.148025

Nøgleord:

økologi, sproglig interaktion, pædagogisk interaktionsmodel, flersprogede elever i udskolingen, deltagelsesmuligheder

Resumé

Resumé
Denne artikel undersøger, hvordan den økologiske sprogforsker Leo van Liers pædagogiske interaktionsmodel kan bruges til at analysere lærer-elev-interaktioner. Vi analyserer to undervisningssekvenser med en biologilærer og hans 7. klasseelever på en sprogligt mangfoldig folkeskole og viser, hvordan man kan tilgå modellen ud fra de to begreber centripetalkraft og centrifugalkraft. De to kraftbegreber bruges som en metafor for dynamikker i klasseværelset, og vi viser, hvordan undervisningen i en sekvens først bliver suget af centripetalkraften ind mod modellens centrum og derefter i en anden sekvens med centrifugalkraften skubbes ud. Vi tydeliggør elevernes deltagelsesmuligheder som følge af de to kræfter og konsekvenserne, dette har for deres læring: Når eleverne suges ind af centripetalkraften, bliver de begrænset, mens det modsatte sker, når de skubbes ud af centrifugalkraften. Et kendskab til de to kræfter sammenkoblet med interaktionsmodellen kan hjælpe læreren med at genkende mønstre i undervisningen og bruge kræfterne i forhold til undervisningens formål.

Forfatterbiografi

Anna-Vera Meidell Sigsgaard, Københavns Professionshøjskole

lektor, ph.d.

STEM-didaktik

Københavns Professionshøjskole

Referencer

Catechis, N., & Castilleja, P. (2019). Mapping a Changing World View: Designing Learning Experiences for English Learners in Social Studies. I A. Walqui & G. C. Bunch (red.), Amplifying the Curriculum: Designing Quality Learning Opportunities for English Learners (s. 43–71). Teachers College Press.

Gage-Serio, O. A. (2014). Affordances for Language Awareness in a Middle School Transitional Classroom: Multi-Competent L1/L2 Users Under No Child Left Behind. University of California, Santa Cruz. https://escholarship.org/uc/item/5mz970cg

Gibbons, P. (2016). Styrk sproget, styrk læringen, sproglig udvikling og stilladsering i flersprogede klasserum (2. udg.). Samfundslitteratur.

Gutiérrez, K. D., Bien, A. C., Selland, M. K., & Pierce, D. M. (2011). Polylingual and polycultural learning ecologies: Mediating emergent academic literacies for dual language learners. Journal of Early Childhood Literacy, 11(2), 232–261. https://doi.org/10.1177/1468798411399273

Halliday, M. A. K., & Hasan, R. (1991). Language, context, and text: Aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford University Press.

Holmen, A., & Thise, H. (with Jim Cummins) (2021). Flere sprog i læringen: Translanguaging i praksis. Samfundslitteratur.

Kibler, A., Salerno, A., & Hardigree, C. (2014). ‘More than being in a class’: Adolescents’ ethnolinguistic insights in a two-way dual-language program. Language and Education, 28(3), 251–275. https://doi.org/10.1080/09500782.2013.822880

Kragholm Knudsen, S., & Wulff, L. (2021). Sprog og fag. I S. Kragholm Knudsen & L. Wulff, (red.), Kom ind i sproget: Flersprogede elever i fagundervisning. (2. udg., s. 15–37). Akademisk Forlag.

Kristjánsdóttir, B., & Maslo, E. (2021). Mulighedsrum for sprogbrug og læring i en udeskole. Unge Pædagoger, 2021(3), 76–83.

Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterView: Introduktion til et håndværk (2. udg.). Hans Reitzels Forlag.

Lindø, A. V. (2002). Samtalen som livsform: Et bidrag til dialoganalysen. Klim.

Maslo, E. (2017). Jeg er tingfinder: Børnenes aktive engagement i meningsfulde aktiviteter og deres muligheder for sprog og læring i udeskolen. Unge pædagoger, 78(4), 38–46.

Mayring, P. (2015). Qualitative Inhaltsanalyse: Grundlagen und Techniken (12., überarbeitete Auflage). Beltz.

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2021). Samtale og interaktion i undervisningen. I S. Kragholm Knudsen & L. Wullf (red.), Kom ind i sproget: Flersprogede elever i fagundervisning. (2. udg., s. 91–108). Akademisk Forlag.

Meidell Sigsgaard, A.-V., Lohse, D. M., & Skinhøj, K. (2023). Sproglige aktiviteter med fagligt indhold: Puslesætninger i natur-teknologiundervisningen. Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 29(76), 63–74. https://doi.org/10.7146/spr.v29i76.138182

Munck Olesen, J. (2024). Eleven på dobbeltarbejde – lærer-elev-interaktion behandlet med den økologiske AAA-model. Globe: A Journal of Language, Culture and Communication, 18. https://doi.org/10.54337/ojs.globe.v18i.9057

Munck Olesen, J., & Maslo, E. (2021). Model til analyse af pædagogisk interaktion mellem lærer og elev. Unge Pædagoger, 2021(3), 42–51.

Peirce, B. N. (1995). Social Identity, Investment, and Language Learning. TESOL Quarterly, 29(1). https://doi.org/10.2307/3587803

Sigsgaard, A.-V. M. (2013). Who Knows What?: The teaching of knowledge and knowers in a fifth grade Danish as a second language classroom. https://www.ucviden.dk/da/publications/who-knows-what-the-teaching-of-knowledge-and-knowers-in-a-fifth-g-2

Thise, H., & Vilien, K. (2019). Broen til fagsproget: 32 idéer til at styrke sproget i alle fag. Samfundslitteratur.

van Lier, L. (1996). Interaction in the language curriculum: Awareness, autonomy, and authenticity. Longman.

van Lier, L. (2004). The ecology and semiotics of language learning: A sociocultural perspective. Kluwer Academic; Distributors for North America, Central and South America, Kluwer Academic.

Vygotskiĭ, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Walqui, A. (2019). Designing the Amplified Lesson. I A. Walqui & G. C. Bunch (red.), Amplifying the Curriculum: Designing Quality Learning Opportunities for English Learners (s. 43–71). Teachers College Press.

Walqui, A., & van Lier, L. (2010). Scaffolding the academic success of adolescent English language learners: A pedagogy of promise. WestEd.

Downloads

Publiceret

26-08-2025

Citation/Eksport

Olesen, J. M., & Meidell Sigsgaard, A.-V. (2025). Læreren i centrifugen: – analyser af lærer-elev-interaktioner ud fra et økologisk perspektiv. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 10(2), 22. https://doi.org/10.7146/lup.v10i2.148025

Nummer

Sektion

Artikler uden for tema