”det er jo først nu vi lærer at være lærere”
Refleksion i overgangen fra uddannelse til praksis i lærerprofessionen
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v9i2.141474Nøgleord:
læreruddannelse, refleksion, co-teaching, klasserumsledelse, interview, teacher education, reflection, classroom managementResumé
Resumé
Studiet undersøger oplevelsen af overgangen mellem uddannelse og praksis i lærerprofessionen. Gennem otte semistrukturerede interviews med nyuddannede lærere og 4. års lærerstuderende afdækkes centrale temaer i overgangen. Deltagerne giver udtryk for, at uddannelse fungerer som en teoretisk værktøjskasse, men at overførslen af teori til praksis er udfordrende. Især klasserumsledelse opleves som svært at applicere på baggrund af den store grad af situeret viden i klasserummet. Centrale fund peger på, at fælles refleksion og erfaringsudveksling med fagfæller skaber relevant kompetenceudvikling, som kan støtte overgangen. Skolerne lægger hertil vægt på co-teaching, men den anvendes i praksis uden tilstrækkeligt refleksivt udbytte. Der opfordres til en stærkere integration af nye perspektiver i overgangen for at facilitere en bedre start ind i professionen. Denne integration kræver, at praktiklærere og kollegaer i praksis er i stand til at facilitere en fælles refleksiv praksis, hvor forståelser og handling kvalificeres med afsæt i teori og praksis.
Abstract
The study examines the experience of transitioning between education and practice within the teaching profession. Through eight semi-structured interviews with newly graduated teachers and fourth year teacher, central themes of the transition are uncovered. The analysis indicates that teacher education serves as a theoretical toolbox, but the transfer of theory into practice proves to be challenging. Particularly classroom management is perceived as difficult to implement due to the situated nature of classroom practices. Key findings suggest that joint reflection and exchanging experiences with peers foster professional development. Schools emphasize co-teaching; however, in practice, it is often utilized without reflective outcomes. A stronger integration of new perspectives during the transition is encouraged to facilitate a smoother entry into the profession. This integration requires that mentor teachers and colleagues in practice can facilitate a shared reflective practice, where conceptualisations and actions are qualified based on both theory and practice.
Referencer
Able, H., Glazier, J., Mallous, R., Boyd, A., Bell-Hughes, K., & Eaker-Rich, D. (2018). Reconnect and Recharge: Plugging New Teachers into Support Outlets. Action in Teacher Education, 40(2), 203–219. https://doi.org/10.1080/01626620.2018.1424048
Albrechtsen, T. R. S., Carlsen, D., Gammelgaard, O., & Hachmann, R. (2024). Kvalitet i partnerskaber mellem folkeskole og læreruddannelse – Universitetsskoler som eksempel. Studier i læreruddannelse og -profession, 9(1), 23. https://doi.org/10.7146/lup.v9i1.143364
Archibald, M. M., Ambagtsheer, R. C., Casey, M. G., & Lawless, M. (2019). Using Zoom Videoconferencing for Qualitative Data Collection: Perceptions and Experiences of Researchers and Participants. International Journal of Qualitative Methods, 18, 1609406919874596. https://doi.org/10.1177/1609406919874596
Böwadt, P. R. (2024). Fra praktikskole til uddannelsesskole. Samfundslitteratur.
Böwadt, P. R., & Vaaben, N. (2021a). Hvad skal vi med læreruddannelsen? - Om teori- og praksisudfordringer i overgangen mellem læreruddannelse og profession. Studier i læreruddannelse og -profession, 6(1), 51-72. https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127787
Böwadt, P. R., & Vaaben, N. (2021b). Ny i professionen: De første år som lærer. Rapport. Københavns Professionshøjskole. https://www.ucviden.dk/da/publications/ny-i-professionen-de-f%C3%B8rste-%C3%A5r-som-l%C3%A6rer
Bryman, A. (2016). Social research methods (5. udg.). Oxford University Press.
Bundgaard, S. B., Nielsen, A., & Wegener, A. R. (2023). Levende cases: Kreativ udforskning af handleovervejelser gennem refleksive øverum. UCN Perspektiv, 12, 47-58. https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n12.530
Danmarks Evalueringsinstitut (2023). Støtte til nyuddannede lærere. https://eva.dk/udgivelser/2023/jun/stoette-til-nyuddannede-laerere
Dau, S., & Nielsby, U. (2021). Professionel dømmekraft og refleksiv praksislæring. I L. H. Horn, P. M. Pedersen & M. Georgsen (red.), Teori og paksis i professionsdidaktik: En bog om refleksiv praksislæring (s. 63–76). Aalborg Universitetsforlag.
Fluijt, D., Bakker, C., & Struyf, E. (2016). Team-reflection: The missing link in co-teaching teams. European Journal of Special Needs Education, 31(2), 187–201. https://doi.org/10.1080/08856257.2015.1125690
Frederiksen, L. L., & Halse, E. (2021). Mentorsamtaler og professionel udvikling for nye lærere. Studier i læreruddannelse og -profession, 6(1), 135-151. https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127797
Frederiksen, L. L., Paaske, K., Halse, E., & Rosholm, K. (2019). Transition fra studerende til lærer. Rapport. VIA University College. https://www.ucviden.dk/da/publications/transition-fra-studerende-til-l%C3%A6rer
Gaudin, C., & Chaliès, S. (2015). Video viewing in teacher education and professional development: A literature review. Educational Research Review, 16, 41–67. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.06.001
Holm-Pedersen, P., & Böwadt, P. R. (2023). ”Praktikken er jo der, man kommer tættest på virkeligheden”: – En undersøgelse af udviklingen af praksisnær viden til praktikeksamen. Studier i læreruddannelse og -profession, 8(2). https://doi.org/10.7146/lup.v8i2.138564
Horn, L. H., Pedersen, P. M., & Georgsen, M. (2021). Mod en moderne professionsdidaktik. I L. H. Horn, P. M. Pedersen & M. Georgsen (red.), Teori og praksis i professionsdidaktik: En bog om refleksiv praksislæring (s. 9–22). Aalborg Universitetsforlag.
Keppens, K., Consuegra, E., & Vanderlinde, R. (2019). Exploring student teachers’ professional vision of inclusive classrooms in primary education. International Journal of Inclusive Education, 25. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1597186
KL, Danmarks Lærerforening, Danske Professionshøjskoler, Skolelederforeningen, & Lærerstuderendes Landskreds (2023). Integreret praktik i læreruddannelsen: Hvem har hvilke roller? Hvad betyder integreret praktik for lærerstuderende, læreruddannere, forvaltning, skoleledere og praktiklærere? https://skolelederforeningen.org/integreret-praktik-i-laereruddannelsen-laes-om-rollefordelingen/
Klassen, R., & Chiu, M. (2010). Effects on Teachers’ Self-Efficacy and Job Satisfaction: Teacher Gender, Years of Experience, and Job Stress. Journal of Educational Psychology, 102(3), 741–756. https://doi.org/10.1037/a0019237
Korthagen, F. A. J. (2010). The Relationship Between Theory and Practice in Teacher Education. I P. Peterson, E. Baker & B. McGaw (red.), International Encyclopedia of Education (3. udg.) (s. 669–675). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044894-7.00638-2
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). Interview – Det kvalitative forskningsinterview som håndværk (3. udg.). Hans Reitzels Forlag.
Lærerkommissionen. (2019). Lærerkommissionens Rapport. https://www.dlf.org/media/12970722/laererkommisionsrapporten.pdf
Lumivero (2023). NVivo 14. Lumivero. Set oktober 2023 på: https://lumivero.com/products/nvivo/
Markauskaite, L., & Goodyear, P. (2017). Epistemic Fluency and Professional Education. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-4369-4
Markauskaite, L., Goodyear, P., & Sutherland, L. (2021). Learning for knowledgeable action: The construction of actionable conceptualisations as a unit of analysis in researching professional learning. Learning, Culture and Social Interaction, 31(B). https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2020.100382
McIlvenny, P., Davidsen, J. G., Kovács, A. B., & Stein, A. (2022). DOTE: Distributed Open Transcription Environment [Computer software]. Github. www.dote.aau.dk
Rytivaara, A., & Kershner, R. (2012). Co-teaching as a context for teachers’ professional learning and joint knowledge construction. Teaching and Teacher Education, 28(7), 999-1008. https://doi.org/10.1016/j.tate.2012.05.006
Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. Ashgate.
Slot, M. F., Hjarnø, G., Reng, M., & Moe, C. B. (2022). Learning to Notice og brug af videooptaget undervisning i læreruddannelsen. Studier i læreruddannelse og -profession, 7(2), 21. https://doi.org/10.7146/lup.v7i2.132892
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2023). Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen – BEK nr 374 af 29/03/2023. http://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/374
van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2010). The influence of video clubs on teachers’ thinking and practice. Journal of Mathematics Teacher Education, 13(2), 155–176. https://doi.org/10.1007/s10857-009-9130-3
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Forfatter og tidsskrift
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Studier i Læreruddannelse og Profession kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler - efter publicering i Studier i Læreruddannelse og -profession - kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til LUP-redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret i nordiske tidsskrifter, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillader således ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC)
'Studier i læreruddannelse og -profession tillader at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions bibliotek (Institutional Repository) , hvis samtidigt forfatteren linker til artiklens DOI nummer.