Har vi et problem?

konstruktion og forhandling af problematiseringer i skolen

Forfattere

  • Oline Pedersen
  • Katrine Krogholm Olesen
  • Lars Nørgaard
  • Brian Harring Boll
  • Thomas Thyrring Engsig

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v8i2.138291

Nøgleord:

problematisering, børn i vanskeligheder, individualisering, sociale teknologier, dispositiv

Resumé

Denne artikel undersøger problematisering af børn i vanskeligheder i danske skoler. Den trækker på begreberne om problematisering, sociale teknologier og dispositiver. Artiklen tager afsæt i en iagttagelse fra et empiriske materiale fra et kvalitativt studie på fire danske skoler, hvor lærere og pædagoger reflekterede over og delte erfaringer om børn i vanskeligheder i skolen. Denne iagttagelse var, at selvom de professionelles tydelige intention var at tale om og forstå disse børn på kontekstualiserede måder, så endte de ofte med at individualisere børnenes vanskeligheder. Artiklen undersøger denne spænding og dette dilemma og konkluderer, at feltet er præget af et individualiserende dispositiv.

Forfatterbiografier

Oline Pedersen

docent, ph.d., Professionshøjskolen UCN, Forskningscentret for In- og eksklusion i pædagogisk praksis

Katrine Krogholm Olesen

adjunkt, Professionshøjskolen UCN, Act to Learn Pædagogik

Lars Nørgaard

lektor, Professionshøjskolen UCN, Læreruddannelsen

Brian Harring Boll

lektor, Professionshøjskolen UCN, Pædagoguddannelsen

Thomas Thyrring Engsig

docent, ph.d., Professionshøjskolen UCN, Forskningscentret for In- og eksklusion i pædagogisk praksis

Downloads

Publiceret

2023-06-30

Citation/Eksport

Pedersen, O., Olesen, K. K., Nørgaard, L., Boll, B. H., & Engsig, T. T. (2023). Har vi et problem? konstruktion og forhandling af problematiseringer i skolen. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 8(2). https://doi.org/10.7146/lup.v8i2.138291

Nummer

Sektion

Artikler inden for tema