Inkluderende litteraturundervisning

– om elevers faglige deltagelsesmuligheder

Forfattere

  • Marianne Oksbjerg
  • Rikke Christoffersen Denning
  • Dorthe Carlsen
  • Max Ipsen
  • Hanne Beermann
  • Trine Liengaard
  • Lene Pernille Fjalland

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v9i2.143218

Nøgleord:

faglige deltagelsesmuligheder, læremidler, litteraturundervisning, elevperspektiv, academic participation opportunities, learning materials, literature teaching, student perspective

Resumé

Resumé
Flere undersøgelser peger på, at ikke alle elever trives fagligt i skolen. I denne artikel undersøger vi inkluderende undervisning i et fagdidaktisk perspektiv med særligt fokus på elevers oplevelse af deltagelsesmuligheder i skolens litteraturundervisning på mellemtrinnet. Vi kæder faglig trivsel sammen med elevers muligheder for faglig deltagelse i litteraturundervisning. Formålet med projektet er at generere ny viden om, hvordan elever inkluderes i faglige fællesskaber i litteraturundervisningen. I studiet tager vi udgangspunkt i den opfattelse, at alle elever bør have faglige deltagelsesmuligheder. Studiet anlægger et elevperspektiv og peger på, at udvalgte elever ser ud til i højere grad at deltage socialt end fagligt, og særligt i overgangene mellem forskellige organiseringer af undervisningen ser de ud til at mangle faglige deltagelsesmuligheder.

Abstract
Several studies indicate that not all students in school thrive academically. Here, academic well-being is linked to students’ opportunities for academic participation in literature lessons in middle school. The purpose of the project is to generate new knowledge about how students are included in academic communities in Danish classes where teaching aids are included. The study is based on the view that all students should have opportunities for academic participation. The study takes a learner perspective and points out that selected learners seem to participate more socially than academically, and especially in the transitions between different organizations of teaching, they seem to lack academic participation opportunities.

Forfatterbiografier

Rikke Christoffersen Denning

lektor
UC SYD

Dorthe Carlsen

docent
UC SYD

Max Ipsen

lektor
UC SYD

Hanne Beermann

lektor
Professionshøjskolen UCN

Trine Liengaard

adjunkt
Professionshøjskolen UCN

Lene Pernille Fjalland

adjunkt
UC SYD

Referencer

Andreasen, A. G., Rangvid, B. S., & Lindeberg, N. H. (2022). Støtte, støttebehov og elevresultater – Delrapport 1. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand. VIVE. https://www.vive.dk/media/pure/17302/6627300

Ankrum, J., Genest, M., & Morewood, A. (2017). A Description of Contrasting Discourse Patterns Used in Differentiated Reading Instruction. Journal of Research in Childhood Education, 31(3). https://doi.org/10.1080/02568543.2017.1319442

Booth, T., & Ainscow, M. (2002). Index for Inclusion. Developing Learning and Participation in Schools. Published by the Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE).

Bremholm, J., Bundsgaard, J., Fougt, S. S., & Skyggebjerg, A. K. (red.) (2017). Læremidlernes danskfag. Aarhus Universitetsforlag.

Bremholm, J., & Skott, C. K. (2019). Teacher planning in a learning outcome perspective: A

multiple case study of mathematics and L1 Danish teachers. Acta Didactica Norge, 13(1), 1-22. https://doi.org/10.5617/adno.5540

Bundsgaard, J., Buch, B., & Fougt, S. S. (2017). De anvendte læremidlers danskfag belyst

kvantitativt. I J. Bremholm, J. Bundsgaard, S. S. Fougt & A. K. Skyggebjerg (red.),

Læremidlernes danskfag (s. 28-54). Aarhus Universitetsforlag.

Børne- og Undervisningsministeriet (2024b, 3. januar). Elevers trivsel – landsoverblik. https://uni.uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/1792.aspx

Børne- og Undervisningsministeriet (2024a, 4. januar). Folkeskolens formål. Folkeskolens formål | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk)

Børne- og Undervisningsministeriet (2022, 15. august). Inkluderende læringsmiljøer – et vidensnotat. Lokaliseret d. 10. januar 2024 på: https://emu.dk/sites/default/files/2020-02/1%20Tv%C3%A6rg%C3%A5ende%20Vidensnotat_inkl_l%C3%A6ringsmilj%C3%B8er_2_gsk.pdf

Carlsen, D. (2020). Differentiering. I P. Brodersen, (red.), Didaktisk opslagsbog. Hans Reitzels Forlag.

Cazden, C. B. (2001). Classroom Discourse. Heinemann.

Christensen, M. V. (2017). Genrepædagogik som kompetenceudvikling på Sølystskolen. Sprogforum, 23(63), 35–40.

Christensen, T. S., Elf, N. F., & Krogh, E. (2014). Skrivekulturer i folkeskolens niende klasse. Syddansk Universitetsforlag.

Creswell, J. W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing Among Five

Approaches (3. udg.). SAGE Publications.

Danmarks Evalueringsinstitut (2024, 4. januar). Her er fordele og ulemper ved tre typer mellemformer. https://www.eva.dk/grundskole/er-fordele-ulemper-ved-typer-mellemformer

Denning, R. C., & Ipsen, M. (2022). Den reflekterende klassesamtale. I L. I. Skov (red.), Meget mere mundtlighed (s. 101-122). Akademisk Forlag.

Drewry, R. J., Cumming-Potvin, W. M., & Maor, D. (2019). New Approaches to Literacy Problems: Multiliteracies and Inclusive Pedagogies. Australian Journal of Teacher Education, 44(11). http://doi. org/10.14221/ajte.2019v44.n11.4

Dysthe, O. (2000). Det flerstemmige klasserum. Klim.

Elf, N. (2020). Danskfagets didaktik 2020. Metodebogen.dk. Metodebogen.dk: Danskfagets didaktik 2020

Emtoft, L., Buch, B., Engmose, S. F., Eeg, H., Ørtoft, S. B., & Gents, S. D. (2022). Inkluderende fagdidaktik – et litteraturreview med fokus på fagene dansk og matematik. Specialpædagogik, 2.

Ernst-Slavit, G., & Morrison, S. J. (2018). “Unless You Were Native American…Everybody Came from Another Country:” Language and Content Learning in a Grade 4 Diverse Classroom. The Social Studies, 109(6), 309-323. https://doi.org/10.1080/00377996.2018.1539700

Florian, L., & Black-Hawkins, K. (2011). Exploring inclusive pedagogy. British Educational Research Journal, 37(5). https://www.jstor.org/stable/23077052

Folkeskolen.dk (2022, 29. marts). Evaluering af inklusion: Hver femte elev i udskolingen har behov for hjælp – mange får den ikke. https://www.folkeskolen.dk/inklusion-ordblindlaesesvag-specialpaedagogik/evaluering-af-inklusion-hver-femte-elev-i-udskolingen-har-behov-for-hjaelp-mange-far-den-ikke/4625433

Gissel, S. T., & Hansen, J. J. (2019). Danskfaget i spil på læringsplatforme. Learning Tech, 4(6), 176-199.

Gissel, S. T. (2022, 10. august). Hvad er et læremiddel? www.laeremiddel.dk/laeremidler/introduktion-til-laeremidler/hvad-er-et-laeremiddel/

Gissel, S. T., Buch, B., Carlsen, D., & Skov, L. I. (2021). Læremidler og læremiddelbrug i L1 i Danmark: Læreres ibrugtagning, didaktisering og redidaktisering af didaktiske, semantiske og funktionelle læremidler i danskundervisningen. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 9, 80-119. Artikel 3. https://learningtech.laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2021/10/Learning-Tech-9.pdf

Hansen, J. J. (2012). Dansk som undervisningsfag. Perspektiver på didaktik og design. Dansklærerforeningen.

Hansen, T. I., Elf, N. F., Misfeldt, M., Gissel, S. T., & Lindhardt, B. K. (2020). Kvalitet i dansk og matematik: Et lodtrækningsforsøg med fokus på undersøgelsesorienteret dansk- og matematikundervisning (1. udg.). Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/viden-og-vaerktoejer/rapporter/kvalitet-i-dansk-og-matematik/

Hansen, T. I., & Gissel, S. T. (2021). Tilbage til teksten. Hans Reitzels Forlag.

Hedegaard-Sørensen (2022). Inklusion i fagene. Forskningsoversigt. Pædagogisk Indblik, nr. 15. DPU, Aarhus Universitetsforlag.

Herrera, L. J. P., & Kidwell, T. (2018). Literature Circles 2.0. Updating a Classic Strategy for the 21st Century. Multicultural Education, 25(2), 17-21.

Høegh, T. (2018). Mundtlighed og fagdidaktik. Akademisk Forlag.

Johansen, M. B. (2019). Litteratur og dannelse. Akademisk Forlag.

Krogh, E. (2003). Et fag i moderniteten. Danskfagets didaktiske diskurser. Ph.d.-afhandling. Syddansk Universitet.

Kuyumcu, E. (2011). Utvärdering av Knutbyprojektet. Stockholm.

Lave, J., & Wenger, E. (2003). Situeret læring og andre tekster. Hans Reitzels Forlag.

McClung, N. A., Barry, E., Neebe, D., Mere-Cook, Y., Wang, Q., & Gonzalez-Balsam, M. (2019). Choice Matters: Equity and Literacy Achievement. Berkeley Review of Education, 8(2). http://dx.doi.org/10.5070/B80037656

Mehan, H. (1979). ‘What Time Is It, Denice?’: Asking Known Information Questions in Classroom Discourse. Theory into Practice, 28(4), 285-294.

Messiou, K. (2016): Research in the field of inclusive education: time for a rethink? International Journal of Inclusive Education 21(2). DOI: 10.1080/13603116.2016.122

Neergaard, M. (2021). Dialogisk undervisning. Dafolo.

Selander, S., & Kress, G. (2010). Design för lärande – ett multimodalt perspektiv. Norstedts.

Steffensen, T., & Hansen, T. I. (2021). Motivation i litteraturundervisningen. I S. T. Gissel & T. Steffensen, Undersøg litteraturen! Akademisk Forlag.

Svendsen, H. (2017). Et inkluderende didaktisk design? Studier i læreruddannelse og -profession, 2(1), 90–116.

Thisted, J. (2018). Forskningsmetode i praksis (2.udg.). Munksgaard.

Vitalaki, E., Kourkoutas, E., & Hart, A. (2018). Building inclusion and resilience in students with and without SEN through the implementation of narrative speech, role play and creative writing in the mainstream classroom of primary education, International Journal of Inclusive Education, 22(12). https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1427150

Wilcox, K. C., Lawson, H. A., & Angelis, J. (2015). Classroom, School, and District Impacts on Diverse Student Literacy Achievement. Teachers College Record, 117(9), 1-38. https://doi.org/10.1177/016146811511700902

Downloads

Publiceret

2024-08-29

Citation/Eksport

Oksbjerg, M., Denning, R. C., Carlsen, D., Ipsen, M., Beermann, H., Liengaard, T., & Fjalland, L. P. (2024). Inkluderende litteraturundervisning: – om elevers faglige deltagelsesmuligheder. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 9(2). https://doi.org/10.7146/lup.v9i2.143218

Nummer

Sektion

Artikler uden for tema