Etnisk minoriserede lærerstuderende som “space invaders”

– når etnicitet får betydning i studerendes forhandlinger af position og professionel identitet på læreruddannelsen

Forfattere

  • Ditte Holch Jensen
  • Mette Houlberg-Autzen

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v9i2.143061

Nøgleord:

Læreruddannelse, etnicitet, professionel identitet, racialisering, studerendes faglige møder

Resumé

Artiklen ser nærmere på etnisk minoriserede lærerstuderendes oplevelser af faglig integration på læreruddannelsen. Deres fortællinger belyser de barrierer og udfordringer i form af negative forventninger og normative forståelser af ”den rigtige lærer” og ”den rigtige lærerstuderende”, som de skal overkomme for at blive optaget i det faglige fællesskab de studerende imellem. Artiklen undersøger, hvordan disse oplevelser får betydning for denne gruppes udvikling af professionel identitet.

Forfatterbiografi

Mette Houlberg-Autzen

Adjunkt

Referencer

Beck, S., & Ebbensgaard, B. (2009). Mellem Bagenkop og Harboøre: elevfortællinger fra danske udkanter. Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Syddansk Universitet.

Blaabjerg, B., & Andersen, P. U. (2011). Tosprogede på Læreruddannelsen i Århus: En undersøgelse af tosprogedes valg- og gennemførelse af en læreruddannelse. VIA University College, Læreruddannelsen i Aarhus.

Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (red.) (2015). Kvalitative metoder – En grundbog. Hans Reitzels Forlag.

Canger, T. (2008). Mellem minoritet og majoritet – et ikke-sted: Minoriserede unges biografiske fortællinger om uddannelse, normalitet og andethed. Ph.d.-afhandling, Forskerskolen Livslang Læring. Roskilde Universitetscenter.

Deleuze, G. (1990). Negotiations. Columbia University Press.

Dewilde, J., & Kulbrandstad, L. A. (2014). Recruitment and Certification of Immigrant Teachers: Roles and Requirements. IJE4D Journal, 3, 37–64.

Feilberg, C. (2014). Dannelsen af en psykologisk og videnskabelig habitus hos psykologistuderende. Ph.d.-afhandling ved ph.d.-programmet Hverdagslivets Socialpsykologi. Roskilde Universitet.

Foucault, M. (1972). The Arcaeology of Knowledge. Tavistock Publications.

Gilliam, L. (2009). De umulige børn og det ordentlige menneske: identitet, ballade og muslimske fællesskaber blandt etniske minoritetsbørn. Aarhus Universitetsforlag.

Gitz-Johansen, T. (2011). Den multikulturelle skole – integration og sortering. Roskilde Universitetsforlag.

Glavind, J., & Hansen, D. (2023). Professionsintegration – studiegrupper som professionelle arbejdsfællesskaber. Dansk pædagogisk Tidsskrift, 4, 97-113.

Grynberg, S. (2022). Lærerværelset bliver mere mangfoldigt, Folkeskolen, 14, Lærerværelset bliver mere mangfoldigt (folkeskolen.dk)

Gulløv, E., & Gulløv, J. (2020). Opvækst i provinsen – om dem, der bliver, og dem, der rejser. Aarhus Universitetsforlag.

Hassani. A. (2024). Navigating Colour-Blind Societies – A Comparative Ethnography of Muslim Urban Life in Copenhagen and Montreal. Taylor and Francis.

Heggen, K. (2008). Professionel identitet. I A. Molander & L. I. Terum (red.), Profesjonsstudier. Universitetsforlaget.

Heggen, K., & Terum, L. I. (2017). The impact of education on professional identity. I B. Blom, L. Evertsson & M. Perlinski (red.), Social and caring professions in European and welfare states. Policies, services and professional practices (s. 21-35). Policy Press.

Hervik, P. (2015). Race, ”race”, racialisering, racisme og nyracisme. Dansk Sociologi, 26(1).

Iskov, T., & Heggen, K. (2023). Kohærens og professionel identitet. Et begrebsapparat, som kan styrke professionsuddannelser? I M. B. Johansen (red.), Professionsidentitet. Tidsskrift for Professionsstudier, 36, https://tidsskrift.dk/tipro/article/view/139968/183983

Jaffe-Walter, R. (2016). Coercive Concern – Nationalism, Liberalism, and the Schooling of Muslim Youth. Standford University Press.

Jensen, S. Q. (2013). Skolen som arena for andetgørelse, tilpasning og modstand. I C. H. Jørgensen (red.), Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. Roskilde Universitetsforlag.

Jensen, S. V., & Vitus, K. (2020). Broken Interaction Rituals, Struggles for Membership, and Violence among Young Children in Two Danish Schools. Symbolic Interaction, 43(2). https://doi.org/10.1002/symb.454

Jöhncke, S. (2007). Velfærdsstaten som integrationsprojekt. I K. Pærregaard & K. F. Olwig (red.), Integration: antropologiske perspektiver (s. 37-62). Museum Tusculanum.

Khawaja, I. (2010). To belong everywhere and nowhere: Fortællinger om muslimskhed, fællesgørelse og belonging. Roskilde Universitet: Ph.d.-afhandling. https://rucforsk.ruc.dk/ws/portalfiles/portal/57416452/Final-Thesis1.pdf

Khawaja, I. (2023). ”The hustle” – Om diversitet og andethed i akademia. I I. Khawaja & L. Lagermann (red.), (Farve)blinde vinkler – om racialisering, ulighed og andetgørelse i pædagogisk praksis. Samfundslitteratur.

Khawaja, I. (2024). ’The Element of Surprice‘ – Negotiations of Racialised Visibility, Transparency an Opacity in STEM. I Gender, Place and Culture. (In Press).

Krogh, L., & Aarup Jensen, A. (2020). Unge med trivselsproblemer i kollaborative læringsfællesskaber. Dansk pædagogisk Tidsskrift, 1, 64-75. https://dpt.dk/temanumre/2020-1/unge-med-trivselsproblemer-i-kollaborative-laeringsfaellesskaber-i-videregaaende-uddannelse/

Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview. Det kvalitative forskningsinterview som håndværk. 3. udg. Hans Reitzels Forlag.

Lagermann, L. C. (2019). Farvede forventninger. Aarhus Universitetsforlag.

Lagermann, L. C., & Khawaja, I. (2023). (Farve)blinde vinkler – om racialisering, ulighed og andetgørelse i pædagogisk praksis. Samfundslitteratur.

Lindhart, L. (2007). Hvor lærer en lærer at være lærer. Læring som deltagelse i vekslende handlesammenhænge. Books on Demand GmbH.

Madsen, K. L., Jørgensen, J., & Graack, J. (2022). Normkritik i pædagogisk praksis. Hans Reitzels Forlag.

Mead, G. H. (1934). Mind, Self and Society. University of Chicago Press.

Munch, P., Nielsen, A., & Nielsen, L. S. (2019). Praksisnær forskning: dannelse af professionel identitet gennem refleksiv praksislæring. Tidsskrift for Professionsstudier, 29. https://tidsskrift.dk/tipro/article/view/116405/164517

Myong, L. (2011). Raciale stilheder. Om menneskelig tilblivelse i en kontekst af transnational adoption. Nordiske udkast, 39(1 & 2), 121-128.

Puwar, N. (2004). Space invaders – Race, Gender and Bodies Out of Place. Berg Publicers.

Retsinformation (2023). BEK nr. 374 af 29/03/2023. Hentet fra Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen: https://www.retsinformation.dk/api/pdf/235761

Rytter, M., & Olwig, K. F. (2018). At snakke om det. Måder at interviewe på. I H. Bundgaard, H. O. Mogensen, & C. Rubow (red.), Antropologiske projekter. En grundbog. Samfundslitteratur.

Soetanto, D., & MacDonald, M. (2017). Group work and the change of obstacles over time: The influence of learning style and group composition. Active Learning in Higher Education, 18(2), 99-113. https://doi.org/10.1177/1469787417707613

Staunæs, D. (2022). Køn, etnicitet og skoleliv, 2. udg. Samfundslitteratur.

Tjørnhøj-Thomsen, T., & Hansen, H. P. (2009). Overskridelsens etik – erfaring, analyse og repræsentation. I K. Hastrup (red.), Mellem mennesker – en grundbog i antropologisk forskningsetik. Hans Reitzels Forlag

Downloads

Publiceret

29-08-2024

Citation/Eksport

Jensen, D. H., & Houlberg-Autzen, M. (2024). Etnisk minoriserede lærerstuderende som “space invaders”: – når etnicitet får betydning i studerendes forhandlinger af position og professionel identitet på læreruddannelsen. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 9(2). https://doi.org/10.7146/lup.v9i2.143061

Nummer

Sektion

Artikler uden for tema