At observere undervisningskvalitet
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v7i2.132893Nøgleord:
Observationssystemer, højt struktureret observation, undervisning, kvalitetskriterier, kodning af kvalitetResumé
Internationalt er der en stigende interesse for at identificere undervisningskvalitet med observationssystemer. Dette studie sammenligner to observationssystemer og undersøger, hvordan de bestemmer kvalitet forskelligt. I første del af artiklen sammenligner vi designet på to observationssystemer med en velkendt analyseramme, som fokuserer på koderne og deres oprindelse samt observationsenhedernes størrelse og kodningsproceduren. Det ene observationssystem, PLATO fra Stanford University, henter sine koder fra value-add-forskning i effektiv undervisning, mens koderne i det andet, PLOT, vores selvdesignede og anvendte observationssystem, bygger på en fænomenologisk forståelse af undervisning. I andet trin af studiet anvender vi begge observationssystemer på de samme 12 lektioners undervisning og sammenligner forskellene i kodningerne. Vi finder frem til, at tidsenheden er et afgørende designelement i observationssystemerne og kan ses som et kvalitetskriterium i sig selv. Til sidst præsenterer vi en skitse til et revideret design, som forener det bedste fra begge observationssystemer.
Abstract
Internationally, systematic observation systems play an increasing role for identify teaching quality. This study compares two observation systems and explores how they deal with teaching quality differently. In the first part of the article, we compare the designs of the two systems through the lens of a well-known analytic framework focusing on codes and their origin, grain size of coding and coding procedures. The one, called PLATO from Stanford University, derives its codes from value-add research in effective instruction, while the codes in PLOT, our self-designed and applied observation system, are based on a phenomenological approach to teaching. In a second step we apply both systems on the same teaching (12 lessons) in order to compare changes in the coding across basic forms of teaching and student activity’. We identify that time is a crucial factor and may be seen as a quality criterion in itself. At the end, we present an outline of revised design for observation systems that takes the best of both observation systems.
Referencer
Bell, C.A., Dobbelaer, M.J., Klett e, K., & Visscher, A. (2018). Qualities of classroom observation systems. School Eff ectiveness and School Improvement, 30(1), 3-29. htt ps://doi.org/10.1080/09243453.2018.1539014
Berg, H.C., Brüngger, H., & Wildhirt, S. (1999/2008). Lehrkunstunterricht: Exemplarisch – Genetisch – Dramaturgisch. I: Wichmann, J. (red.), Zwölf Unterrichtsmethoden. Vielfalt für die Praxis (4. udg.., s. 109-128).
Brodersen, P. (red.) (2020). Didaktisk opslagsbog (1. udg.). Hans Reitz el.
Bundsgaard, J., & Hansen, T.I. (2018). Blik på undervisning. I: Bundsgaard, J., Georgsen, M., Graf, S.T., Hansen, T.I., & Skott , C.K. (red.), Skoleudvikling med it – Forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I (s. 106-142). Århus Universitetsforlag.
Charalambous, C.Y., & Praetorius, A.-K. (2018). Studying mathematics instruction through different lenses: sett ing the ground for understanding instructional quality more comprehensively. ZDM, 50(3), 355-366. htt ps://doi.org/10.1007/s11858-018-0914-8
Graf, S.T. (2012). Læremidler og almendidaktiske modeller – en ny didaktisk strukturmodel. I: Graf, S.T., Hansen, J.J., & Hansen, T.I. (red.), Læremidler i didaktikken – didaktikken i læremidler (s. 89-114). Klim i samarbejde med Læremiddel.dk.
Graf, S.T. (2017a). Dannende undervisning. Studier i læreruddannelse og profession, 2(1), 6-29.
Graf, S.T. (2017b). PLOT Protocol for Learning Over Time – systematisk observation af undervisning. Læremiddel.dk.
Graf, S.T., & Mikkelsen, S.S. (red.) (2021). Digital Projektdidaktik. Århus Universitetsforlag.
Graf, S.T. (2021a). Et komparativt blik på de frie grundskolers undervisning. I: Graf, S.T., & Mikkelsen, S.S. (red.), Digital projektdidaktik. Århus Universitetsforlag.
Graf, S.T. (2021b). PLOT Protocol for Learning Over Time – systematic observation of teaching. UCL University College.
Grossman, P., Loeb, S., Cohen, J., Hammerness, K., Wyckoff , J., Boyd, D., & Lankford, H. (2013). Measure for Measure : The relationship between measures of instructional practice in middle school English Language Arts and teachers’ value-added scores. American Journal of Educational Research, 119(3), 445-470. htt ps://doi.org/10.1086/669901
Hansen, R., & Carlsen, D. (2017). Videoobservation – et empirisk blik på undervisning. Studier I læreruddannelse og -profession, 2(1), 47-72. https://doi.org/10.7146/lup.v2i1.27692
Hansen, T.I., Elf, N.F., Misfeldt, M., Gissel, S.T., & Lindhardt, B.K. (2020). Kvalitet i dansk og matematik: Et lodtrækningsforsøg med fokus på undersøgelsesorienteret dansk- og matematikundervisning. Læremiddel.dk.
Hausmann, G. (1959). Didaktik als Dramaturgie des Unterrichts. Heidelberg.
Helmke, A., Meyer, H., Lankes, E.-M., Ditt on, H., Pfi ff ner, M., Walter, C., Trautmann, M.,
Wischer, B., Eikenbusch, G., Heymann, H.W., & Christiansen, J.P. (2008). Hvad vi ved om god undervisning. Dafolo.
Hill, H., & Grossman, P. (2013). Learning from Teacher Observations: Challenges and Opportunities Posed by New Teacher Evaluation Systems. Harvard Educational Review, 83(2), 371-384. https://doi.org/10.17763/haer.83.2.d11511403715u376
Klett e, K. (1998). Klasseromsforskning på norsk. Ad Notam Gyldendal.
Klett e, K., & Blikstad-Balas, M. (2018). Observation manuals as lenses to classroom teaching: Pitfalls and possibilities. European Educational Research Journal, 17(1), 129-146. htt ps://doi.org/10.1177/1474904117703228
Klett e, K., Blikstad-Balas, M. & Roe, A. (2017). Linking Instruction and Student Achievement. A research design for a new generation of classroom studies. Acta Didactica Norge, 11(3), 1-19. htt ps://doi.org/10.5617/adno.4729
Kølsen, C., Hansen, T. I., & Bundsgaard, J. (2016). Metoderapport i relation til baseline for demonstrationsskoleforsøg (978-87-996212-3-1). http://pure.au.dk/portal/files/95993953/Bilag_B._Metoderapport_i_relation_til_baseline_for_demonstrationsskolefors_g.pdf
Lynggaard, K. (2015). Dokumentanalyse. I: Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (red.), Kvalitative metoder : en grundbog (2. udg., s. 153-168). Hans Reitz el.
Pianta, R.C., Hamre, B.K., & Mintz , S. (2012). Classroom assessment scoring system: upper elementary manual. Teachstone.
Praetorius, A.-K., & Charalambous, C.Y. (2018). Classroom observation frameworks for studying instructional quality: looking back and looking forward. ZDM Mathematics Education, 50(3), 535-553. htt ps://doi.org/10.1007/s11858-018-0946-0
Ricoeur, P. (1984). Time and narrative. Chicago University Press.
Schulze, T. (1995). Lehrstück-Dramaturgie. I: Berg, H.C., & Schulze, T. (red.), Lehrkunst. Lehrbuch der Didaktik. Luchterhand.
Slot, M.F., Hjarnø, G., Reng, M., & Moe, C.B. (2022). Learning to Notice og brug af videooptaget undervisning i læreruddannelsen. Studier i læreruddannelse og –profession, 7(2).
Sünkel, W. (1996). Phänomenologie des Unterrichts. Grundriss der theoretiscen Didaktik. Juventa Verlag.
van Es, E.A., & Sherin, M.G. (2008). Mathematics teachers’ “learning to notice” in the context of a video club. Teaching and Teacher Education, 24(2), 244-276. htt ps://doi.org/10.1016/j.tate.2006.11.005
Vatt øy, K.-D. & Gamlem, S.M. (2019). Systematic observation with two analytic videoscore approaches and loss of instructional time in lessons. Cogent Education, 6(1), 1664841. htt ps://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1664841
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Studier i læreruddannelse og -profession modtager kun manuskripter som ikke tidligere har været publiceret i nordiske tidsskrifter og ikke er samtidigt er indsendt til andre tidsskrifter.
Forfattere giver tidsskriftet ret til første publicering og bevarer deres ophavsret.
Udgivne artikler er omfattet af Creative Commons licens CC BY-NC-ND. By (navngivning), NC, (non commerical), ND (no derivatives). Den tillader alene spredning af værket til offentligheden, dvs. downloade og dele dem med andre, så længe dit værk krediteres, ikke ændres eller anvendes komercielt. https://creativecommons.org/share-your-work/).