Praksisbaseret læreruddannelse og integreret praktik
– visioner fra en tværgående udviklingsgruppe indenfor naturfag
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v9i2.143060Nøgleord:
integreret praktik, sammenhæng, progression, praksisbaseret læreruddannelse, integrated school practice, coherence, practice-based teacher educationResumé
Resumé
I artiklen præsenteres analyser fra en tværgående udviklingsgruppe af læreruddannere indenfor naturfag, der har undersøgt muligheder og udfordringer relateret til integreret praktik. Teoretisk samles der op på forskning under disse overskrifter: integreret praktik, sammenhæng og progression, og praksisbaseret læreruddannelse. Empirisk indgår materiale fra workshops i udviklingsgruppen, både audiooptagede dialoger og forløbsskitser. Det samlede materiale kondenseres i en model til analyse og videreudvikling af forløb med integreret praktik og diskuteres under en række tematiske overskrifter. Betydningen af den organisatoriske rammesætning på professionshøjskolerne fremhæves, herunder bekymring for, at større fag som dansk og matematik prioriteres, hvilket paradoksalt nok kan forringe muligheder for praksissamarbejde i naturfag. Der præsenteres forskellige eksempler, hvor bevægelsen af både aktører og artefakter på tværs af uddannelsens arenaer er en væsentlig pointe, og hvor der på forskellige måder indgår en progression fra beskyttede øvebaner, fx med praksisapproksimationer på campus, til den fulde kompleksitet i åben praksis.
Abstract
The paper presents analyses from a national group of science teacher educators examining possibilities and challenges related to integrated school practice. In the theoretical background there is a condensation of research organized under the headings: integrated school practice, coherence and progression, and practice-based teacher education. The empirical material consists of audio-recordings from workshops and sketched progressions. A model is presented aimed to be used in analyses of integrated school practice and discussed under thematic headings. The importance of the organizational framing is emphasized, including worries that the larger subjects like Danish and Mathematics will be prioritized, thus paradoxically leading to less practice cooperation in science. A range of examples are presented, where the movement across the arenas of teacher education is a key point and where there in various ways have been worked with a progression from protected practice for example with approximations of practice at campus to the full authenticity at schools.
Referencer
Boyd, P., & White, E. (2017). Teacher educator professional inquiry in an age of accountability. I P. Boyd & A. Szplit (red.), Teachers and teacher educators learning through inquiry: International perspectives (s. 123-142). Attyka.
Böwadt, P., & Jepsen, R. E. (2023). Integreret praktik i læreruddannelsen. Samfundslitteratur.
Braun, V., Clarke, V., Hayfield, N., & Terry, G. (2018). Thematic analysis. I P. Liamputtong, (red.), Handbook of Research Methods in Health Social Sciences (s. 1-18). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-2779-6_103-1
Caspersen, J., & Smeby, J.-C. (2020). Placement training and learning outcomes in social work education. Studies in Higher Education, 2650-2663. https://doi.org//10.1080/03075079.2020.1750583
Christensen, D. A., Christiansen, C. S., Højrup, T. S., Iversen, R. Aa, & Larsen, G. G. (2023). Integreret praktik i fagene. Akademisk Forlag.
Davis, E. A., Kloser, M., Wells, A., Windschitl, M., Carlson, J., & Marino, J.-C. (2017). Teaching the Practice of Leading Sense-Making Discussions in Science: Science Teacher Educators Using Rehearsals. Journal of Science Teacher Education, 28(3), 275-293, https://doi.org//10.1080/1046560X.2017.1302729
Daza, V., Gudmundsdottir, G. B., & Lund, A. (2021). Partnerships as third spaces for professional practice in initial teacher education: A scoping review. Teaching and Teacher Education, 102, 103338. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103338
Grossman, P., Compton, C., Igra, D., Ronfeldt, M., Shafan, E., & Williamson, P. W. (2009). Teaching practice: A cross-professional perspective. Teachers College Record, 111(9), 2055-2100. https://doi.org/10.1177/0161468109111009
Grossman, P. (red.) (2018). Teaching core-pratices in teacher education. Harward Education Press.
Grossman, P., & Fraefel, U. (red.) (2024). Core practices in teacher education – a global perspective. Harvard Education Press.
Hatlevik, I. K. R., & Havnes, A. (2017). Perspektiver på læring i profesjonsutdanninger – frugtbare spenninger og meningsfulle sammenhenger. I S. Mausethagen & J.C. Smeby (red.), Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse. Universitetsforlaget.
Hiim H., & Hippe E. (2015). Læring gennem oplevelse, forståelse og handling: En studiebog i didaktik (2. udg.). Gyldendal.
Iskov, T. et al. (2022). Sammenhæng, progression og fordybelse i læreruddannelsen. Notat fra udviklingsprocessen 2021/22 https://www.laereruddannelsesnet.dk/arbejdsnotater/
Janssen, F., Grossman, P., & Westbroek, H. (2015). Facilitating decomposition and recomposition in practice-based teacher education: The power of modularity. Teaching and Teacher Education, 51, 137-146. https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.06.009
Kavanagh, S. S., Conrad, J., & Dagogo-Jack, S. (2020). From rote to reasoned: Examining the role of pedagogical reasoning in practice-based teacher education. Teaching and Teacher Education, 89, 102991. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102991
Lund, J. H., & Nielsen, B. L. (2019). Sammenhæng i læreruddannelse: Hvad, hvorfor og i erkendelsen af kompleksitet? Tidskrift for Professionsstudier, 28, 96-107. https://doi.org/10.7146/tfp.v15i28.113104
Mitchell, D. M., & Reid, J. (2017). (Re)turning to practice in teacher education: embodied knowledge in learning to teach. Teachers and Teaching, 23(1), 42-58. https://doi.org/10.1080/13540602.2016.1203775
Nielsen, B. L. (2023). Lærerkompetencer og læreruddannelse – i et dobbeltdidaktisk perspektiv. I. M. Johannesen., P. Lundberg & B. Smestad (red.), Utdanning for tverrfaglige mål (s. 229-245). Fagbokforlaget.
Nielsen, B. L., Auning, C., Petersen, A. I., Johannesen, B., & Dolin, J. (2024). PLF-samarbejde om udvikling i læreruddannelsens naturfagsundervisning – resultater fra NAFA’s første år. Forskningsrapport. https://nafa.nu
Swennen, A., & White, E. (2021). Being a teacher educator. Routledge.
Vanderlinde, R., Smith, K., Murray, J., & Lunenberg, M. (2021). Teacher educators and their professional development. Routledge.
Wied, K., Lauridsen, A. R., & Mariegaard, S. (2023). En dag på månen – Samarbejde mellem Lærer- og Pædagoguddannelsen om naturvidenskabsfestival 2023: Redidaktisering og bevægelse fra praksis til forskning og tilbage til praksis i en uddannelseskontekst. Podcast, musik- og lydproduktion.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Forfatter og tidsskrift
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Studier i Læreruddannelse og Profession kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler - efter publicering i Studier i Læreruddannelse og -profession - kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til LUP-redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret i nordiske tidsskrifter, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillader således ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC)
'Studier i læreruddannelse og -profession tillader at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions bibliotek (Institutional Repository) , hvis samtidigt forfatteren linker til artiklens DOI nummer.