Hvilken slags faktorer er relateret til lærerstuderendes studieintensitet?

Forfattere

  • Eyvind Elstad
  • Knut-Andreas Abben Christophersen
  • Are Turmo

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v8i2.138293

Nøgleord:

studieintensitet, lærerstuderende, selvdisciplin, motivation, læreruddannelse

Resumé

Mange evalueringer har vist, at lærerstuderende bruger beskeden tid på at studere. I denne undersøgelse undersøger vi indflydelsen fra udvalgte faktorer, som er relateret til lærerstuderendes studieintensitet, baseret på undersøgelsesdata og strukturel ligningsmodellering. Analyserne bygger på svar fra 1224 lærerstuderende på fire forskellige campusser. Den vigtigste konstatering er, at studenternes selvdisciplin og akademisk pres skiller sig ud som de vigtigste faktorer, som har betydning for de studerendes studieintensitet. Hvis et lavt niveau af studieintensitet betragtes som et problem, kunne stimulering af de lærerstuderendes selvdisciplin i studiearbejdet og en skærpelse af arbejdskravene i de campusbaserede elementer af læreruddannelsen være et muligt middel. Implikationer for praksis og videre forskning diskuteres.

Forfatterbiografier

Eyvind Elstad

professor, Universitetet i Oslo

Knut-Andreas Abben Christophersen

førsteamanuensis emeritus, Universitetet i Oslo

Are Turmo

forsker, Universitetet i Oslo

Downloads

Publiceret

2023-06-30

Citation/Eksport

Elstad, E., Christophersen, K.-A. A., & Turmo, A. (2023). Hvilken slags faktorer er relateret til lærerstuderendes studieintensitet?. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 8(2). https://doi.org/10.7146/lup.v8i2.138293

Nummer

Sektion

Artikler inden for tema