Praksisbaseret læreruddannelse og integreret praktik
– visioner fra en tværgående udviklingsgruppe indenfor naturfag
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v9i2.143060Nøgleord:
integreret praktik, sammenhæng, progression, praksisbaseret læreruddannelseResumé
I artiklen præsenteres analyser fra en tværgående udviklingsgruppe af læreruddannere indenfor naturfag, der har undersøgt muligheder og udfordringer relateret til integreret praktik. Teoretisk samles der op på forskning under disse overskrifter: integreret praktik, sammenhæng og progression, og praksisbaseret læreruddannelse. Empirisk indgår materiale fra workshops i udviklingsgruppen, både audiooptagede dialoger og forløbsskitser. Det samlede materiale kondenseres i en model til analyse og videreudvikling af forløb med integreret praktik og diskuteres under en række tematiske overskrifter. Betydningen af den organisatoriske rammesætning på professionshøjskolerne fremhæves, herunder bekymring for, at større fag som dansk og matematik prioriteres, hvilket paradoksalt nok kan forringe muligheder for praksissamarbejde i naturfag. Der præsenteres forskellige eksempler, hvor bevægelsen af både aktører og artefakter på tværs af uddannelsens arenaer er en væsentlig pointe, og hvor der på forskellige måder indgår en progression fra beskyttede øvebaner, fx med praksisapproksimationer på campus, til den fulde kompleksitet i åben praksis.
Referencer
Boyd, P., & White, E. (2017). Teacher educator professional inquiry in an age of accountability. I P. Boyd & A. Szplit (red.), Teachers and teacher educators learning through inquiry: International perspectives (s. 123-142). Attyka.
Böwadt, P., & Jepsen, R. E. (2023). Integreret praktik i læreruddannelsen. Samfundslitteratur.
Braun, V., Clarke, V., Hayfield, N., & Terry, G. (2018). Thematic analysis. I P. Liamputtong, (red.), Handbook of Research Methods in Health Social Sciences (s. 1-18). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-2779-6_103-1
Caspersen, J., & Smeby, J.-C. (2020). Placement training and learning outcomes in social work education. Studies in Higher Education, 2650-2663. https://doi.org//10.1080/03075079.2020.1750583
Christensen, D. A., Christiansen, C. S., Højrup, T. S., Iversen, R. Aa, & Larsen, G. G. (2023). Integreret praktik i fagene. Akademisk Forlag.
Davis, E. A., Kloser, M., Wells, A., Windschitl, M., Carlson, J., & Marino, J.-C. (2017). Teaching the Practice of Leading Sense-Making Discussions in Science: Science Teacher Educators Using Rehearsals. Journal of Science Teacher Education, 28(3), 275-293, https://doi.org//10.1080/1046560X.2017.1302729
Daza, V., Gudmundsdottir, G. B., & Lund, A. (2021). Partnerships as third spaces for professional practice in initial teacher education: A scoping review. Teaching and Teacher Education, 102, 103338. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103338
Grossman, P., Compton, C., Igra, D., Ronfeldt, M., Shafan, E., & Williamson, P. W. (2009). Teaching practice: A cross-professional perspective. Teachers College Record, 111(9), 2055-2100. https://doi.org/10.1177/0161468109111009
Grossman, P. (red.) (2018). Teaching core-pratices in teacher education. Harward Education Press.
Grossman, P., & Fraefel, U. (red.) (2024). Core practices in teacher education – a global perspective. Harvard Education Press.
Hatlevik, I. K. R., & Havnes, A. (2017). Perspektiver på læring i profesjonsutdanninger – frugtbare spenninger og meningsfulle sammenhenger. I S. Mausethagen & J.C. Smeby (red.), Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse. Universitetsforlaget.
Hiim H., & Hippe E. (2015). Læring gennem oplevelse, forståelse og handling: En studiebog i didaktik (2. udg.). Gyldendal.
Iskov, T. et al. (2022). Sammenhæng, progression og fordybelse i læreruddannelsen. Notat fra udviklingsprocessen 2021/22 https://www.laereruddannelsesnet.dk/arbejdsnotater/
Janssen, F., Grossman, P., & Westbroek, H. (2015). Facilitating decomposition and recomposition in practice-based teacher education: The power of modularity. Teaching and Teacher Education, 51, 137-146. https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.06.009
Kavanagh, S. S., Conrad, J., & Dagogo-Jack, S. (2020). From rote to reasoned: Examining the role of pedagogical reasoning in practice-based teacher education. Teaching and Teacher Education, 89, 102991. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102991
Lund, J. H., & Nielsen, B. L. (2019). Sammenhæng i læreruddannelse: Hvad, hvorfor og i erkendelsen af kompleksitet? Tidskrift for Professionsstudier, 28, 96-107. https://doi.org/10.7146/tfp.v15i28.113104
Mitchell, D. M., & Reid, J. (2017). (Re)turning to practice in teacher education: embodied knowledge in learning to teach. Teachers and Teaching, 23(1), 42-58. https://doi.org/10.1080/13540602.2016.1203775
Nielsen, B. L. (2023). Lærerkompetencer og læreruddannelse – i et dobbeltdidaktisk perspektiv. I. M. Johannesen., P. Lundberg & B. Smestad (red.), Utdanning for tverrfaglige mål (s. 229-245). Fagbokforlaget.
Nielsen, B. L., Auning, C., Petersen, A. I., Johannesen, B., & Dolin, J. (2024). PLF-samarbejde om udvikling i læreruddannelsens naturfagsundervisning – resultater fra NAFA’s første år. Forskningsrapport. https://nafa.nu
Swennen, A., & White, E. (2021). Being a teacher educator. Routledge.
Vanderlinde, R., Smith, K., Murray, J., & Lunenberg, M. (2021). Teacher educators and their professional development. Routledge.
Wied, K., Lauridsen, A. R., & Mariegaard, S. (2023). En dag på månen – Samarbejde mellem Lærer- og Pædagoguddannelsen om naturvidenskabsfestival 2023: Redidaktisering og bevægelse fra praksis til forskning og tilbage til praksis i en uddannelseskontekst. Podcast, musik- og lydproduktion.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Forfatter og tidsskrift

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Studier i læreruddannelse og -profession modtager kun manuskripter som ikke tidligere har været publiceret i nordiske tidsskrifter og ikke er samtidigt er indsendt til andre tidsskrifter.
Forfattere giver tidsskriftet ret til første publicering og bevarer deres ophavsret.
Udgivne artikler er omfattet af Creative Commons licens CC BY-NC-ND. By (navngivning), NC, (non commerical), ND (no derivatives). Den tillader alene spredning af værket til offentligheden, dvs. downloade og dele dem med andre, så længe dit værk krediteres, ikke ændres eller anvendes komercielt. https://creativecommons.org/share-your-work/).