”Praktikken er jo der, man kommer tættest på virkeligheden”

– en undersøgelse af udviklingen af praksisnær viden til praktikeksamen

Forfattere

  • Peder Holm-Pedersen
  • Pia Rose Böwadt

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v8i2.138564

Nøgleord:

læreruddannelsen, praktikfaget, praksisnær viden, Legitimation Code Theory, semantisk tyngde

Resumé

I diskussionerne om læreruddannelsen står forestillingen om en praksisnær uddannelse med mere praktik centralt. Men er praksisnærhed ensbetydende med, at der også udvikles praksisnær viden om undervisning? Artiklen undersøger, i hvilken grad der udvikles praksisnær viden i lærerstuderendes skriftlige praktikopgaver. Ved hjælp af det teoretiske analyseapparat Legitimation Code Theory viser vores analyser, at det sjældent er tilfældet. Vores resultater peger på en række forhold omkring praktikfaget, som modarbejder intentionen om at udvikle praksisnær viden, og at der generelt hersker en uklarhed i læreruddannelsen om, hvad der forstås ved praksisnær lærerviden.

Forfatterbiografier

Peder Holm-Pedersen

ph.d.-studerende, konsulent ved Københavns Professionshøjskole

Pia Rose Böwadt

docent, Københavns Professionshøjskole

Downloads

Publiceret

2023-06-30

Citation/Eksport

Holm-Pedersen, P., & Böwadt, P. R. (2023). ”Praktikken er jo der, man kommer tættest på virkeligheden”: – en undersøgelse af udviklingen af praksisnær viden til praktikeksamen. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 8(2). https://doi.org/10.7146/lup.v8i2.138564

Nummer

Sektion

Artikler inden for tema