Udvikling af andenordensdidaktisk praksis i Playlabs

– en designbaseret tilgang

Forfattere

  • Tina Visgaard Duedahl
  • Thomas Iskov

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v9i2.141728

Nøgleord:

læreruddannelse, Playlabs, materialitet, modelling, praksisteori

Resumé


Fysiske læringsmiljøer er under hastig forandring i videregående uddannelse, hvilket bl.a. afspejles i etableringen af Playlabs på landets professionshøjskoler. Forskning viser, at læreruddannere hér overvejende reproducerer praksis karakteristisk for undervisning i ordinære lokaler. Artiklens tematiske analyse, der beror på videoobservation af undervisningspraksis, viser, hvordan der igennem en designbaseret tilgang udvikles en andenordensdidaktisk praksis i læreruddannelsens Playlabs. En afstemt praksis, hvor læreruddannere forbinder Playlabs materialitet (arkitektur, interiør og artefakter) til undervisningens indhold på måder, som understøtter aktive og eksperimenterende læringssituationer, og som eksplicit begrundes i dialoger relevante for de studerendes praksis i skolen. En undervisningspraksis i Playlabs, som i et andenordensdidaktisk perspektiv er værd for de studerende at lære (at undervise) af.
Artiklen bidrager i praksisteoretisk perspektiv med viden til praksis- og forskningsfelter inden for andenordensdidaktik og fysiske læringsmiljøer i læreruddannelse.

Forfatterbiografier

Tina Visgaard Duedahl

lektor, ph.d., Læreruddannelse & Afdeling for anvendt forskning i pædagogik og samfund, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Thomas Iskov

docent, ph.d.
Leder af Center for Professionsstudier
VIA University College

Referencer

Akker, J. V. D., Gravemeijer, K., Mckenney, S., & Nieveen, N. (red) (2006). Educational Design Research. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203088364

Braun, V., Clarke, V., Hayfield, N., & Terry, G. (2019). Thematic analysis. Handbook of research methods in Health Social Sciences. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-5251-4_103

Daugbjerg, P., Dolin, J., & Ellebæk, J. J. (2022). Dannelse og kompetence i læreruddannelsens dobbeltdidaktiske perspektiv: Med særligt henblik på uddannelse af naturfagslærere til grundskolen. NAFA – Naturfagsakademiet.

Davidsen, J., & Kjær, M. (2018). Videoanalyse af social interaktion. Samfundslitteratur.

Dohn, N., & Hansen, J. J. (2016). Didaktik, design og digitalisering. Samfundslitteratur.

Duedahl, T. (2022). Læreruddannelsesdidaktisk praksis i Playlabs – en vekslen mellem transformation og reproduktion. Kognition og Pædagogik, 126, 24-43.

Duedahl, T. (2024). Udvikling af andenordensdidaktisk praksis i læreruddannelsens Playlabs – en designbaseret undersøgelse af, hvordan eksisterende praksis udvikles i et andenordensdidaktisk perspektiv. Ph.d.-afhandling. Aalborg Universitetsforlag.

Duus, K. (2019). UCL åbner legelaboratorium: https://www.ucl.dk/nyheder/paedagogik-og-undervisning/ucl-aabner-legelaboratorium

Freidson, E. (2001). Professionalism. The third logic. Blackwell Publishers Ltd.

Gallimore, R., & Tharp, R. (1992). Teaching mind in society: Teaching, schooling, and literate discourse. I L. C. Mol (red.), Vygotsky and education: Instructional implications and applications of sociohistorical psychology. Cambridge University Press.

Grimen, H. (2008). Profesjon og kunnskap. I K. Molander & L. I. Terum (red.), Profesjonsstudier. Universitetsforlaget.

Gundersen, P. (2021). Exploring the Challenges and Potentials of Working Design-Based in Educational Research. Aalborg Universitetsforlag. https://doi.org/10.54337/aau432703538

Iskov, T. (2020). Læreruddannelsens andenordensdidaktik. Studier i læreruddannelse og -profession, 5(1), 92–114. https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.116353

Schrøder, V. & Jørgensen, H. H. (in press). Faglige forbindelser i legende læreprocesser i Playlab. Nordisk tidsskrift for Pedagogikk & Kritikk.

Karoff, H. (2013). Om leg – legens medier, praktikker og stemninger. Akademisk Forlag.

Kemmis, S., Wilkinson, J., Edwards-Groves, C., Hardy, I., Grootenboer, P., & Bristol, L. (2014). Changing Practices, Changing Education. Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978-981-4560-47-4

Kemmis, S. (2023). https://stephenkemmis.com/pedagogy-education-and-praxis/

Nielsen, K. T. (2014). Teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne. Et systematisk review. Ph.d.-afhandling. Institut for uddannelse og pædagogik, Aarhus Universitet.

Loughran, J. (1996). Practicing what I preach: modelling reflection to student-teachers. Research in Science Education, 25(4), 431-451. https://doi.org/10.1007/bf02357386

Loughran, J., & Berry, A. (2005). Modelling by teacher educators. Teaching and teacher education, 21, 193-203. https://doi.org/10.1016/j.tate.2004.12.005

Lunenberg, M., Korthagen, F., & Swennen, A. (2007). The teacher educator as a role model. Teaching and teacher education, 23, 586-601. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2006.11.001

Munthe, E., & Haug, P. (2010). En integrert, profesjonsrettet og forskningsbasert grunnskolelærerutdaning. Norsk Pedagogisk tidsskrift, 94(3), 188-202.

Møller, L. (2014). Professionelle relationer. Akademisk Forlag.

Nørgård, R. T., & Moseley, A., (2021) “The Playful Academic”. The Journal of Play in Adulthood, 3(1), 1-8. https://doi.org/10.5920/jpa.954

Qvortrup, A., & Bengtsen, S. S. E. (2013). Didaktiske teorier og didaktikkens nerve. I A. Qvortrup & M. Wiberg. Læringsteori og didaktik. Hans Reitzels Forlag.

Oettingen, A. (2010). Almen pædagogik. Gyldendals Lærerbibliotek.

Oettingen, A., & Jensen, E. (2017). Hvad skal en læreruddanner vide og kunne for at uddanne lærere? Paideia, 13, 27–39.

White, E. (2011). Working towards explicit modelling: experiences of a new teacher educator. Professional Development in Education, 37(4), 483-497. https://doi.org/10.1080/19415257.2010.531628

Ziehe, T. (2004). Øer af intensitet i et hav af rutine. Nye tekster om ungdom, skole og kultur. Gyldendals Bogklubber.

Downloads

Publiceret

29-08-2024

Citation/Eksport

Duedahl, T. V., & Iskov, T. (2024). Udvikling af andenordensdidaktisk praksis i Playlabs: – en designbaseret tilgang. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 9(2). https://doi.org/10.7146/lup.v9i2.141728

Nummer

Sektion

Artikler uden for tema