Etnisk minoriserede lærerstuderende som “space invaders”
– når etnicitet får betydning i studerendes forhandlinger af position og professionel identitet på læreruddannelsen
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v9i2.143061Nøgleord:
Læreruddannelse, etnicitet, professionel identitet, racialisering, studerendes faglige møder, Teacher education, ethnicity, professional identity, racialization, professional fellowship among the studentsResumé
Resumé
Artiklen ser nærmere på etnisk minoriserede lærerstuderendes oplevelser af faglig integration på læreruddannelsen. Deres fortællinger belyser de barrierer og udfordringer i form af negative forventninger og normative forståelser af ”den rigtige lærer” og ”den rigtige lærerstuderende”, som de skal overkomme for at blive optaget i det faglige fællesskab de studerende imellem. Artiklen undersøger, hvordan disse oplevelser får betydning for denne gruppes udvikling af professionel identitet.
Abstract
This article investigates how ethnically minoritized student teachers experience professional integration in teacher education. Their accounts reveal the barriers and challenges related to low expectations and negative normative understandings of the right teacher and student, which they must overcome in order to be accepted as a part of the professional fellowship among the students. The article examines how these experiences have an impact on how this group of students develop a professional identity.
Referencer
Beck, S., & Ebbensgaard, B. (2009). Mellem Bagenkop og Harboøre: elevfortællinger fra danske udkanter. Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Syddansk Universitet.
Blaabjerg, B., & Andersen, P. U. (2011). Tosprogede på Læreruddannelsen i Århus: En undersøgelse af tosprogedes valg- og gennemførelse af en læreruddannelse. VIA University College, Læreruddannelsen i Aarhus.
Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (red.) (2015). Kvalitative metoder – En grundbog. Hans Reitzels Forlag.
Canger, T. (2008). Mellem minoritet og majoritet – et ikke-sted: Minoriserede unges biografiske fortællinger om uddannelse, normalitet og andethed. Ph.d.-afhandling, Forskerskolen Livslang Læring. Roskilde Universitetscenter.
Deleuze, G. (1990). Negotiations. Columbia University Press.
Dewilde, J., & Kulbrandstad, L. A. (2014). Recruitment and Certification of Immigrant Teachers: Roles and Requirements. IJE4D Journal, 3, 37–64.
Feilberg, C. (2014). Dannelsen af en psykologisk og videnskabelig habitus hos psykologistuderende. Ph.d.-afhandling ved ph.d.-programmet Hverdagslivets Socialpsykologi. Roskilde Universitet.
Foucault, M. (1972). The Arcaeology of Knowledge. Tavistock Publications.
Gilliam, L. (2009). De umulige børn og det ordentlige menneske: identitet, ballade og muslimske fællesskaber blandt etniske minoritetsbørn. Aarhus Universitetsforlag.
Gitz-Johansen, T. (2011). Den multikulturelle skole – integration og sortering. Roskilde Universitetsforlag.
Glavind, J., & Hansen, D. (2023). Professionsintegration – studiegrupper som professionelle arbejdsfællesskaber. Dansk pædagogisk Tidsskrift, 4, 97-113.
Grynberg, S. (2022). Lærerværelset bliver mere mangfoldigt, Folkeskolen, 14, Lærerværelset bliver mere mangfoldigt (folkeskolen.dk)
Gulløv, E., & Gulløv, J. (2020). Opvækst i provinsen – om dem, der bliver, og dem, der rejser. Aarhus Universitetsforlag.
Hassani. A. (2024). Navigating Colour-Blind Societies – A Comparative Ethnography of Muslim Urban Life in Copenhagen and Montreal. Taylor and Francis.
Heggen, K. (2008). Professionel identitet. I A. Molander & L. I. Terum (red.), Profesjonsstudier. Universitetsforlaget.
Heggen, K., & Terum, L. I. (2017). The impact of education on professional identity. I B. Blom, L. Evertsson & M. Perlinski (red.), Social and caring professions in European and welfare states. Policies, services and professional practices (s. 21-35). Policy Press.
Hervik, P. (2015). Race, ”race”, racialisering, racisme og nyracisme. Dansk Sociologi, 26(1).
Iskov, T., & Heggen, K. (2023). Kohærens og professionel identitet. Et begrebsapparat, som kan styrke professionsuddannelser? I M. B. Johansen (red.), Professionsidentitet. Tidsskrift for Professionsstudier, 36, https://tidsskrift.dk/tipro/article/view/139968/183983
Jaffe-Walter, R. (2016). Coercive Concern – Nationalism, Liberalism, and the Schooling of Muslim Youth. Standford University Press.
Jensen, S. Q. (2013). Skolen som arena for andetgørelse, tilpasning og modstand. I C. H. Jørgensen (red.), Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. Roskilde Universitetsforlag.
Jensen, S. V., & Vitus, K. (2020). Broken Interaction Rituals, Struggles for Membership, and Violence among Young Children in Two Danish Schools. Symbolic Interaction, 43(2). https://doi.org/10.1002/symb.454
Jöhncke, S. (2007). Velfærdsstaten som integrationsprojekt. I K. Pærregaard & K. F. Olwig (red.), Integration: antropologiske perspektiver (s. 37-62). Museum Tusculanum.
Khawaja, I. (2010). To belong everywhere and nowhere: Fortællinger om muslimskhed, fællesgørelse og belonging. Roskilde Universitet: Ph.d.-afhandling. https://rucforsk.ruc.dk/ws/portalfiles/portal/57416452/Final-Thesis1.pdf
Khawaja, I. (2023). ”The hustle” – Om diversitet og andethed i akademia. I I. Khawaja & L. Lagermann (red.), (Farve)blinde vinkler – om racialisering, ulighed og andetgørelse i pædagogisk praksis. Samfundslitteratur.
Khawaja, I. (2024). ’The Element of Surprice‘ – Negotiations of Racialised Visibility, Transparency an Opacity in STEM. I Gender, Place and Culture. (In Press).
Krogh, L., & Aarup Jensen, A. (2020). Unge med trivselsproblemer i kollaborative læringsfællesskaber. Dansk pædagogisk Tidsskrift, 1, 64-75. https://dpt.dk/temanumre/2020-1/unge-med-trivselsproblemer-i-kollaborative-laeringsfaellesskaber-i-videregaaende-uddannelse/
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview. Det kvalitative forskningsinterview som håndværk. 3. udg. Hans Reitzels Forlag.
Lagermann, L. C. (2019). Farvede forventninger. Aarhus Universitetsforlag.
Lagermann, L. C., & Khawaja, I. (2023). (Farve)blinde vinkler – om racialisering, ulighed og andetgørelse i pædagogisk praksis. Samfundslitteratur.
Lindhart, L. (2007). Hvor lærer en lærer at være lærer. Læring som deltagelse i vekslende handlesammenhænge. Books on Demand GmbH.
Madsen, K. L., Jørgensen, J., & Graack, J. (2022). Normkritik i pædagogisk praksis. Hans Reitzels Forlag.
Mead, G. H. (1934). Mind, Self and Society. University of Chicago Press.
Munch, P., Nielsen, A., & Nielsen, L. S. (2019). Praksisnær forskning: dannelse af professionel identitet gennem refleksiv praksislæring. Tidsskrift for Professionsstudier, 29. https://tidsskrift.dk/tipro/article/view/116405/164517
Myong, L. (2011). Raciale stilheder. Om menneskelig tilblivelse i en kontekst af transnational adoption. Nordiske udkast, 39(1 & 2), 121-128.
Puwar, N. (2004). Space invaders – Race, Gender and Bodies Out of Place. Berg Publicers.
Retsinformation (2023). BEK nr. 374 af 29/03/2023. Hentet fra Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen: https://www.retsinformation.dk/api/pdf/235761
Rytter, M., & Olwig, K. F. (2018). At snakke om det. Måder at interviewe på. I H. Bundgaard, H. O. Mogensen, & C. Rubow (red.), Antropologiske projekter. En grundbog. Samfundslitteratur.
Soetanto, D., & MacDonald, M. (2017). Group work and the change of obstacles over time: The influence of learning style and group composition. Active Learning in Higher Education, 18(2), 99-113. https://doi.org/10.1177/1469787417707613
Staunæs, D. (2022). Køn, etnicitet og skoleliv, 2. udg. Samfundslitteratur.
Tjørnhøj-Thomsen, T., & Hansen, H. P. (2009). Overskridelsens etik – erfaring, analyse og repræsentation. I K. Hastrup (red.), Mellem mennesker – en grundbog i antropologisk forskningsetik. Hans Reitzels Forlag
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Forfatter og tidsskrift
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Studier i Læreruddannelse og Profession kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler - efter publicering i Studier i Læreruddannelse og -profession - kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til LUP-redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret i nordiske tidsskrifter, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillader således ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC)
'Studier i læreruddannelse og -profession tillader at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions bibliotek (Institutional Repository) , hvis samtidigt forfatteren linker til artiklens DOI nummer.